به گزارش اکوایران، مهم‌ترین خبر بازارها، ترور اسماعیل هنیه در تهران بود که باعث واکنش شدید در بازارهای داخلی مانند دلار، سکه، طلا، درهم و بورس و بازارهای خارجی مانند انس طلا و قیمت نفت شد. قیمت دلار و سکه یک کانال بالا رفتند، بورس دومین رکورد خروج پول در سال 1403 را ثبت کرد، اونس طلا به بالای 2400 دلار بازگشت و قیمت نفت نیز افزایش یافت.

بازار طلا و ارز که در معاملات پشت خطی سه‌شنبه با خبر حمله اسرائیل به لبنان به مرز مقاومت رسیده بودند، چهارشنبه را با خبر جدید و هیجان مضاعف و همراه با گپ مثبت در چارت آغاز کردند. قیمت دلار هرات در سه‌شنبه شب با خبر جان باختن یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله با افزایش در مرز مقاومت 59 هزار و 300 تومان بسته شد. اما در معاملات چهارشنبه قیمت دلار هرات با خبر ترور هنیه با گپ مثبت در 60 هزار تومان شروع کرد و تا 60 هزار و 200 تومان بالا رفت. در ادامه با کاهش قیمت درهم، روند بازارها نزولی شد و قیمت دلار هرات با کاهش به 59 هزار و 750 تومان رسید.

وضعیت درهم امارات و بازار سکه

قیمت درهم امارات که روز چهارشنبه به عنوان لیدر بازارها شناخته می‌شد، با گپ مثبت 260 تومانی در 16 هزار و 450 تومان بازگشایی کرد و تا 16 هزار و 550 تومان بالا رفت. اما در نیمه دوم معاملات با کاهش به 16 هزار و 400 تومان رسید. معامله‌گران ادعا کردند که پس از پنج روز کاری، بازار چهارشنبه شاهد تزریق بازارساز بوده و به همین دلیل قیمت‌ها بازگشته‌اند. طبق این ادعا، شرکت‌های پتروشیمی دست به تزریق درهم زده‌اند. همچنین در بازار تهران و هرات نیز شنیده می‌شد که واسطه‌های بانک‌ها در بازار دست به فروش دلار زده‌اند.

قیمت سکه امامی که در روز چهارشنبه در 42 میلیون و 300 هزار تومان بسته شده بود، چهارشنبه را با افزایش به میانه کانال 43 میلیون تومان رسید و سپس با کاهش بازار ارز، از این سطح عقب نشست. بازار سکه در روز چهارشنبه دو نکته مهم داشت: اول، شکاف میلیونی بین قیمت فروش و خرید سکه که نشان‌دهنده عدم قطعیت در بازار است. دوم، کاهش معاملات سکه به دلیل هیجان موجود در بازار؛ معامله‌گران از خرید و فروش خودداری کردند تا روند بازار مشخص شود.

تحولات بازار طلا و سهام

قیمت طلای آبشده در پشت خط با خبر تنش در منطقه به کانال 15 میلیون تومان پیشروی کرد و در مرز مقاومت بسته شد. قیمت طلا در روز چهارشنبه با گپ مثبت در پله سوم کانال 15 میلیون تومان آغاز کرد و تا پله چهارم هم بالا رفت، اما دوباره به نرخ بازگشایی بازگشت.

صندوق‌های طلا نیز در روز چهارشنبه شاهد ورود 208 میلیارد تومان سرمایه بودند که از 10 تیرماه بی‌سابقه بود. در مقابل، در بازار سهام دومین رکورد خروج پول از بورس در سال 1403 ثبت شد؛ میزان خروج پول به هزار میلیارد و 235 میلیون تومان رسید که از 25 تیر این میزان بی‌سابقه بود. در آن روز نیز بازارها به دلیل پاسخ انتقامی ایران به اسرائیل نوسانی بودند.

به عقیده معامله‌گران فنی، با افزایش سطح تنش‌ها، بازار می‌تواند دوباره نوسانی شود. بنابراین، توصیه می‌شود به‌طور کامل خریدار یا فروشنده نباشید. از دید آن‌ها، بازار در روزهای آینده ممکن است فشار زیادی به معامله‌گران آماتور وارد کند.

واکنش بازار ارز و سکه در پنج تاریخ مهم

اکوایران به صورت جداگانه پنج تاریخ مهم بازار ارز و سکه را بررسی کرده است که در کدام‌یک از آن‌ها تغییرات بازار بیشتر بوده است. تاریخ اول 13 دی 98 است که مصادف با ترور سردار قاسم سلیمانی بوده و قیمت دلار در آن روز 3 درصد و قیمت سکه 4.9 درصد رشد داشته‌اند. تاریخ دوم 8 آذر 99 است که مصادف با ترور شهید محسن فخری‌زاده است. در آن روز، قیمت دلار رشد 2 درصد داشت اما قیمت سکه نه‌تنها رشد نکرد، بلکه کاهش یافت؛ دلیل این کاهش، افت قیمت انس طلا از 1800 دلار به 1700 دلار بود.

تاریخ سوم 14 فروردین امسال است که اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه حمله کرد. در آن روز، قیمت دلار از 64 هزار تومان تا 66 هزار تومان بالا رفت که رشد 1.6 درصدی داشت. قیمت سکه نیز در این تاریخ بیشترین رشد را داشت و 7.6 درصد افزایش یافت. تاریخ چهارم پاسخ انتقامی ایران به اسرائیل بود که در 25 فروردین امسال رخ داد. در این روز، قیمت دلار رشد 3.1 درصدی داشت که بیشترین افزایش قیمت دلار در این پنج تاریخ بود. قیمت سکه نیز در این تاریخ با افزایش 4.8 درصدی به 45 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

آخرین تاریخ مهم بازار ارز و سکه روز چهارشنبه بود که قیمت دلار از کانال 59 هزار تومان به 60 هزار تومان رسید و رشد 1.3 درصدی را ثبت کرد. قیمت سکه نیز در روز چهارشنبه 10 مرداد با خبر ترور اسماعیل هنیه رشد 2.3 درصدی داشت.