جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > آذری جهرمی: دولت باید زودتر برای رفع فیلترینگ چاره اندیشی کند

آذری جهرمی: دولت باید زودتر برای رفع فیلترینگ چاره اندیشی کند

«فیلترینگ سه سال تجربه شد، اما راه حل نبود و کارزار انتخاباتی سال ۱۴۰۳ ثابت کرد که همه گروه‌ها فیلترینگ را ناکارآمد می‌دانند و همه نامزد‌های انتخاباتی بر ناکارآمد بودن فیلترینگ تاکید داشتند و حتی آقای جلیلی که ادامه دولت سیزدهم بودند نیز فیلترینگ را ناکارآمد می‌دانستند این همگرایی بین نامزد‌ها در کمتر موضوعی دیده می‌شد، فیلترینگ در دولت سیزدهم تجربه سختی بود و به نظر می‌رسد که اجماعی برای حل این مشکل وجود دارد و دولت باید بزودی برای آن چاره اندیشی کند.»

آذری جهرمی گفت: همگرایی بین نامزدهای انتخاباتی در کمتر موضوعی دیده می‌شد اما در موضوع رفع فیلترینگ اجماعی وجود دارد و دولت نیز باید زودتر برای آن چاره اندیشی کند.

به گزارش ایلنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش اکوسیستم نوآوری واقعیت‌های اقتصاد ایران در اتاق بازرگانی ایران گفت: همسویی سیاستگذار دولتی و بخش نوآور خصوصی حلال مشکلات است و برای نگاه نوآور تهدیدات می‌توانند فرصت باشند.

وی افزود: اقتصاد دیجیتال هسته‌ای دارد که آن تلکام است و کشنده‌های آن باید خوب کار کند امروز کشنده‌های اقتصاد دیجیتال مشکل دارد و مبتلا به دو عارضه هستند یک عارضه سرکوب بازار به دلیل فیلترینگ است و فیلترینگ همچنین به سرکوب دیتا در کشور انجامیده است، میزان مصرف ترافیک بین‌الملل ما در سال ۱۴۰۳ از ترافیک سال ۱۴۰۰ کمتر شده و اگر کمتر هم نباشد بیشتر نشده است، سیاست دولت دوازدهم در توسعه اینترنت در مناطق محروم سی میلیون کاربر به اینترنت کشور اضافه کرد.

جهرمی ادامه داد: امروز با سرکوب قیمتی و سرکوب ترافیکی در فضای اینترنت رو به رو هستیم و فعالیت اپراتورهای ما از فعالیت اقتصادی به فعالیت ایدئولوژیکی تبدیل شده و این منطقه اقتصادی ندارد، همچنین برخی دوستان معتقد هستند که فیلترینگ راه حل مقابله با تهدیدات است.

وی تصریح کرد: فیلترینگ سه سال تجربه شد اما راه حل نبود و کارزار انتخاباتی سال ۱۴۰۳ ثابت کرد که همه گروه‌ها فیلترینگ را ناکارآمد می‌دانند و همه نامزدهای انتخاباتی بر ناکارآمد بودن فیلترینگ تاکید داشتند و حتی آقای جلیلی که ادامه دولت سیزدهم بودند نیز فیلترینگ را ناکارآمد می‌دانستند این همگرایی بین نامزدها در کمتر موضوعی دیده می‌شد، فیلترینگ در دولت سیزدهم تجربه سختی بود و به نظر می‌رسد که اجماعی برای حل این مشکل وجود دارد و دولت باید بزودی برای آن چاره اندیشی کند.

وزیر پیشین ارتباطات اظهار کرد: دولت باید از دخالت در قیمت‌گذاری اینترنت دست بردارد و فضای قیمتی را به فضای رقابتی تبدیل کند تا قیمت‌گذاری اصلاح شود.

وی در ادامه به اینترنت ثابت پرداخت و گفت: در اینترنت ثابت سیاست فیبر به باور من سیاست کاملی نیست، این سیاست را شرکتی کره‌ای به ما پیشنهاد کرده بود اما این را در نظر نگرفته بود که بازار مصرف کره و ایران متفاوت است و فراوانی کره را ندارد بنابراین با وجود زحمات دولت سیزدهم بسته سیاستی کامل نبوده و توسعه اینترنت ثابت سیاست زده شد.

وی تاکید کرد: دولت باید جنگ با مخابرات و اعمال نفوذ در آن را باید پایان دهد، مخابرات سرمایه بزرگ ملی است و البته به این شرط که مخابرات هم دست از انحصارگرایی بردارد و شرایطی فراهم کند که بازار ثابت هم بازار رقابتی شود.

آذری جهرمی یادآور شد: به باور من تفاوت میان هزینه مکالمات ثابت و همراه باید برداشته شود و به مخابرات برای رشد، فضا داده و قیمت ترافیک داخل اینترنت هم باید مانند ترافیک بین الملل محاسبه شود.

وی یادآور شد: در اقتصاد دیجیتال با چالش مهاجرت نیروی انسانی رو به‌رو هستیم و سرمایه ژنی ما دارد از کشور خارج می‌شود و ما را آسیب‌پذیر می‌کند. بسته‌های مشوق کشورهای همسایه و ناپایداری شرایط کشور به این موضوع دامن می‌زند، با این حال بهبود شرایط کشور می‌تواند به مهاجرت معکوس این افراد بینجامد.

وی همچنین بیان کرد: بازارهای بالغ استارتاپی ایران مانند دیجی کالا و اسنپ و تپ سی نیز اشباع شده است، اینها مشتری جدید نمی‌تواند به آن‌ها اضافه شود و توان خرید مشتری فعلی هم کاهش یافته است.

منبع: fararu-761436

برچسب ها
نسخه اصل مطلب