جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > ترور هنیه دام است؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند

ترور هنیه دام است؛ نتانیاهو می‌خواهد آمریکا را وارد جنگ با ایران کند

«مارک فینو» معتقد است ترور هنیه در تهران پیامی ظالمانه برای ایران و حماس بود تا با واکنش آنها، جنگ منطقه‌ای شکل بگیرد.

«انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شرکت کرد.

به گزارش تابناک، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص چنین سطحی از حضور نماینده اروپا اعلام کرده بود که چنین سطح حضوری به سبب روابط سطح پایین اتحادیه با ایران است.

پیتر استانو سخنگوی اتحادیه اروپا هم در این خصوص تاکید کرده بود: «بروکسل همچنان بر برقراری «کانال‌های ارتباطی باز» با ایران تاکید دارد و تلاش می‌کند با وجود تحریم‌ها سیاست تعامل انتقادی خود را در قبال تهران پی بگیرد. حضور مورا در تهران با این هدف انجام شده که بروکسل بتواند با مقام‌های دولت آینده ایران تعامل کند و از این طریق امکان انتقال مواضع اتحادیه اروپا در مورد همه مسائل مربوط به ایران با تهران وجود داشته باشد.»

از سوی دیگر مسعود پزشکیان در مقاله‌ای رویکرد اروپا در قبال ایران را زیر سوال برده بود، ولی خواهان گفتگوی سازنده با اروپا شده بود. آیت الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نیز در سخرانی روز تحلیف پزشکیان به رویکرد اروپا انتقاد کرده بودند، ولی ایشان نیز خاطر نشان کرده بودند «انگیزه مخالفت با برخی کشور‌های اروپایی نداریم؛ آن‌ها با ما خوب برخورد نکردند.»

در خصوص این موضوع خبرنگار تابناک گفتگویی با «مارک فینو» سخنگوی اسبق وزارت خارجه فرانسه انجام داده است که در ادامه می‌آید. «فینو» در حال حاضر عضو ارشد بخش عدم اشاعه در «مرکز سیاست امنیتی ژنو» (GCSP) است.

* «انریکه مورا» معاون جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان شرکت کرد. هم آیت‌الله خامنه‌ای و هم پزشکیان از کشور‌های اروپایی به‌ویژه در خصوص برجام انتقاد می‌کنند و در عین حال خواستار گفتگو با این کشور‌ها هستند. ارزیابی شما چیست؟

ایران آگاه است که کشور‌های اروپایی تلاش‌هایی برای میانجیگری بین ایران و آمریکا برای احیای برجام انجام دادند، حتی اگر این تلاش‌ها در دوران ترامپ و حتی پس از تصمیم بایدن برای بازگشت به برجام به نتیجه نرسید. هر گونه ارزیابی واقع بینانه از چشم انداز احیای برجام و لغو تحریم‌های آمریکا، نقش مثبتی برای اروپایی‌ها دارد.

* مسعود پزشکیان در مقاله‌ای بر «گفتگوی سازنده» با کشور‌های اروپایی تاکید کرد. از سوی دیگر اعضای ترویکای اروپایی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی قطعنامه‌ای را علیه ایران مطرح کردند که به تصویب رسید. ارزیابی شما از این دو رویداد چیست؟

این دو رویداد ناسازگار نیستند. به عنوان مبتکر برجام، تروئیکای اروپایی مسئولیت ویژه‌ای برای اطمینان از اجرای صحیح تعهدات خود از سوی همه طرف‌ها از جمله ایران، به ویژه در مورد همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اساس توافق پادمان دارد. همانطور که در طول مذاکرات منتهی به برجام نشان دادند، اروپایی‌ها خواهان یک راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکره برای بحران با ایران هستند، اما همچنان اصرار دارند که ایران باید به تعهدات خود پایبند باشد.

*در مورد مذاکرات هسته‌ای به نظر می‌رسید که ایران و آمریکا در حال مذاکره دوجانبه هستند. به نظر می‌رسد این روند برای تروئیکای اروپایی خوشایند نبوده و می‌خواهد نقش موثرتری ایفا کند. شاید قطعنامه شورای حکام به ابتکار ترویکای اروپایی نشان دهنده نارضایتی آن‌ها از روند حاکم باشد. ارزیابی شما چیست؟

هیچ رقابت یا واگرایی واقعی بین اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وجود ندارد. اروپایی‌ها می‌دانند که تضاد بین تهران و واشنگتن تنها با مذاکره حل می‌شود و مسائلی را که با میانجیگری عمان چشم‌انداز‌هایی برای موفقیت دارند، را مورد تأیید قرار می‌دهند. این روند در دوره اوباما و قبل از برجام وجود داشت. البته اروپایی‌ها از آمریکایی‌ها انتظار دارند که آن‌ها را در جریان مفاد چنین گفتگو‌هایی در هنگام پرداختن به برنامه هسته‌ای ایران قرار دهند.

* ترور هنیه در تهران چه تاثیری بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت؟ این ترور پس از آن رخ داد که مسعود پزشکیان بر تعامل با دنیا تاکید کرد.

در این مرحله، پیش بینی در خصوص این واقعه دشوار است. به نظر می‌رسد نتانیاهو نگران این بود که پس از انتخاب پزشکیان با وعده مذاکره با آمریکا برای رفع تحریم‌ها و انتصاب جواد ظریف، مذاکره کننده سابق برجام، به عنوان مشاور امنیت ملی، چشم انداز عادی سازی افزایش یابد.

ترور هنیه در تهران پیامی ظالمانه برای ایران و حماس بود تا با واکنش آنها، جنگ منطقه‌ای شکل بگیرد. در واقع، آنچه نتانیاهو امیدوار است این است که ایالات متحده مجبور شود در چنین جنگی شرکت کند. به همین دلیل عاقلانه است که ایران در این دام نیفتد.

منبع: fararu-760848

برچسب ها
نسخه اصل مطلب