جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > ثبت‌نام ۹۰ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس

ثبت‌نام ۹۰ درصد دانش‌آموزان مقطع ابتدایی در مدارس

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد: امسال ۸۰ درصد کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده است و کل دوره ابتدایی هم آمار ۹۰ درصدی را در ثبت‌نام از آن خود کرده است.

به گزارش شبکه شرق، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه پروژه مهر پروژه‌ای برای کیفیت بخشی در طول سال تحصیلی آتی است گفت: بخشی از معلمان دوره ابتدایی در قالب نظام دوری ساماندهی خواهند شد.

حمید طریفی در نشستی خبری با بیان اینکه ۳۰ درصد معلمانی که در سال تحصیلی گذشته مشغول کار بودند امسال هم به همراه دانش‌آموزان خود به پایه دوم منتقل خواهند شد گفت: این چرخه تا پایه سوم ادامه خواهد داشت.

 وی با بیان اینکه یک میلیون و ۱۶۸ هزار دانش‌آموز پایه اول ثبت‌نام قطعی را انجام داده‌اند افزود: حدود ۹ میلیون و ۱۹۲ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی وجود دارد که ۸ میلیون و ۸۸۴ هزار نفر از آن ها ثبت‌نام قطعی خود را انجام داده‌اند.

 

ثبت نام حدود ۱.۵ میلیون نفر در پایه اول ابتدایی

 

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه سال گذشته تا این تاریخ ۴۸ درصد ثبت‌نام ها انجام شده بود ادامه داد: امسال ۸۰ درصد کار ثبت‌نام پایه اول انجام شده است و کل دوره ابتدایی هم آمار ۹۰ درصدی را در ثبت‌نام از آن خود کرده است.

طریفی با بیان اینکه پیش بینی‌ها برای ثبت‌نام در پایه اول حدود یک میلیون و ۴۹۵ هزار نفر است گفت: حدود ۱۱۰ هزار نفر نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تعداد دانش‌آموزان در پایه اول را خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه کار کلاس‌بندی حدود ۹۰ درصد دانش‌آموزان انجام شده و از پیک کاری ثبت‌نام و کلاس‌بندی عبور کرده‌ایم افزود: در استان‌های مختلف حدود ۸۰ درصد سازماندهی معلمان انجام شده و اولویت فعلی سازمان‌های معلمان و توانمندی آنان است. 
 

آغاز دوره‌های ضمن خدمت معلمان ابتدایی از هفته سوم مرداد 

معاون آموزش ابتدایی با بیان اینکه در طول تابستان دوره توانمندسازی معلمان برگزار خواهد شد ادامه داد: حدود ۶۰ ساعت آموزش تخصصی ضمن خدمت برای معلمان ابتدایی در نظر گرفته شده است.

طریفی با بیان اینکه معلمان براساس سوابق خدمتی و پایه تحصیلی و دوره‌های ضمن خدمتی خود در این دوره‌ها شرکت می کنند گفت: توانمندسازی هوشمندانه و نقطه‌ای و دقیقی برای معلمان برنامه‌ریزی شده است و از هفته سوم مرداد شاهد برگزاری این دوره‌ها خواهیم بود.

طریفی با بیان اینکه الگوی مدرسه تراز سند تحول از سال تحصیلی جدید در ۱۰ درصد مدارس دولتی و ۵۰ درصد مدارس غیردولتی، خاص و شاهد اجرا می شود گفت: امیدواریم تعداد این مدارس افزایش یابد.

وی عنوان کرد: در این طرح که برای اولین بار امسال اجرا می‌شود ۱۰۰۰ راهبر تحول حضور دارند و کار را پیش می‌برند. 

 

آماری از ۶ تا ۱۱ ساله‌هایی که مهاجرت کرده و معلول‌ هستند، نداریم 


معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه لفظ بازمانده از تحصیل نیاز به یک مفهوم‌پردازی جدیدی دارد ادامه داد: پوشش تحصیلی در دوره ابتدایی ۹۸ درصد است.

طریفی با بیان اینکه افراد بین سن ۶ تا ۱۱ سال، ممکن است به دلایل مختلفی از تحصیل بازبمانند افزود: سال گذشته تعداد زیادی از افرادی که در مدرسه حاضر نشدند مهاجرت کرده یا با صلاحیت خانواده با یک سال تاخیر ثبت‌نام کردند و به موقع ثبت‌نام نشدند یا فوت کرده بودند.

وی با بیان اینکه آمار مهاجرین و افراد دارای معلولیت را نداریم و فقط آمار موالید را داریم افزود: در دولت قبل آیین‌نامه انسداد مبادی بی‌سوادی به جریان افتاد که در آن سامانه‌ جامعی در نظر گرفته شد.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال گذشته چیزی کمتر از ۱۵۰ هزار نفر باید علت عدم حضورشان در مدرسه بررسی می‌شد ادامه داد: ما در طرح شهید محمودوند به درب منازل رفتیم و بررسی کردیم که این افراد بخش زیادی به موقع ثبت‌نام نکرده یا مهاجرت کرده و یا دارای معلولیت شدید بودند.

طریفی با بیان اینکه از برخی از این افراد تحت عنوان کودکان کار یاد می‌شود گفت: کمتر از ۵۰۰ نفر هنگام مراجعه اعلام کردند که دلیل عدم حضورشان در مدرسه مشکل مالی بوده است.

 

وجود ۳۷۰ مدرسه تک دانش‌آموزه

حدود ۱۰ هزار مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز داریم

وی با بیان اینکه ۳۷۰ مدرسه تک دانش‌آموزه داریم و در هر منطقه شرایط تحصیلی را فراهم خواهیم کرد افزود: حدود ۱۰ هزار مدرسه زیر ۱۰ دانش‌آموز جمعیت داریم و باید نیمه پر لیوان را ببینیم.

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما حتی نهضت سوادآموزی و بزرگسالان را فراهم کرده‌ایم تا افرادی که نتوانسته‌اند در ساختار رسمی تحصیل کنند آنجا ادامه تحصیل دهند ادامه داد: در آیین‌نامه انسداد مبادی بی‌سوادی که در دولت است وزارت دادگستری، صداوسیما، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، وزارت ارتباطات، وزارت کشور و دستگاه‌های حمایتی تکالیفی برایشان تعیین شده و تقسیم کار خوبی صورت گرفته که امیدواریم براساس این آیین‌نامه که در سال آینده تحصیلی احتمالا تصویت خواهد شد، بتوانیم اقدامات خوبی را انجام دهیم.

 

منبع: sharghdaily-938306

برچسب ها
نسخه اصل مطلب