جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) «فیلا برازیلیرو»؛ سگ ترسناکی که متخصص بازداشت برده‌های فراری بود!

(تصاویر) «فیلا برازیلیرو»؛ سگ ترسناکی که متخصص بازداشت برده‌های فراری بود!

«فیلا برازیلیرو» یا ماستیف برزیلی یک نژاد برزیلی از سگ کار بزرگ از نوع ماستیف است. از این سگ به عنوان سگ نگهبان، برای گله‌های گاو و برای شکار‌های بزرگ استفاده می‌شود. همچنین ممکن است به عنوان یک سگ همراه یا حیوان خانگی نگهداری شود. این سگ به دلیل خطرناک بودنش در برخی از کشورها ممنوع است.

«فیلا برازیلیرو» یا ماستیف برزیلی یک نژاد برزیلی از سگ کار بزرگ از نوع ماستیف است. از این سگ به عنوان سگ نگهبان، برای گله‌های گاو و برای شکار‌های بزرگ استفاده می‌شود. همچنین ممکن است به عنوان یک سگ همراه یا حیوان خانگی نگهداری شود. این سگ به دلیل خطرناک بودنش در برخی از کشورها ممنوع است. 

در قرن هجدهم، زمانی که برده‌داری هنوز در برزیل قانونی بود، از «فیلا برازیلیرو» برای بازگرداندن برده‌های فراری به صاحبانشان استفاده می‌شد. ماستیف برزیلی بین حدود ۱۰ تا ۱۴ سال عمر می‌کند. 

ویژگی‌های ماستیف برزیلی

در برزیل این نژاد دارای دو استاندارد اصلی است که توسط دو باشگاه متمایز تحمیل شده است؛ سازمان وابسته به FCI در برزیل و کنل کلاب برزیل که استاندارد CAFIB را بر اساس فنوتیپ باستانی این نژاد ساخته شده است. اما استاندارد فعلی CBKC/FCI شناخته شده‌ترین استاندارد بین المللی است.

فیلا برازیلیرو یک نژاد ماستیف با استخوان‌های بزرگ و پوست شل است. طبق استاندارد بین‌المللی نژاد، سگ‌ها باید بین ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر قد داشته باشند و وزنشان کمتر از ۵۰ کیلوگرم نباشد. ماده سگ دارای وزن کمتری است و وزن حداقل ۴۰ کیلوگرم داشته باشد. آن‌ها ساختاری مستطیلی دارند و اگرچه حجیم هستند، اما چابکی طبیعی آن‌ها آشکار است. 

موی این نژاد کوتاه و متراکم است و بافت آن معمولاً صاف و نرم است. رنگ‌های آن‌ها از یکدست، راه راه، خاکستری، پینه‌دار، خال‌خالی یا سیاه و خرمایی متفاوت است. آن‌ها تقریبا هرگز سفید نیستند. رنگ‌های معمولی حنایی، سیاه و راه راه هستند. پرده‌های یک رنگ اصلی ممکن است دارای خطوط راه راه کمتر یا با شدت بسیار قوی باشند. گاهی اوقات ماسک سیاه‌رنگ روی صورتش دارد. 

استاندارد فیلا برازیلیرو

در برزیل، «فیلا برازیلیرو» را می‌توان در سه استاندارد مختلف ارائه شده توسط سه باشگاه جداگانه پرورش داد. اول؛ استاندارد تحمیل شده توسط CBKC یک باشگاه وابسته به FCI که محبوب‌ترین در جهان است، اما دورترین فاصله از نژاد اصلی این سگ در چهار دهه پیش دارد.

دو استاندارد دیگر شامل CAFIB و AMFIBRA یا همان انجمن جهانی پرورش دهندگان سگ فیلا برازیلیرو هستند. هر دو بر اساس اولین استاندارد نژادی هستند که توسط پائولو سانتوس کروز، مردی که «پدر نژاد» معرفی شده، قرار گرفته‌اند. با این حال، استاندارد CAFIB محبوب‌ترین از این دو است. اما هر دو باشگاه هدف خود را حفظ فیلای خالص با نزدیک‌ترین ظاهر سگ‌های قدیمی معرفی می‌کنند.

غیرقانونی بودن ماستیف برزیلی در برخی کشور‌ها 

در فیجی، بریتانیا، نروژ، استرالیا، هنگ کنگ و قبرس، داشتن هر یک از این سگ‌ها بدون معافیت خاص از دادگاه غیرقانونی است. در ترکیه، داشتن و پرورش فیلا برازیلیرو غیرقانونی است. در ترینیداد و توباگو به طور خودکار به عنوان یک سگ خطرناک طبقه بندی می‌شود، به این معنی که آن‌ها را نمی‌توان وارد کرد و نر‌ها باید عقیم شوند.

منبع: راز بقا

منبع: faradeed-201257

برچسب ها
نسخه اصل مطلب