جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بازار طلا و ارز تحت تاثیر روزهای تعطیل

بازار طلا و ارز تحت تاثیر روزهای تعطیل

اقتصادنیوز: در یک روز نیمه‌تعطیل، بازار ارز و سکه با افزایش قیمت‌ها به مرزهای حساس نزدیک شد. قیمت دلار، درهم، سکه و طلا که در روز گذشته هر کدام مسیر جداگانه‌ای را طی کرده بودند، در روز چهارشنبه هم‌سو شدند و به سمت مرزهای مقاومتی حرکت کردند. شب سه‌شنبه دولت اعلام کرد که ادارات و بانک‌ها روز چهارشنبه تعطیل خواهند بود و به همین دلیل، بازار در حالت نیمه‌تعطیل قرار گرفت.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکو ایران، قیمت دلار هرات روز چهارشنبه را با 60 هزار و 170 تومان آغاز کرد و تحت تأثیر نوسانات قیمت درهم، حرکت بالا و پایین داشت. در نهایت، با صعود بازار دبی، قیمت دلار هرات به سمت مرز مقاومت حرکت کرد و در 60 هزار و 250 تومان به کار خود پایان داد. در همین حال، بازار ارز هرات همچنان در وضعیت بلوکه بود و قیمت دلار فردایی با افزایش بیشتر به سمت مرز حساس 60 هزار و 600 تومان حرکت کرد و تلاش داشت تا این سطح مقاومتی را بشکند.

قیمت درهم نیز با 16 هزار و 500 تومان بازگشایی شد و ابتدا روندی نزولی داشت، اما در ادامه با افزایش تا 16 هزار و 580 تومان به اوج خود رسید.

قیمت سکه امامی که در روز سه‌شنبه برخلاف طلا در مسیر افزایش قرار داشت، روز چهارشنبه با گپ منفی 200 هزار تومانی در 42 میلیون و 750 هزار تومان آغاز به کار کرد و با افزایش قیمت در بازار ارز، تا مرز کانال 43 میلیون تومان بالا رفت. محدوده حرکتی سکه طی سه روز گذشته بین 42 میلیون و 600 هزار تومان تا 43 میلیون تومان بوده است؛ سکه نه توان کاهش داشته که کف خود را از دست بدهد و نه قدرت افزایش که از مرز 43 میلیون تومان عبور کند.

قیمت طلای آبشده که در معاملات سه‌شنبه روند کاهشی داشت و با از دست دادن مرز حمایتی تا کف پله دوم کانال 15 میلیون تومان کاهش یافته بود، روز چهارشنبه با تغییر مسیر مواجه شد و توانست از مرز مقاومتی که روز قبل از دست داده بود، عبور کند. قیمت طلای آبشده در نهایت به پله چهارم کانال 15 میلیون تومان بازگشت. همچنین، حباب طلای آبشده که با کاهش روز سه‌شنبه به زیر یک درصد رسیده بود، با افزایش قیمت دوباره به بالای یک درصد برگشت.

در روز چهارشنبه، بازار طلا و ارز در شرایطی نیمه‌تعطیل قرار داشت و قیمت‌ها تسویه امروزی نداشتند. این وضعیت علاوه بر روز چهارشنبه، در روز پنجشنبه نیز ادامه خواهد داشت و تمام تسویه‌ها به شنبه موکول شده است. به همین دلیل، در معاملات پشت خط، بازارها با شدت بیشتری به سمت صعود حرکت کردند تا ریسک تنش در این چند روز و احتمال افزایش قیمت در تعطیلات را به جان بخرند.

در روز نیمه‌تعطیل بازار، قیمت اونس طلای جهانی نیز در مرز 2400 دلار نوسان داد و بالا و پایین این سطح رفت و برگشت داشت. برخی از معامله‌گران با توجه به انتظار رکود در بازارهای جهانی و احتمال کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی، معتقدند که قیمت طلا در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت. البته تحلیلگران هشدار می‌دهند که صرفاً این تحلیل که با کاهش نرخ بهره، طلا افزایش پیدا می‌کند، کافی نیست و باید عوامل دیگری مانند وضعیت دستمزد و مصرف در اقتصاد نیز مدنظر قرار گیرد.

از دیدگاه معامله‌گران فنی، اگر قیمت دلار هرات در انتهای هفته بتواند بالای مرز 60 هزار و 600 تومان تثبیت شود، احتمالاً تا مرز مقاومت کانال بعدی بالا خواهد رفت. اما اگر پس از تعطیلات خبری از تنش نباشد، ممکن است قیمت دوباره به سمت پایین بازگردد. با این حال، اگر در طول تعطیلات تنش‌هایی در منطقه رخ دهد، هیجان دوباره به بازار برمی‌گردد و قیمت‌ها نوسانی خواهند شد.

منبع: eghtesadnews-665016

برچسب ها
نسخه اصل مطلب