جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > چرا تعداد خرس‌های «هیبریدی» دارد بیشتر می‌شود؟

چرا تعداد خرس‌های «هیبریدی» دارد بیشتر می‌شود؟

مطالعات ژنتیکی نشان می‌دهد هنوز چیزهای زیادی برای یادگیری در مورد جفت‌گیری بین گونه‌های مختلف در قطب شمال وجود دارد.

فرادید| سال ۲۰۰۶، یک شکارچی در سرزمین‌های شمال غربی کانادا به خرسی شلیک کرد که خز سفید با لکه‌های قهوه‌ای، چنگال‌های بلند و قوز گریزلی‌طور داشت. معلوم شد این خرس با ظاهر عجیب یک هیبرید است: نتیجۀ جفت‌گیری بین یک خرس قطبی و یک خرس گریزلی.

به گزارش فرادید، در طول سال‌های بعد، دانشمندان در مجموع هشت هیبرید قطبی‌گریزلی را شناسایی کردند و دریافتند همه این حیوانات از نوادگان یک خرس قطبی ماده هستند. زمانی که خرس پدر گریزلی است به آن‌ها «گرولار» و زمانی که خرس پدر قطبی است به آن‌ها «پیزلی» می‌گویند. این خرس‌ها سرفصل خبرها شدند و برخی محققان هشدار دادند قطب شمال به دلیل تغییرات آب و هوایی می‌تواند به منطقه اصلی هیبریدها تبدیل شود. 

سمت چپ: با گرم شدن دما، خرس‌های گریزلی ممکن است به سمت شمال حرکت کنند و به قلمرو خرس‌های قطبی نزدیک شوند

سمت چپ: نهنگ‌های سفید در طول فصل جفت‌گیری با شبه‌نهنگ‌های تک‌شاخ در خلیج دیسکو در غرب گرینلند همپوشانی دارند

2

سمت راست: هیبرید نارلوگا از خلیج دیسکو، یک نر، فاقد عاج نمادینی بود که ناروال‌های نر به آن معروف هستند

ارتباطات آب و هوایی

در حالی که برخی هیبریدهای قطب شمال از برخوردهای تصادفی به وجود می‌آیند، گرم شدن دما و ذوب شدن یخ‌های دریا می‌تواند مانع مهمی را برای تماس گونه‌ها با یکدیگر از میان بردارد. از دست رفتن یخ دریا می‌تواند خرس‌های قطبی در جستجوی غذا را به مکان‌های جدید سوق دهد و تغییرات آب و هوایی نیز می‌تواند زیستگاه گریزلی را به شمال منتقل کند و در نتیجه فضای مشترک جفت‌گیری این گونه‌ها در طول فصل جفت‌گیری بیشتر می‌شود. 

ریوکین و همکارانش برای اینکه ببینند هیبریدهای جدید در حال ظهور هستند یا نه، نمونه‌های DNA جمع‌آوری‌شده از خرس‌های کانادا، آلاسکا و گرینلند را از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۵ بررسی کردند و به دنبال ژن‌های خرس‌های قطبی، گریزلی و هیبریدی بودند. از بین بیش از ۸۰۰ نمونه‌ی بررسی‌شده، محققان فقط هشت هیبرید یافتند که قبلاً درباره‌شان می‌دانستند. 

ریوکین می‌گوید: «شگفت‌زده شدم. تشخیص بصری هیبریدها از خرس گریزلی یا خرس قطبی واقعاً سخت است، بنابراین انتظار داشتم ببینم این هیبریدهای پنهان به صورت ژنتیکی به وجود آمدند. اما بر اساس یافته‌های ما، ما فکر می‌کنیم هیبریداسیون بسیار نادر است. 

با این حال، خرس‌های هیبرید موجود احتمالاً نتیجه گرم شدن دما هستند که در آینده همچنان یک مشکل باقی خواهد ماند. ریوکین می‌گوید: «ما باید به نظارت بر این خرس‌ها ادامه دهیم تا مطمئن شویم اگر هیبریداسیون در حال وقوع است، بتوانیم بر اساس آن، استراتژی‌های حفاظت و مدیریت خود را تنظیم کنیم.»

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-199089

برچسب ها
نسخه اصل مطلب