جستجو
رویداد ایران > استان ها > مراسم تتفیذ و تحلیف تمام روسای جمهور ایران+ تصاویر

مراسم تتفیذ و تحلیف تمام روسای جمهور ایران+ تصاویر

تاکنون ۱۳ دوره مراسم تحلیف رؤسای جمهور منتخب در جمهوری اسلامی ایران برگزار شده‌ و چهاردهمین مراسم تنفیذ امروز هفتم مردادماه و مراسم تحلیف در نهم مردادماه سال جاری انجام می‌شود.

به گزارش رویداد ایران و به نقل از پایگاه خبری آستان بهارستان طبق قانون اساسی، پس از مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری از سوی رهبر انقلاب، مراسم تحلیف در مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

مقرر شده که در شرایط عادی و نبود تعطیلی، مراسم تحلیف ریاست جمهوری در روز ۱۴ مرداد همزمان با سالگرد صدور تاریخی فرمان مشروطیت در ایران، انجام شود اما به‌غیر از دو دوره این مراسم همواره با کمی تغییر برگزار شده است.

ابوالحسن بنی‌صدر

نخستین انتخابات ریاست جمهوری چهارم بهمن سال ۵۸ برگزار و سیدابوالحسن بنی‌صدر رئیس‌جمهور منتخب ایران شد،مراسم تحلیف وی ۳۱ تیر ۵۹ در مجلس اول برگزار شد.

محمدعلی رجایی

پس از عزل بنی صدر مراسم تحلیف محمد علی رجایی، ۲۶ مرداد ۶۰ انجام شد؛ دراین دو دوره اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس و سید محمد بهشتی رئیس دیوان عالی کشور بود.

آیت الله سید علی خامنه‌ای

رجایی یک ماه رئیس جمهوری بود و پس از انفجار دفتر نخست‌وزیری و شهادت او و یارانش، انتخابات ریاست جمهوری دوره سوم در دهم مهر ۶۰ برگزار و آیت الله سید علی خامنه‌ای به‌عنوان سومین رئیس‌جمهور منتخب برگزیده شد.

مراسم تحلیف (دوره سوم)، در ۲۱ مهر۶۰ برگزار شد. دراین مراسم بهشتی در ترور هفت تیر شهید شده بود و سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، قرآن را برای سوگند رئیس‌جمهور منتخب نگه داشته بود.

ایشان که چند ماه پیش از ورود به انتخابات از یک ترور ناکام توسط منافقان مجروح شده بودند، با حضور در جماران  حکم خود را گرفت.

در دور چهارم نیز آیت الله خامنه‌ای به جماران رفتند و روز ۱۸ مهر ۶۴ مراسم تحلیف ایشان برگزار شد.

حجت الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی

پس از ارتحال امام خمینی(ره) آیت الله خامنه ای رهبر و پنجمین انتخابات برگزار و اکبر هاشمی رفسنجانی به‌عنوان چهارمین رئیس‌جمهور و مراسم تحلیف وی در ۲۶ مرداد ۶۸ انجام شد.

هاشمی رفسنجانی دردوره ششم برای بار دوم به رئیس‌جمهوری برگزیده شد و ۱۳ مرداد ۷۲ در مراسم تحلیف شرکت کرد.

حجت الاسلام سید محمد خاتمی

سپس سید محمد خاتمی به‌عنوان پنجمین رئیس‌جمهور منتخب ایران (دوره هفتم)، انتخاب و مراسم تحلیف وی در روز ۱۳ مرداد ۷۶ انجام شد.

پس از انتخاب مجدد، خاتمی به‌عنوان رئیس‌جمهوری ایران (دوره هشتم) ۱۷ مرداد سال ۸۰ مراسم تحلیف خود را انجام داد.

محمود احمدی نژاد

مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان ششمین رئیس‌جمهور منتخب ایران (دوره نهم)، در روز ۱۵ مرداد ۸۴ برگزار شد.

در سال ۱۳۸۸ محمود احمدی‌نژاد مجدد رئیس‌جمهور و مراسم تحلیف وی ۱۴ مرداد ۸۸ برگزار شد.

حسن روحانی

مراسم تحلیف حسن روحانی به‌عنوان هفتمین رئیس‌جمهور منتخب ایران (دوره یازدهم)، در ۱۳ مرداد ۹۲ برگزار شد

مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی (دوره دوازدهم) در ۱۴ مرداد ۹۶ انجام شد؛ جالب اینکه دراین مراسم سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور اسبق ایران حضور نداشتند.

سید ابراهیم رئیسی

مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی به‌عنوان هشتمین رئیس‌جمهور منتخب ایران (دوره سیزدهم)، ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ برگزار شد.

آیت الله ابراهیم رئیسی در سوم خرداد ۱۴۰۳ به دلیل سقوط بالگرد به شهادت رسید و انتخابات پیش از موعد برگزار شد.

مسعود پزشکیان

مراسم تنفیذ مسعود پزشکیان امروز هفتم مردادماه در حسینیه امام خمینی(ره) با حضور گسترده همه جناح ها و مسئولان داخلی و خارجی  پس از  سخنرانی احمد وحیدی وزیر کشور و حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام ممعظم رهبری برگزار شد.

روز سه شنبه هفته جاری نیز پس از ۶۷ روز از شهادت دکتر رئیسی این بار مسعود پزشکیان به‌عنوان نهمین رئیس جمهوری ایران در چهاردهمین دوره، براساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی متن سوگندنامه تحلیف را به شرح زیر می‌خواند:

بسم الله الرحمن الرحیم

من به‌عنوان رئیس‌جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی کشور باشم و همهٔ استعدادها و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کار گیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته‌است، حمایت کنم. در حراست از مرزها و استقلال سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السّلام، قدرتی را که ملت به‌عنوان امانتی مقدس به من سپرده‌است، همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت، پس از خود بسپارم.

وی مانند تمام روسای جمهور باید در پایان سوگندنامه را امضا ‌کند و رسما رئیس جمهوری ایران شود.پایان پیام/


قاطمه سادات محمدی


برچسب ها
نسخه اصل مطلب