جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > دو سناریوی ایران برای واکنش به ترور هنیه

دو سناریوی ایران برای واکنش به ترور هنیه

در حال حاضر، دو سناریو برای پاسخگویی به این ترور وجود دارد: نظامی و امنیتی. ممکن است که واکنش ایران به این حمله جدی‌تر از وعده صادق باشد. این بار ممکن است گروه‌های مقاومت از یمن، لبنان، عراق و غزه نیز علاوه بر ایران در این پاسخ شریک باشند. سناریوی امنیتی، پیچیده‌تر و به طور خالص بر توانایی اطلاعاتی و امنیتی تمرکز دارد. این سناریو می‌تواند اهدافی خاص یا اشخاصی خاص را هدف قرار بدهد که برای اسرائیل مهم باشد.

فرارو – پس از رویداد هفت اکتبر و آغاز طوفان الاقصی که جنگ ویرانگر غزه را به دنبال داشت، ترور رئیس دفتر سیاسی حماس آن هم در قلب تهران، مهم‌ترین رویداد سیاسی – امنیتی ماه‌های اخیر در منطقه است. اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان به تهران آمده بود، نیمه شب دهم مرداد در محل استقرار خود در پادگانی واقع در ضلع شمالی مجموعه سعدآباد هدف ترور قرار گرفت و به شهادت رسید. ترور هنیه رویدادی بسیار مهم و دارای ابعادی پیچیده است که هر کدام از آن‌ها باید در جای خود مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. با توجه به این که مهم‌ترین چهره سیاسی حماس در دل جنگ غزه در پایتخت ایران هدف قرار گرفته، انتظار‌های زیادی برای پاسخگویی این حمله از سوی ایران وجود دارد. در نوبت قبلی، پس از حمله به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، عملیات وعده صادق رخ داد. حالا سوال این است که با ترور هنیه در تهران، واکنش ایران چه خواهد بود.

به گزارش فرارو، اطلاعات زیادی از نحوه ترور رئیس دفتر سیاسی حماس وجود ندارد. همه چیز به گمانه‌زنی خلاصه می‌شود. اطلاعیه‌های سپاه پاسداران نیز داده‌های زیادی را در خود جای نداده است. آنچه به طور رسمی و مشخص می‌دانیم، این است که در ترور هنیه از پرتابه هوا به زمین استفاده شده است. خبرگزاری فارس در این زمینه نوشت: «در این عملیات که ساعات اولیه بامداد چهارشنبه صورت گرفت، محل اقامت شهید هنیه مورد اصابت پرتابه‌ای قرار گرفته که بخش‌هایی از سقف و پنجره محل اقامت وی در طبقه چهارم ساختمانی در منطقه زعفرانیه تخریب شده و وی و یکی از محافظان ایشان به درجه رفیع شهادت نائل می‌شوند. در بررسی‌ها آنچه قطعی شده است این اقدام تروریستی، با برنامه ریزی و توسط رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.»

سایت خبری آکسیوس به نقل از مقام‌های آمریکایی، اعلام کرد که اسرائیل پشت این ترور است. در حالی که مقامات رژیم تل‌آویو پیش از از اظهارنظر درباره ترور هنیه خودداری کردند. روزنامه نیویورک تایمز، اما یک ادعای بزرگ مطرح کرد و مدعی شد که هنیه در جریان بمب‌گذاری در محل اقامتش ترور و این بمب از دو ماه قبل در این واحد اقامتی کار گذاشته شده است. خبرگزاری فارس این ادعای نیویورک تایمز را تکذیب کرد.

عبور پرتابه‌های ایران از فراز مسجدالاقصی در جریان عملیات وعده صادق

با توجه به این که اسرائیل به گواه تحلیلگران و مقامات سیاسی خط قرمز خطرناکی را در جریان ترور هنیه رد کرد، ممکن است که واکنش ایران به این حمله جدی‌تر از وعده صادق باشد. این بار ممکن است گروه‌های مقاومت از یمن، لبنان، عراق و غزه نیز علاوه بر ایران در این پاسخ شریک باشند. ایران اگر بخواهد علاوه بر توانایی نظامی، توانایی اطلاعاتی خود و اشراف بر اسرائیل را نیز به رخ بکشد، نقاط خاصی را هدف قرار بدهند.

سناریوی امنیتی، پیچیده‌تر و به طور خالص بر توانایی اطلاعاتی و امنیتی تمرکز دارد. این سناریو می‌تواند اهدافی خاص یا اشخاصی خاص را هدف قرار بدهد که برای اسرائیل مهم باشد؛ اهداف یا اشخاصی امنیتی یا سیاسی. هر کدام از این سناریو‌ها که قرار بر اجرایی شدنش باشد، آمریکا و اسرائیل به شدت نگران آن هستند. با توجه به تجربیات پیشین احتمالاً ایران هر واکنشی که نشان دهد، تلاش می‌کند تل‌آویو را در حالت خوف و رجا نگه دارد تا دریافت ضربه برای آن‌ها سخت‌تر و نگرانی‌هایشان بیشتر شود. اما این حالت خوف و رجا زیاد طول نخواهد کشید. حمله به کنسولگری و واکنش نظامی ایران در وعده صادق، تنش تهران – تل‌آویو را به مرحله جدیدی ارتقاء داد. ترور هنیه، واکنش احتمالی ایران و حمله متقابل اسرائیل، سطح تنش را بالاتر می‌برد.

منبع: fararu-760093

برچسب ها
نسخه اصل مطلب