جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) رنسانس نیروی هوایی عراق بعد از سقوط صدام حسین

(تصاویر) رنسانس نیروی هوایی عراق بعد از سقوط صدام حسین

نیروی هوایی عراق نیز در دوران پسا صدام حسین یک رنسانس کامل را تجربه کرده است؛ این نیرو در زمان صدام حسین بسیار پیشرفته بود و جنگنده‌های بسیار مدرنی را به طور ویژه از شوروی دریافت کرده بود.

«اف-۱۶‌های عراق همچنان قابل اعتمادترین پلتفرم شیلک هستند. عراق از هلیکوپتر‌های تهاجمی Mi-۲۸ یا Mi-۳۵ ساخت روسیه، پهپاد‌های مسلح CH-۴ ساخت چین و یا جنگنده‌های سبک L-۱۵۹ تولید چک برای حملات، دستکم علیه داعش، بین اول ژانویه تا ۳۱ مارس ۲۰۲۳، استفاده نکرده است.

به گزارش روزیاتو، کلمه فرانسوی “رنسانس” در اصطلاح از کلمه ایتالیایی “rinascita” به معنای “تولد دوباره” گرفته شده است. علاوه بر کاربرد اصلی آن در ارجاع خاص به آن دوره از تاریخ اروپای غربی که نشان دهنده گذار از قرون وسطی به مدرنیته بود، در مفهوم کلی تر، رنسانس به معنای “تجدید زندگی، نیرو، علاقه و غیره” نیز هست.

نیروی هوایی عراق نیز در دوران پسا صدام حسین یک رنسانس کامل را تجربه کرده است. این نیرو در زمان صدام حسین بسیار پیشرفته بود و جنگنده‌های بسیار مدرنی را به طور ویژه از شوروی دریافت کرده بود.

اما پس از جنگ با ایران، حمله به کویت و جنگ اول خلیج فارس، نیروی هوایی عراق به شدت تضعیف شد و در طول حمله ایالات متحده به عراق که به سقوط صدام حسین انجامید، بخش باقیمانده این نیرو نابود شد و چیز زیادی از نیروی هوایی عراق باقی نماند.

ناوگان عراق از ۳۴ فروند F-۱۶IQ – ترکیبی از نسخه‌های تک و دو سرنشینه – دارای قابلیت ماموریت ۶۶ درصدی هستند و نیروی هوایی عراق می‌تواند به اندازه کافی مأموریت‌های هوا به زمین را با قطعات فعلی و پرسنل موجود انجام دهد.

این گزارش ادامه می‌دهد: «هواپیما‌های ساخت روسیه در ناوگان نیروی هوایی عراق به دلیل ناتوانی در دستیابی به قطعات به دلیل تحریم‌های مربوط به جنگ در اوکراین، در وضعیت نامناسبی قرار دارند.»

منبع: fararu-762181

برچسب ها
نسخه اصل مطلب