جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > ترور فرمانده حزب‌الله لبنان در بیروت؛ فواد شکر «حاج محسن» کیست؟/ ویدئو و تصاویر

ترور فرمانده حزب‌الله لبنان در بیروت؛ فواد شکر «حاج محسن» کیست؟/ ویدئو و تصاویر

براساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های عبری، «بنیامین نتانیاهو» شخصاً در «اتاق عملیات» حضور یافته و هدایت عملیات ترور فواد شکر «حاج محسن» را بر عهده داشته است.

به گزارش شبکه شرق، خبرگزاری اسپوتنیک و رویترز اعلام کردند که عملیات ترور «فواد شکر» فرمانده حزب‌الله لبنان با شکست مواجه شده است.

مقامات اسرائیل مدعی شده‌اند که ترور «فواد شکر» فرمانده حزب‌الله لبنان، موفقیت آمیز بوده است با این حال این خبر در محافل رسانه‌ای غیر صهیونیستی و همچنین از طرف حزب‌الله تایید نشده است.

روز سه‌شنبه «سی‌ام ژوئیه ۲۰۲۴»، ارتش اسرائیل، با نقض حریم هوایی لبنان به مجتمع «سیده زینب» در خیابان «سید عباس موسوی»، در «ضایحه» بیروت حمله کرد.

براساس تصاویر منتشرشده در رسانه‌های عبری، «بنیامین نتانیاهو» شخصاً در «اتاق عملیات» حضور یافته و هدایت عملیات ترور را بر عهده داشته است. این رسانه‌ها اقدام برای ترور «حاج محسن» را در سطح حذف عماد مغنیه تحلیل کردند. دقایقی بعد ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد که فواد شکر فرمانده موشکی حزب الله و مشاور سید حسن نصرالله را هدف قرار داده است. نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) پس از تلاش برای ترور یکی از فرماندهان ارشد مقاومت با طرف‌های لبنانی و اسرائیلی در تماس است تا جلوی پاسخ متقابل حزب الله و گسترش دامنه جنگ را بگیرند.

برخی تحلیلگران معتقدند پس از رسوایی شکست ترور «محمد ضیف»، شکست عملیات ترور حاج محسن هزینه بسیار سنگینی به اعتبار سیاسی نتانیاهو و کارآمدی ارتش اسرائیل وارد خواهد کرد. پس از انتشار خبر شکست این عملیات مقامات ارشد اسرائیلی اعلام کردند که این حمله می‌تواند نقطه پایانی به حادثه مجدل الشمس باشد و آنها علاقه‌ای به گسترش دامنه جنگ ندارند. ظاهراً این پیام از طریق کانال آمریکایی‌ها نیز برای حزب الله ارسال شده اما مقاومت درخواست برای خویشتن داری و عدم پاسخ را رد کرده است.

پیش از این آمریکا فواد شکر ملقب به «حاج محسن» را به اتهام حمله به پایگاه تفنگداران نیروی دریایی در سال ۱۹۸۳ در «لیست سیاه» خود قرار داده و برای دستگیری وی جایزه ۵ میلیون دلاری قرار داده بود. در جریان این حمله تاریخی ۲۴۱ آمریکایی کشته و ۱۲۸ تن دیگر زخمی شدند. ذکر این نکته لازم است که «حاج محسن» نخستین فرمانده مقاومت است که نام وی در لیست تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است. ظاهراً اسرائیل پیش از این سو قصد هدفمند در بیروت، به طرف آمریکایی اطلاع داده است.

اسرائیل: ترور فواد شکر موفقیت‌آمیز بود

مقامات صهیونیست مدعی شدند ترور فرمانده حزب الله موفقیت آمیز بوده است با این حال این خبر در محافل رسانه‌ای غیر صهیونیستی و همچنین از طرف حزب‌الله تایید نشده است.

به نقل از الجزیره، منابع اسرائیلی از ترور موفقیت‌آمیز «فواد شکر» معروف به «حاج محسن» خبر دادند.

بر این اساس، ارتش اسرائیل مدعی شد فواد شکر در عملیات ترور امروز به شدت مجروح شده و در نهایت در بیمارستان بر اثر شدت جراحات جان باخته است.

یک مقام صهیونیست که نخواست نامش فاش شود با تأیید ترور این فرمانده حزب الله اعلام کرد تل آویو به هر گونه اقدام متقابل تلافی جویانه حزب الله واکنش نشان خواهد داد.

تاکنون حزب‌الله لبنان ادعاهای مقامات صهیونیست در ترور فواد شکر را تأیید نکرده است.

اولین بیانیه حزب الله لبنان در خصوص بمباران جنوب بیروت و ترور فواد شکر

«علی عمار»، نماینده بلوک حزب‌الله لبنان در پارلمان لبنان شامگاه سه‌شنبه در واکنش به حمله اسرائیل به حومه جنوبی بیروت در بیانیه‌ای تأیید کرد که مقاومت اسلامی در برابر هر هدفی که بر آن تأثیر بگذارد سکوت نخواهد کرد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت:‌ «علی عمار با بیان اینکه تصمیم به پاسخگویی برعهده حسن نصرالله، امین حزب الله است، افزود که او مسئول حفاظت از خون مردم است و ما نباید نگران باشیم».

وی تایید کرد که در میان گزارش‌ها مبنی بر تلفات، جنگنده‌های اسرائیلی منطقه حارة حریک را در نزدیکی بیمارستان بهمن در حومه جنوبی بیروت هدف قرار دادند.

رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند ارتش اسرائیل مدعی شده که در این حمله «فواد شکر»، مشاور ارشد نظامی حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان را ترور کرده است.

علاوه بر این، خبرنگار RT اعلام کرد: بمب گذاری که حومه جنوبی بیروت را هدف قرار داد، به عنوان تلفات اولیه یک کشته و 17 زخمی بر جای گذاشته است.

روزنامه معاریو نیز به نقل از مقامات اسرائیلی گزارش داد که «توپ اکنون در زمین حزب الله است و آنها علاقه‌ای به تشدید مجدد امنیتی ندارند، اما برای هر تحولی آماده هستیم».

این روزنامه نوشت: شهرک‌های مرکز فلسطین اشغالی درب پناهگاه‌ها را از بیم پاسخ حزب الله باز کرده اند.

این در حالی است که رسانه‌های عبری زبان همچنین گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو لحظاتی پیش وارد پناهگاه مستحکم موجود در کریا مقر وزارت جنگ اسرائیل در تل آویو شده است.

چند روز گذشته پس از آن که اسرائیل حزب الله را به مسئولیت کشتن ۱۲ کودک و مجروح شدن سایرین در اثر اصابت موشک به شهر مجدال شمس در جولان اشغالی متهم کرد، اوضاع را تشدید کرد، در حالی که حزب الله ارتباط خود را با این موضوع رد کرده است.

منبع: sharghdaily-938559

برچسب ها
نسخه اصل مطلب