جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > ادعای رویترز به نقل از مقامات ایرانی: فقط آتش‌بس می‌تواند ایران را از حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل بازدارد

ادعای رویترز به نقل از مقامات ایرانی: فقط آتش‌بس می‌تواند ایران را از حمله تلافی‌جویانه به اسرائیل بازدارد

از جانب مقامات ایرانی ادعا شده که تهران به جای انتقام از اسرائیل به دنبال آتش بس غزه است.

از جانب مقامات ایرانی ادعا شده که تهران به جای انتقام از اسرائیل به دنبال آتش بس غزه است.

به گزارش شفقنا، رویترز مدعی شد: سه مقام ارشد ایرانی گفتند که تنها یک توافق آتش بس در غزه که ناشی از مذاکرات در این هفته است، ایران را از انتقام مستقیم علیه اسرائیل برای ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس در خاک خود باز می دارد.

ایران متعهد شده است که به قتل هنیه که در اواخر ماه گذشته در جریان سفرش به تهران رخ داد و اسرائیل را مقصر آن دانست، پاسخ جدی خواهد داد. اسرائیل دخالت خود را نه تایید و نه رد کرده است. از سوی دیگر نیروی دریایی ایالات متحده کشتی های جنگی و یک زیردریایی را برای تقویت دفاع از اسرائیل در خاورمیانه مستقر کرده است.

بنا بر این گزارش یکی از مقامات ارشد امنیتی ایران گفت که اگر مذاکرات غزه شکست بخورد یا تصور شود که اسرائیل مذاکرات را به تعویق می اندازد، ایران به همراه متحدانی مانند حزب الله، حمله مستقیم را انجام خواهد داد. این منابع نگفتند که ایران تا چه زمانی اجازه می دهد تا مذاکرات پیش از پاسخگویی به پیش برود.

به گفته این منابع، با افزایش خطر یک جنگ گسترده تر در خاورمیانه پس از کشته شدن هنیه و فرمانده حزب الله، فواد شکر، ایران در روزهای اخیر درگیر گفت و گوی شدید با کشورهای غربی و ایالات متحده در مورد راه های تنظیم انتقام بوده است. اما به دلیل حساسیت موضوع این منابع چیزی از این تلاش‌ها را افشا نکردند.

در اظهاراتی که روز سه‌شنبه منتشر شد، سفیر آمریکا در ترکیه نیز تأیید کرد که واشنگتن از متحدان خود می‌خواهد تا ایران را برای کاهش تنش متقاعد کنند. از سوی دیگر سفارت ایران در سازمان ملل روز جمعه در بیانیه ای اعلام کرد: امیدواریم پاسخ ما به موقع و به گونه ای اجرا شود که به آتش بس احتمالی آسیبی وارد نشود. وزارت امور خارجه ایران هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که درخواست‌ها برای اعمال خویشتن‌داری «در تضاد با اصول حقوق بین‌الملل» است.

این درحالی است که حماس اعلام کرده به پیشنهاد قبلی جو بایدن رییس جمهور آمریکا در مورد آتش بس پایبند است و زیر بار مذاکرات جدیدی نمی‌رود.

منبع: etemadonline-671207

برچسب ها
نسخه اصل مطلب