جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > ثبت ملی 14 اثر تاریخی و طبیعی فارس/سرای فیل مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فارس خبر داد:

ثبت ملی 14 اثر تاریخی و طبیعی فارس/سرای فیل مرمت می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از ابلاغ شماره ثبتی 14 اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی این استان خبر داد.

محمد ثابت‌اقلیدی با بیان اینکه فارس بیشترین تعداد اثر تاریخی ثبتی کشور را دارد، گفت: در حال حاضر 14 اثر ارزشمند تاریخی و طبیعی در شهرستان‌های استان فارس در فهرست ملی به ثبت رسیده است و شماره ثبتی تا آن نیز ابلاغ‌شده است.

به نقل از میراث فارس، ثابت‌اقلیدی افزود: اثر تاریخ "آب انبار هشت پخ " در شهرستان لارستان، "برم سراب دخترون"، "خانه زارع جدس و کدیور" واقع دربافت تاریخی شیراز، "غار چهل دخترون" در شهرستان جهرم، "قلعه گوری محمله" در شهرستان خنج، "مسجد محمدیه " درشهرستان جهرم، "حمام گودی" در بافت تاریخی شیراز، "ُکارخانه پنبه" واقع در شهرستان جهرم، "پل شکسته جدول ترکی"، "قلعه پرگو" در شهرستان اوز، "دبیرستان ذوالقدر" درشهرستان فسا، " بقایای قلعه سفید" در شهرستان اوز، "حمام فدشکویه" در شهرستان فسا، محوطه باستان شناختی "دکان فیشور" در شهرستان اوز، به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس همچنین از مرمت سرای فیل و راسته شمشیر گرها در بازار وکیل شیراز خبر داد و گفت: مرمت بازار وکیل شیراز به‌صورت پرونده بزرگ و در قالب 14 کارگاه مرمتی است.

وی افزود: در حال حاضر مرمت سرای فیل و راسته شمشیر گرها در این بازار تاریخی شیراز بااعتباری بیش از 3 میلیارد و 500 میلیون تومان آغازشده است.

ثابت اقلیدی افزود: برچیدن کاه‌گل فرسوده بام به‌منظور اجرای عملیات سبک‌سازی، تعمیرات روی طاق‌های آجری و درنهایت عایق رطوبت بام همچنین تعمیرات و مرمت پشت‌بندی‌های آجری با استفاده از آجر سنتی در ابعاد نمونه موجود ازجمله اقدامت مرمت در راسته شمشیرترهاست.

او در خصوص مرمت سرای فیل نیز افزود: احیای ناودان‌های عمودی جهت دفع آب‌های حاصل از باران و برچیدن کف فرش آجری، تعمیرات پشت طاق ها و درنهایت عایق رطوبت بام ازجمله اقدامات مرمتی است که در سرای فیل انجام می‌شود.

بازار وکیل شیراز دارای تیمچه‌ها و سراهای مختلفی است که یکی از مهم‌ترین آنها سرای فیل است. درب ورودی سرای فیل در بازار شمشیر گرها واقع‌شده است. از تزئینات به‌کاررفته در این بنای تاریخی می‌توان به طاق‌نماهای آجری ساده و ورودی و قوس‌های جناغی طاق و دالان اشاره کرد.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب