جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > وزن‌کشی مخالفان و موافقان شهردار

وزن‌کشی مخالفان و موافقان شهردار

روز گذشته آخرین انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران برگزار شد. مهدی چمران با 21 رأی رئیس ماند و پرویز سروری هم با 15 رأی نایب‌رئیس شد.

‌شرق:‌ روز گذشته آخرین انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران برگزار شد. مهدی چمران با 21 رأی رئیس ماند و پرویز سروری هم با 15 رأی نایب‌رئیس شد.

به نظر می‌رسید ترکیب هیئت‌رئیسه در سال پایانی تغییر کند. قبل از جلسه رأی‌گیری کانال‌های نزدیک به اعضای منتقد شورا از تغییر نایب‌رئیس شورای شهر خبر می‌دادند و مدعی بودند 11 رأی برای کنارگذاشتن پرویز سروری دارند که در ایام انتخابات ریاست‌جمهوری از معاون مالی شهردار تهران برای فعالیت در ستاد انتخاباتی علیرضا زاکانی، شهردار تهران، حکم گرفته و در صحن شورا هم بارها تذکرات منتقدان را سیاه‌نمایی دانسته بود. اما تنها شش عضو به سروری رأی ندادند. گفته می‌شد مهدی اقراریان، مهدی عباسی، ناصر امانی، جعفر تشکری‌هاشمی و علی‌اصغر قائمی از اعضایی هستند که به سروری رأی ندادند. برخی از اعضا از جعفر شربیانی به‌عنوان رأی سفید ششم نام می‌برند و برخی نیز از زهرا شمس‌احسان. تلاش‌ها برای رأی نرجس سلیمانی هم بسیار بود. مهدی عباسی و محمد آخوندی بارها در جریان صحن علنی به سمت صندلی سلیمانی رفتند و با او گفت‌وگو کردند. سلیمانی قبل از رأی‌گیری از صحن خارج شد و چند دقیقه بعد دوباره به صحن آمد.

به نظر می‌رسید اعضای منتقد 10 رأی داشته باشند اما روز گذشته حبیب کاشانی، نرجس سلیمانی و سوده نجفی به سروری رأی دادند. قبل از رأی‌گیری برای نایب‌رئیسی محمد آخوندی میکروفون خود را روشن کرد و یادآوری کرد نخست رأی نایب‌رئیس خوانده شود، سپس برای منشی‌ها رأی‌گیری شود، شاید برخی بخواهند بعد از اعلام رأی نایب‌رئیس برای منشی داوطلب شوند.

به نظر می‌رسید این سخنان آخوندی در افزایش رأی سروری بی‌اثر نبود و شاید این سخنان دو رأی به رأی‌های او افزود. یکی از اعضای شورای شهر درباره تلاش برای تغییر رأی برخی از اعضا با وجود آنکه سروری برای باقی‌ماندن در کرسی نایب‌رئیسی به 11 رأی نیاز داشت، می‌گوید: شاید 11 رأی قانونی باشد اما مشروعیت نایب‌رئیس را زیر سؤال می‌برد و طرفداران سروری می‌خواستند او با رأی بالایی ابقا شود. در پایان مهدی چمران با وجود انتقادها به نحوه مدیریت او با 21 رأی رئیس شورا باقی ماند و رسانه‌های نزدیک به مدیریت شهری هم رأی روز گذشته هیئت‌رئیسه را نمایش همدلی دانستند. درحالی‌که پیش از آغاز صحن علنی رئیس شورای شهر تهران به رسانه‌ها درباره تغییر ترکیب هیئت‌رئیسه شورای شهر گفته بود:‌ پیشنهاد من این بود که تغییری نداشته باشد؛ اما احتمال تغییر در ترکیب هیئت‌رئیسه وجود دارد. پس از رأی‌گیری ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران، از اعضای منتقد که این روزها کمتر تمایلی به مصاحبه با رسانه‌ها دارد، خطاب به چمران گفت: به آقای چمران، آقای سروری، آقای شربیانی و خانم نجفی تبریک می‌گویم و امیدوارم سال آخر شورا سال وفاق و همبستگی در جهت تأمین منافع مردم باشد. از شهرداری توقع نداریم؛ چون شهردار تهران تکلیف ما را روشن کردند و گفتند اقلیتی هستند که صددرصد حرف‌های‌شان هم غلط است؛ اما به فرموده حضرت معصوم که فرمود به گوینده نگاه نکن و به گفتار نگاه کن؛ خواهش‌مان از آقای چمران و آقای سروری این است که اگر گفته‌های ما کارشناسی و تخصصی و در راستای منافع مردم برای تکمیل طرح‌ها و لوایحی است که در صحن شورا مطرح می‌شود، به آنها توجه کنند و به‌خاطر یک‌سری مسائل حاشیه‌ای، عدالت در یک سال آینده قربانی نشود تا بتوانیم با همبستگی کار را پیش ببریم.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته حقوقی شورا هم با بیان اینکه بنده دیروز ۵۰ دقیقه با رئیس شورا درباره وضعیت شورای شهر صحبت کردم، یادآور شد: ضمن آرزوی موفقیت برای هیئت‌رئیسه، هم بنده و هم همکاران دیگری ممکن است نقدهایی درباره شیوه اداره شورا داشته باشیم. ما از شهرداری ناامید هستیم اما این رأی ۲۱نفره به رئیس شورا نشان داد که به پیگیری مطالبات از سوی آقای چمران خوش‌بین هستیم. آقای چمران با ۲۱ رأی نشان داد که رئیس ۲۱ عضو است و خواهش بنده این است که به تمام اعضای شورا به یک چشم نگاه شود؛ حداقل از زاویه دید شما.

اقراریان با تأکید بر اینکه انتقادات جدی به شهرداری داریم، گفت: ما با جدیت اصلاح امور را دنبال خواهیم کرد و در نهایت از مردم شهر استمداد خواهیم طلبید و مردم هستند که نگرش و سلیقه شورا را انتخاب خواهند کرد. هرچه را بپذیرند، به صلاح شهر و کشور خواهد بود. امیدواریم رأی‌گیری امروز آغازی باشد برای شنیده‌شدن نظرات اعضایی که به آقای زاکانی منتقد هستند.

محمد آخوندی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، گفت: این رأی به همه اعضای هیئت‌رئیسه با هم بوده و عملکرد هیئت‌رئیسه در مجموع مورد تأیید است و امیدواریم وفاق بیشتری را شاهد باشیم.

او افزود: امیدواریم نایب‌رئیس شورا مانند سه سال قبل در مسئولیت خود موفق باشند. حضور آقای چمران، سروری و کاشانی برای شورا نعمت است.

محمد آخوندی هم با بیان اینکه ۳۶۵ روز از فعالیت شورا باقی مانده است، گفت: همواره به مجری انتقاد وجود دارد، اما اندازه انتقادات فرق می‌کند، گرچه باید به‌عنوان اعضای شورا وفاق و همدلی داشته باشیم.

چمران هم در ادامه تأکید کرد: ما به دنبال این هستیم که جایگاه شورا به‌خوبی ادای وظیفه کند، اگر خاطرتان باشد در گذشته یکی از دوستان ما در شهرداری مسئله‌ای را مطرح کرد که برای شورا خوب نبود و ما گفتیم که باید توبیخ شود که توبیخ شد. باید افراد شأن و میزان وظیفه خود را به‌خوبی بدانند و ما هم باید از ثانیه به ثانیه وقت خود برای خدمت به شهروندان استفاده کنیم.

بهروز شیخ‌رودی، معاون پیشین محاسبات و پایش عملکرد شورای اسلامی شهر تهران هم در واکنش به نتیجه انتخابات هیئت‌رئیسه سال چهارم گفت:‌ خبرسازی‌های منتقدان شهردار و تأکید برخی اعضای منتقد زاکانی و رسانه‌های نزدیک بر آنها مبنی بر تغییر در ترکیب هیئت‌رئیسه شورا که از چندی پیش در آن می‌دمیدند، در عمل هیچ دستاوردی برای منتقدان زاکانی جز تأیید ترکیب هیئت‌رئیسه و نمایش رأی سفید در انتخاب نایب‌رئیس شورا نداشت. موضوع و مسئله‌ای که البته بر ناظران و کارشناسان آگاه به مسائل و مناسبات شورا پوشیده نبود و نیست. براساس‌این هم در گذشته این مخالف‌خوانی‌های منتقدان زاکانی و مواجهه‌های حامیانش در صحن علنی شورا را چیزی شبیه به تعزیه تعبیر کردم، انتخابات هیئت‌رئیسه شورای ششم برای سال آخر عیار منتقدان و مخالفان زاکانی در صحن شورا به نمایش گذاشت و مردم تهران به‌وضوح دیدند که مخالفان زاکانی حتی تاب و توان رقابت درون‌گروهی خود در درون شورا را آن‌چنان که در فضای رسانه‌های اجتماعی از آن با آب و تاب سخن می‌گویند، ندارند و به تعبیری باید گفت نهایتا با شش رأی سفید خود از رأی‌دادن به یکی از حامیان کلیدی زاکانی در ترکیب هیئت‌رئیسه خودداری کرده‌اند.

این کارشناس مالیه و اقتصاد شهری با اشاره به برگزاری انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر در سال چهارم افزود: در سال‌های گذشته که حجم انتقادات از زاکانی چندان بالا نگرفته بود، آقای چمران خیلی اصراری به رعایت قانون در برگزاری انتخابات نداشت و هر سال به طریقی با تأخیر یا تکه‌تکه برگزارکردن انتخابات هیئت‌رئیسه شورای ششم رکوردی را ثبت کرده بود، اما امسال در کوران انتقادات مخالفان زاکانی در شورا می‌بینیم که با برگزاری به‌موقع انتخابات هیئت‌رئیسه برخلاف رویه‌ها و رکوردهای قبلی عمل کرده‌اند. این اقدام البته مطمئنا در چارچوب هماهنگی‌های اتخاذشده برای حفظ شاکله کلی شورا و اعمال مدیریت در اداره شورا از سوی ایشان و دیگر همراهانش در هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران صورت گرفته است. به هر حال هرگونه اقدام قانونی اعضای شورا برای اعمال نظارت بر شهرداری و... از مجرای رئیس شورا و هیئت‌رئیسه انجام‌شدنی است؛ موضوعی که تغییر در آن برخلاف تلاش‌های رسانه‌ای منتقدان زاکانی چندان باب میل چمران نبوده و براساس‌این او بعد از اینکه رأی خود را از اعضای شورا گرفت، پیشنهاد کاندیداتوری سروری برای نایب‌رئیسی شورا را مطرح کرد تا علنا تأکیدش بر لزوم تداوم کار هیئت‌رئیسه شورا مانند سه سال گذشته شنیده شود؛ موضوعی که باعث شد تا اولا کسی رقیب و کاندیدای اعضای فعلی هیئت‌رئیسه نشود و زمینه کسب رأی بیشتر برای یکی از منشی‌ها در مقایسه با انتخابات سال گذشته را در کنار ثبت شش رأی سفید برای انتخاب نایب‌رئیس شورا فراهم کند.

شیخ‌رودی با اشاره به ثبت شش رأی سفید منتقدان زاکانی به نایب‌رئیس شورای ششم گفت: عیار منتقدان و مخالفان زاکانی در این انتخابات آشکار شد و ما دیدیم نهایتا شش نفر آماده رأی به استیضاح زاکانی خواهند بود. تعدادی که در برخی خبرسازی‌ها به‌عنوان مخالفان زاکانی ذکر می‌شدند، نهایتا در صحن شورا و برای انتخاب نماد حامیان زاکانی در شورا برای عضویت در هیئت‌رئیسه وقتی پیشنهاد چمران برای کاندیداتوری سروری را شنیدند، در رأی خود تجدیدنظر کردند و از 9 نفر عضو منتقد زاکانی در یک نشست هماهنگی نهایتا به شش نفر رسیدند که این عیار منتقدان و مخالفان زاکانی را نشان می‌دهد؛ موضوعی که حکایت از شکننده‌بودن و تأثیرپذیری منتقدان و مخالفان زاکانی دارد. باید گفت همین شکنندگی باعث شده است که حتی مخالفان زاکانی چندان حاضر نباشند ریسک امضا و تقدیم استیضاح شهردار را بپذیرند و به‌جای آن به مخالف‌خوانی‌ها در صحن شورا و مطرح‌کردن سناریوهای اجرانشدنی مثل استعفای دسته‌جمعی رو بیاورند.

اما روز گذشته برخی از اعضای شورای شهر تهران درباره فعالیت بازارچه جنت و تغییر کاربری‌ها در بوستان ولایت هشدار دادند.

حبیب کاشانی با بیان اینکه در جلسه قبل تذکری درباره فعالیت کسبه بازارچه جنت داده شد، گفت: هزاران نفر از این سفره ارتزاق می‌کنند. شهرداری مجوزی را برای مرکز تجاری نیایش در حاشیه بزرگراه آبشناسان صادر می‌کند و دو درِ ورودی و خروجی برای آن در نظر می‌گیرد.

کاشانی افزود: در نهایت پس از جمع‌بندی دیوان عدالت اداری، فضای ورودی به حاشیه بزرگراه منتقل می‌شود که سازمان بوستان‌ها این موضوع را تأیید نمی‌کند. زمینی در این محوطه داریم که بازارچه جنت در آن مستقر است و ۸۰۹ متر مساحت دارد. ۱۰۳ هکتار از ذخایر اراضی داریم و سه هزار میلیارد تومان از اماکن ورزشی را در قبال طرح ورزشی دادیم و ۲۵ هزار متر را نیز در سعادت‌آباد داده‌ایم اما در این زمین ۸۰۹ متری که ۴۰۰ نفر در آن فعالیت می‌کنند، بحث ما این است که چه چیزی برای تهران مانده است؟

او ادامه داد: تنها برج میلاد و شهر آفتاب برای تهران مانده است. مسئولیت اجتماعی کجا رفته است؟ فردا هم قضیه زمین‌های چمن مصنوعی پیش می‌آید؟ برای ساخته‌شدن این زمین‌ها سال‌ها زحمت کشیده شده و ما باید مابازای این فضاها ۸۰۹ متر بدهیم؟

کاشانی با بیان اینکه شهرداری که در ۲۰ روز ۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است، زمین ۸۰۹ متری را نباید تحویل دهد، گفت: باید زمینی برای افرادی که در این بازارچه فعالیت می‌کنند، اختصاص یابد؛ چراکه خانواده‌هایی از این فضا ارتزاق می‌کنند.

مهدی اقراریان، رئیس کمیته نظارت و حقوق شهروندی شورا هم در تذکری درباره بوستان ولایت در قالب تذکری گفت: تذکر مکتوب و شفاهی درباره این بوستان اعلام شده اما تاکنون هیچ پاسخی به ابهامات و سؤالات مطرح‌شده در تذکرات، از سوی شهرداری دریافت نشده است بنابراین درخواست می‌شود تمام شهروندان تهرانی درباره حوادثی که در بوستان ولایت رخ می‌دهد، حساسیت لازم را داشته باشند.

او با تأکید بر حساسیت این بوستان افزود: ما در مناطق شمالی تهران، بوستان‌های بزرگی داریم اما مناطق جنوبی تهران با فقر بسیار جدی در حوزه فضای سبز مواجه است و اینکه ما بخشی از این بوستان را به مجموعه‌هایی اختصاص دهیم که امکان اسکان در دیگر نقاط تهران نیز وجود دارد، خطر بسیار جدی و مهمی است؛ فارغ از اینکه چه کسانی پشت این تغییرات بوده و این زمین‌ها را برای طولانی‌مدت در اختیار گرفته و چه منافع شخصی و گروهی دارند.

رئیس کمیته حقوق شهروندی شورا در ادامه به محوطه جنگ‌افزارسازی به‌عنوان یک مسئله مهم اشاره‌ای کرد و متذکر شد: فهرستی از وعده‌های شهردار تهران را تهیه کرده و امسال درباره این وعده‌ها با شهروندان گفت‌وگو خواهیم کرد که هیچ‌کدام به سرانجام نرسیده و تصور هم نمی‌شود که در مدت باقی‌مانده نیز به سرانجامی برسد.

او افزود: مقرر شده بود که دیوار محوطه جنگ‌افزارسازی برداشته شده و آن مکان به‌عنوان فضای سبز در اختیار شهروندان قرار گیرد اما اخبار ناگواری دراین‌باره به گوش می‌رسد و گویا ساختمان‌های آنجا نیز به حراج گذاشته شده‌اند بنابراین از رسانه ملی درخواست می‌شود این دو دغدغه مهم را پیگیری کند، چراکه اینها مسائل مهم شهر بوده و اگر این فرصت از دست برود، آیندگان متضرر خواهند شد.

 

منبع: sharghdaily-939027

برچسب ها
نسخه اصل مطلب