جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > کدامیک از این 4 زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

کدامیک از این 4 زن ستاره این دهه سینمای ایران است؟

ستاره شمایلی کم‌وبیش ثابت و مقاوم در برابر گردش روزگار دارد که همین تغییر نکردنش به او وجهی اسطوره‌ای و مقام ستاره‌ای می‌دهد.

ستاره زن فعلی سینمای ایران کیست؟ ستاره را به شکل‌های مختلفی می‌شود تعریف کرد، اما به طور خلاصه ستاره بازیگری است که تماشاگر برای دیدنش، فارغ از داستان و ژانر و کارگردان و کیفیت فیلم، به سینما می‌رود. ستاره همیشه همانی است که قبلا بوده و هر فیلم جدید فرصتی است برای دیدن ستاره در موقعیتی تازه.

توقع تماشاگران از ستاره‌ها این نیست که مدام تغییر کنند و نقش‌های‌شان با هم خیلی فرق داشته باشد. اتفاقا ستاره شمایلی کم‌وبیش ثابت و مقاوم در برابر گردش روزگار دارد که همین تغییر نکردنش به او وجهی اسطوره‌ای و مقام ستاره‌ای می‌دهد. به این معنا در دهه ۱۳۶۰ افسانه بایگان، در دهه ۱۳۷۰ نیکی کریمی، در دهه ۱۳۸۰ هدیه تهرانی و در دهه ۱۳۹۰ لیلا حاتمی ستاره بودند.

مسلما این تقسیم‌بندی به این معنی نیست که مثلا افسانه بایگان در دهه ۱۳۷۰ نقش مهمی بازی نکرده یا حرفه‌اش در این دهه به پایان رسیده. به طور مشخص در مورد بایگان باید گفت که او در سال ۱۳۷۴ یکی از مهم‌ترین فیلم‌های کارنامه‌اش یعنی «خواهران غریب» را بازی کرده.این تقسیم‌بندی صرفا نشان می‌دهد که هر کدام از این بازیگران در کدام دهه به اصطلاح روی بورس بوده و تعداد فیلم موفق بیشتری در آن دوران داشته‌ است.

بعد از اتفاقات سال ۱۴۰۱، سینمای ایران با کمبود بازیگر زن مواجه شده و حتی جوایزی که در دو سه دوره اخیر جشنواره فیلم فجر به بازیگران زن جوان در رشته‌های بهترین بازیگر نقش اول و بهترین بازیگر نقش مکمل داده شد، نتوانست به ستاره شدن آنها کمکی کند. با همه این تفاصیل اگر بخواهیم ستاره زنی برای سینمای فعلی ایران انتخاب کنیم، کدام بازیگر شایسته این عنوان است؟

پریناز ایزدیار

اولین فیلم مهم پریناز ایزدیار سال ۱۳۹۰ در «ورود آقایان ممنوعِ» رامبد جوان بود. او نقش یکی از شاگردان مدرسه‌ای را بازی می کرد که مدیرش به مردان اجازه ورود نمی‌داد تا اینکه دبیر شیمی مدرسه به علت زایمان مرخصی می‌گیرد و مدیر مدرسه ناچار به استخدام یک دبیر مرد می‌شود.

بعد از آن از ایزدیار تقریبا خبری نیست تا سال ۱۳۹۴ که با «ابد و یک روز» سعید روستایی همه را غافلگیر کرد و جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره فجر گرفت.

سال بعد در «ویلایی‌ها» ی منیر قیدی بازی قابل قبوی داشت. سال ۱۳۹۷ در مقابل نوید محمدزاده در «سرخپوست» نیما جاویدی در نقش مددکار زندان ظاهر شد که فیلم نسبتا موفقی بود. سال ۱۴۰۱ «ملاقات خصوصی» را روی اکران داشت و سال گذشته هم «سه کام حبس» را که هر دو فیلم تقریبا گیشه موفقی در میان فیلم‌های غیر کمدی داشتند.

شاید اگر درام‌های اجتماعی دوباره رونق بگیرد، ستاره بخت ایزدیار هم دوباره درخششی تازه پیدا کند.

الناز شاکردوست

تقریبا بهترین گیشه از میان بازیگران زنِ نامدار سینمای ایران در سال‌های اخیر به الناز شاکردوست تعلق داشته. همین الان فیلم «بیبدن» با بازی او بیش از ۴۶ میلیارد تومان در گیشه فروخته و بار درام فیلم هم بر دوش شخصیت شاکردوست است.

بماند که کنجکاوی تماشاگران به تماشای فیلم بیشتر به دلیل پرونده واقعی «غزاله و آرمان» بود که فیلم از روی آن ساخته شده، نه صرفا اشتیاق تماشاگر به تماشای شاکردوست که اگر این‌طور می‌بود، فیلم دیگر او که این روزها روی اکران است، یعنی «یادگار جنوب»، بهتر می‌فروخت.

ولی فروش نسبتا خوب سه فیلم متاخر شاکردوست، «ابلق»، «تی‌تی» و «شبی که ماه کامل شد»، نشان می‌دهد که او قدرت کشاندن تماشاگر را به سینما دارد.

او یکبار برای «شبی که ماه کامل شد» از جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را گرفته و شاید در نبود رقبایی جدی و حضور در فیلمی متناسب با معیارهای جشنواره فجر باز بتواند این جایزه را به دست آورد.

منبع: همشهری

منبع: faradeed-199549

برچسب ها
نسخه اصل مطلب