جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > سه مرحله از تکامل انسان وجود دارد؛ ما در حال حاضر در چه مرحله ای هستیم؟

سه مرحله از تکامل انسان وجود دارد؛ ما در حال حاضر در چه مرحله ای هستیم؟

هاردی می‌گوید ایده خط زمانی تکاملی انسانی اش را از تجربه‌اش به عنوان یک برنامه‌ریز بین‌المللی مراقبت‌های بهداشتی در دهه ۱۹۷۰ الهام گرفته است.

جفری چارلز هاردی آینده پژوه، دیدگاهی جهانی درباره خط زمانی تکامل انسان ارائه کرده است. او معتقد است که تکامل انسان سه مرحله دارد و ما اکنون در مرحله دوم، یعنی وضعیت «تعلیق»، قرار داریم.

هاردی توضیح می‌دهد که از زمان ساخت بمب اتمی در سال ۱۹۴۵، که تسلط ما بر طبیعت را تثبیت کرد، ما در حالت سکون قرار گرفته‌ایم. تنها راه رسیدن به «مرحله دوم»، معکوس کردن آسیب‌هایی است که تا به حال وارد شده است.

او تأکید می‌کند که جامعه باید از گذشته درس بگیرد و از ایده های دانشگاهیان، رسانه‌ها، دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی برای تسهیل این تحول بنیادین استفاده کند. «فرآیند، همان راه حل است.»

تغییرات اقلیمی و تخریب محیط زیست

هاردی هشدار می‌دهد که انسان‌ها تا زمانی که نیاز به کاهش زباله‌های تولید شده در طول تکامل اول را تشخیص ندهند، همچنان در حالت تعلیق تکاملی باقی خواهند ماند. او می گوید: «آنچه من تکامل انسانی معلق می‌نامم، به این دلیل معلق است که ما مانند ماهی‌هایی که روی عرشه بال بال می‌زنند یا مانند یکی از آن فیلم‌های ایندیانا جونز هستیم که روی یکی از آن پل‌هایی که از یک طرف به طرف دیگر می‌رود قرار داریم و در زیر ما پرتگاهی وجود دارد که اگر سقوط کنیم، خواهیم مرد.»

باید از اشتباهات خود درس بگیریم

این دیدگاه هاردی، ما را به تفکر عمیق‌تر درباره مسیر تکاملی بشر و مسئولیت‌های ما در قبال سیاره و آینده فرا می‌خواند. آیا می‌توانیم از گذشته درس بگیریم و مسیر پایدارتری برای آینده ترسیم کنیم؟ این سؤالی است که پاسخ به آن می‌تواند سرنوشت نسل‌های آینده را رقم بزند.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-199698

برچسب ها
نسخه اصل مطلب