جستجو
رویداد ایران > رویداد > افتتاحیه ضد فرهنگی المپیک پاریس ۲۰۲۴

افتتاحیه ضد فرهنگی المپیک پاریس ۲۰۲۴

جمعه گذشته درحالی‌که چشم جهانیان به پاریس بود تا شاهد افتتاحیه‌ای خیره‌کننده و زیبا از کشور فرهنگ، ادبیات، مد و سینما باشد اما افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ همه را شگفت‌زده کرد.

جمعه گذشته درحالی‌که چشم جهانیان به پاریس بود تا شاهد افتتاحیه‌ای خیره‌کننده و زیبا از کشور فرهنگ، ادبیات، مد و سینما باشد اما افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ همه را شگفت‌زده کرد. افتتاحیه المپیک پاریس ضعیف‌تر از انتظارها ظاهر شد و در یک نمایش درهم‌ریخته، مبتذل و بی‌اصالت، بدون کارگردانی و رعایت اصول هنری در روزی بارانی تماشاگران را ناامید کرد تا همچنان المپیک‌های آتن ۲۰۰۴، پکن ۲۰۰۸، لندن ۲۰۱۲ و ریو ۲۰۱۶ ماندگارترین  افتتاحیه‌ها را در اذعان عمومی داشته باشند. فرانسه با آن تاریخ، هنر و ادبیات غنی‌اش در افتتاحیه المپیک پاریس به سراغ تمسخر شام آخر و توهین به حضرت مسیح رفته بود و در بخشی نیز «ماری آ‌نتوانت» ‌ واپسین ملکه فرانسه قبل از انقلاب این کشور را با سری بریده در دستانش در نمایی با رنگ خون به نمایش گذاشته بود. نمایش ابتذال و خشونت به حدی پیش رفته بود که بسیاری از کانال‌های تلویزیونی جهانی برای پخش افتتاحیه مجبور به انتشار هشدار سنی +۱۵    و یا سانسور در هنگام پخش شدند. درحالی‌که انتظار می‌رفت فرانسه از فرصت افتتاحیه المپیک برای نمایش فرهنگ و ادبیات خود (مانند آنچه در المپیک لندن ۲۰۱۲ شاهد بودیم) بهره ببرد و از شخصیت‌های فرهنگی‌اش برای حمل مشعل المپیک در مراحل پایانی و افتتاحیه استفاده کند از  یک رپر مروج مواد مخدر برای حمل مشعل المپیک دعوت کرده بود تا پازل شگفتی در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ تکمیل شود. هرچند باران بخش زیادی از افتتاحیه را با مشکلات بصری روبه‌رو کرده بود اما مشخص نیست در تفکر کارگردان افتتاحیه پاریس ۲۰۲۴ چه می‌گذشته که از مینیون ها در افتتاحیه استفاده کرده بود بدون اینکه ارتباطی با سناریو کلی افتتاحیه داشته باشد. افتتاحیه المپیک از نوعی به‌هم‌ریختگی و نداشتن هارمونی و انسجام رنج می‌برد که همین موضوع سبب خستگی بینندگان تلویزیونی می‌شد. در کنار کارگردانی بی‌نظم و به‌هم‌ریخته و ضعیف افتتاحیه المپیک امسال، لباس لیدی گاگا یکی از خوانندگان افتتاحیه نیز صدای اعتراض حامیان حقوق حیوانات را بلند کرده است. به گفته حامیان حقوق حیوانات لباس برند دیور این خواننده، از پرهای پرندگانی که برای بهره‌کشی صنعتی پرورش داده می‌شوند تولید شده است و کاملا متضاد ژست‌ها و شعارهای محیط زیستی کمیته بین‌المللی المپیک  در این دوره از مسابقات است و ترویج حیوان آزاری و بهره‌کشی از حیوانات در صنعت مد است.

 حضور سلن دیون و ایده جدید ورود کشورها بر روی قایق‌هایی روی رود سن به‌جای رژه را می‌توان تنها دو نکته مثبت افتتاحیه این دوره از المپیک عنوان کرد. المپیک که نماد نظم نوین جهانی، صلح  و دوستی ملت‌ها و ترویج اصول اخلاقی، ورزشی و فرهنگی است امسال، افتتاحیه‌ای داشت که حتی نمی‌شد آن را با خانواده تماشا کرد چه رسد به اینکه موارد ذکر شده را به نمایش بگذارد.

 هرچند از المپیکی که کشور جعلی جنایت‌کاری که 14 هزار کودک را در غزه (طبق اعلام یونیسف) کشته است  را با آغوش باز می پذیرد و ورزشکارانی که روی  بمب های کودک کش را امضا کرده و یادگاری نوشته اند به عنوان ورزشکار در آن حضور دارند نمی توان بیش از این انتظار داشت. پیام صلح المپیک با حضور اسرائیل قبل از افتتاحیه زیر سوال رفته بود.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست