جستجو
رویداد ایران > رویداد > سیاسی > جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور؛ نگاهی به سیزده دوره پیشین

جزئیات مراسم تحلیف رئیس جمهور؛ نگاهی به سیزده دوره پیشین

تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشور‌های مختلف را بر عهده دارند و طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از ۷۰ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور قطعی شده است.

مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان، نهمین رئیس جمهور اسلامی ایران، فردا سه‌شنبه (۹مردادماه) از ساعت ۱۶ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، تشریفات مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه در قالب کمیته‌ای مسئولیت دعوت از روسای جمهور، روسای مجالس، وزرای خارجه و سایر مقامات کشورهای مختلف را بر عهده دارند و طبق گفته علیرضا شریفی معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی، حضور بیش از ۷۰ هیات خارجی و ۶۰۰ خبرنگار داخلی و خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور قطعی شده است.

بنا بر عرف ادوار مختلف انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت حقوقی مراسم تحلیف که نماد مردم سالاری و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت در کشور است، این مراسم با حضور مهمانان خارجی و داخلی برگزار می‌شود. بر همین اساس از شب گذشته و از محل فرودگاه امام خمینی (ره) هیات‌های خارجی کشورهای مختلف وارد تهران شدند.

طبق اصل ۱۲۱ قانون اساسی مراسم تحلیف یا سوگند رئیس جمهور باید در نشست علنی مجلس همراه با حضور رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان برگزار شود.

رئیس جمهور در مراسم تحلیف، سوگند یاد خواهد کرد مبنی بر اینکه همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که به‌عهده گرفته است، به‌کار گیرد و در پایان سوگندنامه را امضا می‌کند.

در مراسم روز تحلیف پس از نواختن سرود جمهوری اسلامی ایران، سوره مبارک نحل آیات ۸۹ تا ۹۱ تلاوت خواهد شد. در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه سخنرانی خواهند کرد.

انجام مراسم تحلیف رئیس جمهوری، بیانات رئیس جمهور و نطق پایانی رئیس مجلس شورای اسلامی پایان بخش مراسم تحلیف خواهد بود.

بر اساس آیین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور پس از مراسم تحلیف موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف، ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌ها را که دارای تجربه و تخصص مرتبط هستند به همراه شرح حال، برنامه‌ها، سوابق و سمت‌های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد، به مجلس شورای اسلامی تسلیم کند.

مهمترین وظایف و اختیاراتی رئیس جمهور در راس قوه مجریه

طبق اصل ۱۱۳ قانون اساسی، «پس از مقام رهبری رئیس جمهور عالی‌ترین مقام رسمی کشور است و مسئولیت اجرای قانون اساسی و ریاست قوه مجریه را جز در اموری که مستقیماً به رهبری مربوط می‌شود، بر عهده دارد»

شرایط احراز مقام ریاست جمهوری

رئیس جمهور با رأی مستقیم مردم و به مدت چهار سال انتخاب می‌شود و طبق اصل ۱۱۴ قانون اساسی انتخاب دوباره او به صورت متوالی فقط برای یک بار دیگر ممکن است. حکم ریاست جمهوری پس از انتخاب از طرف مردم باید به وسیله مقام رهبری امضا و تنفیذ شود.

طبق اصل ۱۲۲ اصلاحی قانون اساسی، رئیس جمهور در حدود اختیارات و وظایفی که به موجب قانون اساسی و یا قوانین عادی به عهده دارد، در برابر ملت و رهبر و مجلس شورای اسلامی، مسئول است.

وظایف و اختیارات رئیس جمهور

۱) مسئولیت اجرای قانون اساسی: یکی از مهم‌ترین وظایف رئیس جمهور اجرای قانون اساسی است و می‌تواند از طریق نظارت، کسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به عمل آورد و در صورت توقف یاعدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام نماید.

۲) انتخاب و عزل وزیران: به موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رئیس جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند.

۳) ریاست هیأت وزیران: رئیس جمهور بر کار وزیران نظارت کرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌کند.

۴) مسئولیت اقدامات وزیران: هر یک از وزیران مسئول اقدامات و وظایف خویش است و رئیس جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس است.

۵) توشیح قوانین و عهدنامه‌ها: مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله نامه‌ها وقتی لازم الأجرا می‌شوند که از طرف رئیس جمهور رسماً امضاء و به مأموران اجرایی کشور ابلاغ شوند.

۶) اختیار وضع آئین نامه‌های اداری: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیأت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین نامه‌های عمومی مبادرت کنند و ریاست جمهوری به عنوان رئیس هیأت وزیران است.

۷) اعزام سفیران به خارج و پذیرش سفرای خارجی: سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس جمهور تعیین می‌شوند.

۸) اعطای نشان‌های دولتی: طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رئیس جمهور است.

۹) ریاست شورای عالی امنیت ملی: طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی به منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاکمیت ملّی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس جمهور تشکیل می‌شود.

مراسم تحلیف روسای جمهور اسلامی ایران در ادوار گذشته

شهید سید ابراهیم رئیسی

آیت الله شهید سید ابراهیم رئیسی به عنوان هشتمین رئیس‌جمهور ایران (دوره سیزدهم)، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی حاضر شد و در برابر دیدگان مردم و نمایندگان سوگند یاد کرد.

شهید رئیسی در این مراسم دولت خود را مدافع حقوق بشرخواند و از دیپلماسی با هدف لغو تحریم‌ها علیه ایران و بهبود روابط این کشور با کشورهای منطقه استقبال کرد. مقام‌های کشوری و لشکری و مهمان‌های خارجی از جمله روسای جمهوری افغانستان و عراق، نخست وزیران ارمنستان و الجزایر، رئیسان مجلس ترکیه، سوریه، نیجر، ازبکستان و تاجیکستان، رئیس سنای پاکستان، معاون رئیس جمهور ونزوئلا، وزیران امور خارجه بوسنی و هرزگوین، بولیوی، کویت، نیکاراگوئه، عمان و قائم مقام سیاست خارجی اتحادیه اروپا از جمله مهمانان این مراسم بودند.

شهید رئیسی و همراهان ایشان که ۳۰ اردیبهشت ماه امسال که برای افتتاح سد قیز قلعه سی به آذربایجان شرقی رفته بودند، در بازگشت از این سفر بر اثر سقوط بالگرد حامل خود و همراهانش به شهادت رسیدند. شهادت ایشان منجر به برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری در کشور شد و سرانجام مسعود پزشکیان با حداکثر آرا به عنوان رئیس جمهور منتخب، انتخاب شد.

 

مسعود پزشکیان

مراسم تحلیف دکتر مسعود پزشکیان به عنوان نهمین رئیس‌جمهور اسلامی ایران (دوره چهاردهم)، فردا ۹ مردادماه ۱۴۰۳ در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در دور دوم این انتخابات، ۳۰ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۵۷ نفر از مردم ایران و ایرانیان خارج از کشور برای انتخاب نامزد مورد نظر، رای خود را به صندوق انداختند. در نهایت از این تعداد، مسعود پزشکیان با ۱۶ میلیون و ۳۸۴ هزار و ۴۰۳ رای در برابر ۱۳ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۱۷۹ آرای سعید جلیلی، به عنوان نهمین رییس جمهور اسلامی ایران انتخاب شد.

منبع: fararu-758736

برچسب ها
نسخه اصل مطلب