جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (عکس) تهران‌ و نسل جدید ‌آسمان‌خراش‌ها‌؛ از برج‌های دوقلوی سامان تا برج هتل فرشته

(عکس) تهران‌ و نسل جدید ‌آسمان‌خراش‌ها‌؛ از برج‌های دوقلوی سامان تا برج هتل فرشته

نگاهی به برج و باروهایی که قرار است تا نیمه اول دهه 1400 افتتاح شد

این سازه غول‌پیکر قرار است به زودی تبدیل به یکی از مهم‌ترین آسمان‌خراش‌های تهران شود. از آن برج‌هایی که همین حالا با 50طبقه و 200متر ارتفاع، بلندترین ساختمان‌های پایتخت را به چالش کشانده.

دو ساختمان، مقابل هم که طبق ادعای سازنده‌هایش تا سه سال دیگر چراغ‌های آن اتوبان حکیم را روشن خواهد کرد. قرار است تا سال 1405 چشم تهران به روی چند برج بلندمرتبه دیگر هم باز شود. اتفاقی که می‌تواند جلوه این شهر شلوغ را با آسمان‌خراش‌های جدید زیر و رو کند.  

این ساختمان در زمینی به مساحت 15هزار متر مربع ساخته شده و شهرتش را وامدار دو ویژگی است: اولی همان ساخته شدن در کنار یکی از اتوبان‌های مهم پایتخت است که اتفاقا همین باعث شده به برج‌های حکیم هم معروف شود. دوم هم معماری پیچیده دو بخشی آن بوده که آن را از بقیه ساختمان‌های بلندی که تا امروز در تهران ساخته شده، جدا می‌کند.

به خصوص بعد از تمام شدن کار و انعکاس نور در شیشه‌های مقابل هم که احتمالا قرار است توجه زیادی جلب کند. در اطلاعات این برج که نام رسمی آن سامان فراز است، نوشته شده که 50طبقه دارد؛ البته طبقه آخر آن هلی‌پد ساخته شده که محل فرود هلیکوپتر است. این ساختمان بانک سامان که از همان ابتدا معلوم بود بودجه‌ای هنگفت برای ساخت آن تعریف شده، از نظر ارتفاع می‌تواند کل‌کل بلندقامت ترین ساختمان های پایتخت را هم بخواباند.

این ساختمان 200متری حدود 40متر از برج بین‌المللی تهران بلندتر است و به جز هتل فرشته پاسارگاد، از همه برج‌های بلند دیگر این شهر قد بلندتری دارد. البته اینطور که در سایت skyscrapercenter برج‌های ایران رتبه‌بندی شده، برج پدیده شاندیز با 160متر ارتفاع جایگاه ویژه‌ای در رقابت آسمان خراش‌های کشور با یکدیگر دارد.

پدیده شاندیز در مشهد با زیر بنایی ۳۰۰هزار مترمربعی قرار است یک برج مسکونی و هتلی پنج ستاره باشد که طبق اطلاعات اولیه ساخت آن سال آینده باید به پایان می‌رسید اما به نظر نمی‌رسد افتتاحیه آن سر موعد برگزار شود. وبسایت skyscrapercenter  که شهرها را نظر تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه با ارتفاع بیشتر از 150متر رتبه بندی کرده، تهران در رتبه 364 دنیا قرار داده که می‌شود یک پله بعد از شهر تاشکند. رتبه‌ای که تقریبا چیزی تا پایان لیست فاصله ندارد. ‌

برج و باروی بانک‌ها

بانک سامان تنها بانکی نیست که برای ساخت برج، آستین بالا زده. بانک آینده جزو دسته اولین بانک-برج‌سازهای تهران بوده که ساختمانی 28طبقه در پرترافیک‌ترین نقطه تهران، ونک، ساخت. برج بانک قوامین هم با آن ترکیب شیشه و فلز قرمز پرحاشیه‌ترین ساختمان مرتفع دهه 80 بود. این ساختمان از نظر موقعیت جغرافیایی به اتوبان رسالت اشراف داشت و همین موضوع آن را تا اندازه‌ای شبیه به برج سامان در اتوبان حکیم، روی زبان‌ها انداخت.

بانک ملت هم کارفرمای برج رقصانی در خیابان شریعتی تهران بوده که در مقایسه با بقیه ساختمان‌هایی که اسمشان آورده شد، تازه‌سازتر است. این برج 34طبقه تقریبا 100متر ارتفاع دارد و به همین‌خاطر هم نام آن در ماراتن ساختمان‌های بلندمرتبه تهران نیامده. بعد از آن باید به نام برج زرافشان بانک پارسیان اشاره کنیم که در منطقه شهرک غرب پی‌ریزی شده و قرار است ساختمانی 30طبقه‌ای باشد.

5

آسمان‌خراش دیگری به نام هتل فرشته در دست ساخت است که تقریبا همزمان با برج سامان کلنگ آن زده شد. این ساختمان در مجموع 51طبقه دارد اما احتمالا به‌خاطر قرار داشتن در منطقه فرشته، به اندازه برج سامان توجه‌ها را به خودش جلب نکرده. برج هزاره سوم در میرداماد با ارتفاع 110متر، برای رقابت با سازه‌هایی که قرار است تا آخر دهه حاضر افتتاح شوند، رقیب جدی محسوب نمی‌شود.

منبع: هفت صبح

منبع: faradeed-198880

برچسب ها
نسخه اصل مطلب