جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > هدف اصلی اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه چیست؟

هدف اصلی اسرائیل از ترور اسماعیل هنیه چیست؟

اگر اسرائیل بتواند پای آمریکا را به جنگ باز کند، شانس انتخاب شدن را برای ترامپ افزایش خواهد داد، چرا که تشدید تنش‌های منطقه ای، موجب باز شدن پای دولت بایدن یا بهتر است بگوییم دموکرات‌ها به جنگ می‌شود.

فرارو-ترور اسماعیل هنیه در تهران، آن هم درست ساعاتی پس از برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در کشور، باعث شده است، تفاسیر گسترده‌ای از سوی تحلیلگران در این خصوص مطرح شود.

به گزارش فرارو، اسماعیل هنیه، در شرایطی به شهادت رسیده است که ماه‌ها از جنگ در غزه می‌گذرد و هیچ یک از تلاش‌های جهانی برای پایان یافتن جنگ به توافق متقابل حماس و اسرائیل منتهی نشده است، با این وجود برخی معتقدند این ترور می‌تواند تغییراتی جدید در مسائل منطقه ایجاد کرده و نتانیاهو با برنامه ریزی یک بازی جدید دست به ترور هنیه زده است. با توجه به این شرایط پرسش‌هایی مطرح است از جمله این که پیامد‌های ترور اسماعیل هنیه در تهران پیست و قرار است شاهد چه واکنش‌هایی از سوی ایران، ایالات متحده و کشور‌های منطقه باشیم؟جلال ساداتیان، دیپلمات پیشین ایران در انگلستان و کارشناس ارشد سیاست خارجی در گفتگو با فرارو به این پرسش‌ها پاسخ داده است:

ایران و آمریکا همزمان از اقدامات اسرائیل متضرر می‌شوند

مهدی ذاکریان به فرارو گفت: «۲ بحث در روابط بین الملل بسیار مهم است. یکی «ادعای کشورها» است. مثلا کشوری که مدعی اقتصاد موفق، دیپلماسی موفق و ... است، بحث دوم «واقعیت‌های موجود کشورها» بر اساس وضعیت و تصویر واقعی کشور‌ها بسیار مورد توجه است. اگر ادعا‌ها با تصویری که ارائه می‌شود هماهنگی نداشته باشد، این کشور در عرصه بین الملل مورد اعتماد قرار نمی‌گیرد و به همین دلیل، شرکای اقتصادی، امنیتی و سیاسی، نظامی، بین الملل پیدا نمی‌کند یا دچار انزوا و بحران در روابط خود می‌شود. انجام این نوع ترور‌ها با هدف شکستن همان واقعیت‌های موجود است و تلاش دارند وضعیت ایران را در مسیری نامناسب قرار دهند. ایران در تلاش است قدرت نظامی، دفاعی و امنیتی خود را افزایش دهد و این موضوع را نیز اعلام کرده است، اما ترور‌های اینچنینی از جمله ترور شهید فخری زاده، یا ترور اخیر که در نخستین روز کار رئیس جمهور، یکی از مهمانان رسمی کشور، در خاک ایران ترور می‌شود، با هدف تعارض قرار دادن تصویر ایران انجام می‌شود. مهمترین پیامدی که ما با آن رو به رو هستیم همین خطر تغییر جایگاه ایران در عرصه بین الملل است.»

وی افزود: «هر اندازه در حوزه دیپلماسی قدرتمندتر باشیم، امکان فشار بر مجامع بین الملل برای محکوم کردن نسل کشی اسرائیل در غزه را خواهیم داشت و حتی می‌توانیم بگوییم برای مقابله با نسل کشی در غزه به یک محور مقاومت نیاز است یا باید کمک‌های بشردوستانه انجام شود. از این پس و با ترور رهبر حماس، فشار اسرائیل در منطقه افزایش خواهد یافت و بدتر خواهد شد.»

اسرائیل به دنبال تسلیم حماس و افزایش فشار در منطقه است

این استاد روابط بین الملل گفت: «یکی از اهداف اسرائیل از این ترور، می‌تواند، کشاندن حماس به سمت پذیرش شروط و به عبارتی دست یافتن به دیپلماسی «تفهیم»، «تعیین» و «انتصاب» در منطقه باشد. اسرائیل پس از این حمله، موقعیتی تهاجمی‌تر در منطقه کرانه باختری و رود اردن خواهد داشت و فشار‌های مضاعفی بر سوریه و لبنان وارد خواهد کرد. اسرائیل هیچوقت ترور‌ها را به شکل رسمی اعلام و تایید نمی‌کند، همانطور که در موضوع حمله به کنسولگری ایران نیز اینطور رفتار کرد. اسرائیل با این حمله به دنبال به کرسی نشاندن اهداف سیاست خارجی و بین الملل خود است. از همان روز اول که نتانیاهو وارد جنگ غزه شد، به دنبال صلح نبود و از روز نخست اعلام کرد من به دنبال پاکسازی منطقه هستم. حتی اگر نتانیاهو به آتش بس موقت رضایت دهد در ازای امتیاز گیری داخلی و آزادی گروگان‌ها خواهد بود. نتانیاهو به دنبال راهی خواهد بود تا اقبال خود را نزد افکار عمومی مردم کشور خود بالاتر ببرد. نتانیاهو به دنبال خرید مشروعیت برای خود است، نه آتش بس و صلح.»

وی افزود: «اگر اسرائیل می‌خواست در ترکیه، مصر یا هر کشور دیگری که هنیه به آن‌ها رفت و آمد داشت دست به ترور بزند، به لحاظ بین المللی با هزینه‌های بسیار گسترده‌ای رو به رو می‌شد. اگرچه برخی کشور‌ها مدعی ناراحتی از این ترور هستند و به طور رسمی آن را محکوم کرده اند، اما به شکل پنهان حتی از این ترور خشنودند یا چندان اندوهگین نیستند.»

منبع: fararu-759620

برچسب ها
نسخه اصل مطلب