به گزارش اکوایران؛ وزارت اقتصاد و دارایی یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین وزارتخانه های دولت بشمار می رود از این‌ رو شخصیتی که در قامت وزیر بر مسند این وزارتخانه می نشیند برای بسیاری از آحاد جامعه حائز اهمیت است . « عبدالناصر همتی »  نامی است که مسعود پزشکیان به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت اقتصاد و دارایی در دولت چهاردهم به مجلس معرفی کرده است . 

عبدالناصر همتی زاده فروردین ۱۳۳۶ در کبودرآهنگ استان همدان است . وی دوره کارشناسی علوم اقتصادی را در دانشگاه تهران به پایان رساند؛ و در همان دانشگاه سال ۶۶ کارشناسی ارشد خود را دریافت کرد و درجه دکترای اقتصاد خود را در سال ۱۳۷۲ از دانشگاه تهران اخذ کرد. عبدالناصر همتی دانشیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران است و از معدود اساتیدی است که اقتصاد کلان و اقتصاد انرژی را در دانشگاه‌های ایران تدریس می کند.او دوره حسابرسی مؤسسه کوپرز اند لیبراند را در سال ۱۳۵۶و دوره تحقیقاتی - مطالعاتی رشته اقتصاد دانشگاه لندن را در سال ۱۳۷۰ گذرانده است.

همتی در 23  سالگی، و در سال 1359 مدیر پخش اخبار در صدا و سیما بود، و تا سال 1373 در این سازمان مشغول بود و معاونت سیاسی سازمان را برعهده داشت. او در دوران جنگ تحمیلی مسئول تبلیغات جنگ بود. 

همتی در دوران ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی در سال 1377 پیشنهاد تاسیس صندوق ذخیره ارزی را داد که بعدا با نام حساب ذخیره ارزی بنیان شد.

او از سال 1380 رئیس هیئت مدیره بیمه اتکایی آسیایی بانکوک با حضور 10 کشور بود، و همچنین 12 سال، از سال 1373 تا 1385 رئیس بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بوده است.

همتی 7 سال مدیرعامل بانک سینا بود و در 8 مهر ماه سال 1392 با پیشنهاد طیب نیا و با تائید مجمع عمومی بانک ملی مدیریت بانک ملی ایران را برعهده گرفت .همتی که در میان کارشناسان و اساتید صنعت بیمه به عنوان پدر بیمه خصوصی ایران شناخته می‌شود، در نهایت در مردادماه ۱۳۹۷،با حکم حسن روحانی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی ایران منصوب شد.

آخرین سمت اجرایی و سخت‌ترین دوران کاری عبدالناصر همتی، در مقام ریاست بانک مرکزی در دولت دوازدهم بود و در حال حاضر نیز به عنوان استاد اقتصاد در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران فعالیت دارد.

همتی در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در سال ۱۴۰۰،  به عنوان یکی از نامزدهای اصلاح‌طلب شرکت کرد اما در نهایت به عنوان نفر سوم در این انتخابات قرار گرفت.وی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ نیز ثبت‌نام کرد.