جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > تزریق واکسن پنوموکوک در فارس آغاز شد

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

تزریق واکسن پنوموکوک در فارس آغاز شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه واکسیناسیون، مؤثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای حفاظت از سلامت کودکان است، از آغاز تزریق واکسن پنوموکوک در کودکان دو ماهه خبر داد.

دکتر عباس رضاییان‌زاده با بیان اینکه پنوموکوک یکی از شایع ترین علت های مربوط به عفونت‌های تنفسی و یکی از علت های اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال در جهان است، گفت: ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه جاری ایمن سازی سبب ارتقای سلامت کودکان از طریق کاهش میزان بروز پنومونی، مننژیت، باکتریمی، سپسیس و سایر عوارض شایع ناشی از پنوموکوک می شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: برنامه واکسیناسیون پنوموکوک بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت در حال حاضر از شیرخواران دو ماهه آغاز و از امروز، سیزدهم مرداد، تمامی پایگاه‌ها و مراکز بهداشتی استان  فارس آماده ارائه خدمت به افراد واجد شرایط هستند.

رضاییان‌زاده افزود: این واکسن ۱۰ ظرفیتی، در سه نوبت دو ماهگی، چهار ماهگی و دوازده ماهگی به میزان ۰.۵ سی سی در عضله ران کودک تزریق می‌شود.

این مقام مسئول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: در 40 سال گذشته و پس از آغاز برنامه توسعه ایمن سازی(EPI)  از سال 1363 در ایران، دستاوردهای مهمی در پیشگیری و کنترل بیماری های قابل پیشگیری با واکسن و ارتقای سامت کودکان کشورمان حاصل شده است.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه واکسیناسیون پنوموکوک، کاهش مصرف آنتی بیوتیک‌ در مراکز درمانی کشور را به همراه دارد، یادآور شد: آموزش‌های لازم برای سیستم بهداشتی و ارسال شیوه نامه‌های لازم نیز در دستور کار گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه قرار گرفته و به همه شهرستان‌های زیرمجموعه دانشگاه ابلاغ شده است.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب