جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > حل مشکل فرونشست محوطه نقش رستم نیازمند پژوهش بلندمدت است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید:

حل مشکل فرونشست محوطه نقش رستم نیازمند پژوهش بلندمدت است

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به اینکه کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تاریخی نقش رستم با هدف ساماندهی و حل مشکل فرونشست‌ها در حال انجام است، گفت: مطالعات باستان‌شناسی در این مدت نشان داد برای حل مسئله نقش رستم لازم است پژوهش‌های بلندمدت و دامنه‌داری در این محوطه باستانی تعریف و انجام شود.

علیرضا عسکری چاوردی دوشنبه 15 مردادماه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه یکی از عمده‌ترین عوامل تخریب و فروپاشی محوطه نقش رستم، نبود مطالعات باستان‌شناسی طی 50 سال گذشته است، افزود: در حقیقت پژوهش‌های باستان‌شناسی محوطه‌های باستانی را احیاء می‌کند و بدون پژوهش‌های باستان‌شناسی نمی‌توان میراث فرهنگی را نجات داد.

او افزود: طی دوماه فعالیت باستان‌شناسی در این محوطه باستانی مشخص شد سیستم‌های انتقال آب، حوضچه‌ها و کانال‌های آب، مخازن و چاههای باستان واقع در این محوطه با آسیب جدی همراه شده و همین موضوع از عوامل فروشست های متعدد طی بارندگی‌های اخیر در این محوطه تاریخی است.

عسکری چاوردی با اشاره به اینکه طی مطالعات باستان‌شناسی انجام‌شده حوضچه آرامش بالای صخره‌های کوهستانی این منطقه هم کاوش و احیاء شد افزود: مسیر جویبارهای فصلی و سقوط سنگریزه‌ها به داخل محوطه پاک‌سازی شد و ازاین‌پس شاهد سقوط سنگریزه‌ها در زمان شکل‌گیری آبشار ناشی از بارندگی در این محوطه نخواهیم بود.

او ادامه داد: مهم‌ترین مخزن آب نقش رستم کاوش و سیستم آن در حال احیاء است و درواقع کارکرد اصلی این مخزن هدایت آب‌های سطحی در این محوطه و جمع‌آوری آن‌ها در دوره هخامنشی و ساسانی بوده است تا از آسیب به باروها و بناهای موجود در محوطه جلوگیری شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به شناسایی یک چاه تاریخی دیگر در نقش رستم گفت: شناسایی این چاه تاریخی نشان داد که از این چاه برای سیستم زهکشی و هدایت آب‌ها استفاده می‌شده است.

عسکری چاوردی همچنین گفت: بخشی از علل آسیب‌ها در محوطه عدم توجه به تفاوت خاک و پرشدگی های حاصل از کاوش‌های پیشین بود که در این طرح محل گمانه‌های حاصل از آن کاوش‌ها شناسایی شد و عمده شکاف‌های طولی حاصل از نشست خاک‌های پیشین شناسایی شد و اقدام لازم برای جلوگیری از فروافتادن آب در زمان بارندگی در این شکاف‌ها در حال انجام است.

به گفته او دلائل فروشست‌ها و چاله‌های ایجادشده در زمان بارندگی در محوطه تاریخی نقش رستم در حال مطالعه است و راهکارهای علمی آن پس از انجام تحقیقات ژئوفیزیک ارائه شد و با کاوش‌های باستان‌شناسی سیستم احیاء آب و انتقال آب به بیرون از محوطه نقش رستم در حال انجام است و طرح‌های فنی برای حفاظت از این محوطه ارزشمند در حال تهیه و اجرا است.

برپایه این خبر، مطالعه پیرامون علل فرونشست در محوطه نقش رستم به سرپرستی مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید و با حمایت مالی و پشتیبانی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس، پژوهشکده باستان‌شناسی و پژوهشگاه و معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور در حال انجام است.

به گزارش رویدادایران؛ نقش رستم بخش اصلی شهر پارسه بوده و کارکرد نزدیکی با تختگاه تخت جمشید داشته است.

مجموعه آرامگاهی هخامنشی همراه با بنائی معروف به کعبه زرتشت در مکان معروف به نقش رستم در فاصله 7 کیلومتری شمال غربی تختگاه تخت جمشید قرار دارد.

این مجموعه بزرگ شامل تعداد 23 اثر باستانی اعم از آرامگاه‌، بنای کعبه زرتشت، نقش برجسته‌ها و کتیبه‌ها بوده و در حاشیه شمالی شهر پارسه واقع‌شده و ازنظر ارتباط فضائی و مکانی دو محوطه مهم باستانی نقش رستم و تختگاه تخت جمشید ازنظر کارکردی بهم وابسته و باهم مرتبط بوده است.

شهر پارسه یک واحد شهری متشکل از بخش‌های مختلف از دوره عیلامی، هخامنشی، سلوکی، اشکانی، ساسانی و اسلامی بوده، که بازسازی این شهر تاریخی در محدوده حریم درجه 1 تخت جمشید به استناد مدارک بجای مانده قابل‌تصور و درک است.

چنین به نظر می‌آید که مرزهای این شهر درمحدوده حریم یک در اطراف صفه تا شمال به سمت نقش رستم و استخر منطبق باشد.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب