به گزارش اکوایران، طبق اعلام بانک مرکزی تورم تولیدکننده که از آن به عنوان «پیشران تورم مصرف‌کننده» یاد می‌شود، در تیر امسال نسبت به تیر سال گذشته کاهش یافته است. این روند نزولی هم در بازه ماهانه و هم در بازه بلندمدت نزولی بود. البته تورم تولیدکننده ماهانه با کاهشی جزئی همراه بود، اما نرخ نقطه به نقطه این شاخص از بالای 30 درصد به 25 درصد رسیده است. نرخ سالانه این شاخص نیز از بالای 35 درصد به کمتر از 30 درصد اُفت کرده است.

030514

ماراتن نزولی قیمت‌ها قبل از رسیدن به بازار

تورم تولیدکننده یا پیشران تورم‌، شاخصی است که نشان می‌دهد قیمت کالاها به محض تولید و قبل از رسیدن به بازار مصرف‌کننده چند درصد تغییر کرده است. بنابراین این شاخص به نوعی نمایانگر تغییر هزینه‌های تولید است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که تورم تولیدکننده ماهانه از 1.8 درصد در تیر سال گذشته به 1.6 درصد در تیر سال جاری رسیده است. مرکز آمار که متولی دیگر ارائه آمار است این شاخص را در هر ماه با ماه قبل مقایسه می‌کند، اما بانک مرکزی تورم تولیدکننده هر ماه را با همان ماه در یک سال قبل می‌سنجد.

تورم تولید نقطه به نقطه نیز از 32 درصد در تیرماه سال قبل به 25 درصد در تیر امسال کاهش یافته است. محاسبه نقطه به نقطه این شاخص نشان می‌دهد که هزینه تولید کالاها پشت درب کارخانه و قبل از رسیدن به بازار مصرف در تیر امسال 25 درصد نسبت به تیر سال قبل افزایش یافته است. کمتر شدن سطح این شاخص به معنای کاهش سرعت رشد قیمت‌های اولیه و هزینه تولید است.

تورم تولید سالانه یا دوازده‌ماهه نیز از 35.11 درصد به 29 درصد کاهش یافته است. این نرخ در شهریور سال 1400 بیش از 80 درصد بود.