به گزارش اکوایران، بازار سهام در یک سال و نیم گذشته چالش‌های زیادی را پشت سر گذاشته است. بورس تهران در ابتدای فروردین ماه 1402 پس از تحمل روند رکودی بلند مدتی که پس از اصلاح مرداد ماه 1399 بر بورس تهران حاکم شده بود؛ وارد یک روند صعودی شد که در میانه اردیبهشت ماه با افزایش نرخ گاز خوراک صنایع متوقف شد. پس از چالش‌های فرآورانی که در این یک سال و نیم تجربه کردیم و پس از محدودیت‌های دامنه نوسان‌های متعدد که با تشدید نوسانات رفتارهای هیجانی را کاهش داد، در مرداد ماه 1403 شاهد ثبت کمترین میزان ارزش معاملات خرد از ابتدای سال 1402 هستیم.

افت بی‌سابقه ارزش معاملات خرد تا سطح هزار و 700 میلیارد تومانی به خاطر ایجاد محدودیت قیمتی منفی و مثبت یک درصدی رخ داده است. در این یک‌ساله دفعات دیگری نیز با محدودیت بیشتر دامنه نوسان مواجه شدیم اما این محدودیت‌ها معمولاً دو درصدی بوده و یا تنها برای دو روز وضع شده است.

سه‌شنبه؛ رکودی‌ترین روز بورس در 2 سال اخیر

رکود معاملاتی تا کی ادامه دارد؟

با این اوصاف شاخص کل بورس تهران در یکی از رکودی‌ترین روزهای سال به کف حمایتی 2 میلیون واحدی چسبیده است. فعالان بازار سهام همچنان منتظر تکلیف تنش‌های سیاسی و نظامی در خاورمیانه هستند تا ریسک سیاسی اوراق سهام کاهش یابد.

روز سه‌شنبه علاوه بر کاهش 21 درصدی ارزش معاملات خرد، شاهد رشد سرانه فروش هر کد حقیقی و کاهش سرانه خرید بودیم. شکاف سرانه خرید و فروش هر کد حقیقی که روز چهارشنبه هفته دوم مرداد در بالاترین میزان اخیر به 21.7 میلیون تومان رسیده بود، روز سه‌شنبه با رشد قابل توجهی به 27.3 میلیون تومان رسیده است.

با این اوصاف احتمالاً معاملات روز شنبه با ارزش معاملات خرد بیشتری به نسبت روز سه‌شنبه همراه شود ولی احتمالاً خروج جریان پول حقیقی افزایش یابد. مشخص شدن انتهای محدودیت قیمتی یک درصدی در بورس تهران نیز می‌تواند تأثیر زیادی بر روند معاملات سهام در روز شنبه داشته باشد.

بازارهای جهانی در راه بازگشت / شاخص بورس ژاپن 12 درصد جهش کرد