جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > بازار عراق برای تولیدکنندگان فارس شناخته شده است

بازار عراق برای تولیدکنندگان فارس شناخته شده است

دبیر کل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: روابط تجاری این استان با کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عراق از دیرباز وجود داشته و بازار کشور عراق برای تولیدکنندگان کالاها و خدمات فارس شناخته شده است.

علی عوض پور شنبه 6 مرداد در جلسه توسعه مراودات تجاری با کشور عراق که به صورت وبینار در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، بیان کرد: سالهاست که بازرگانان استان فارس حضور مستمری در بازار کشور عراق داشته اند و روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشور مثبت است اما علیرغم همه تلاش ها از حجم و میزان مراودات راضی نیستیم.

وی با بیان اینکه مشترک های زیادی بین استان فارس و کشور عراق برای گسترش ارتباطات وجود دارد افزود: فارس در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، معدن، فنی و مهندسی، صنایع غذایی و گردشگری از استان های پیشرو ایران است که در هر یک از این بخش ها ظرفیت های منحصر به فردی در فارس وجود دارد که می تواند سرفصل افزایش مراودات دو طرف باشد.

عوض پور گفت: بیشترین مبادله اقتصادی بین کشور فارس و عراق در حوزه های پزشکی و گردشگری است که انتظار داریم علاوه بر این بخش ها، در سایر حوزه های اقتصادی مبحث صادرات و واردات نیز مورد توجه تجار و بازرگانان دوطرف قرار گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس با تاکید بر اینکه بازرگانان ما باید برای حضور موثرتر در بازار کشور عراق تخصصی و به روز باشند اضافه کرد: ظرفیت های اقتصادی دو طرف استان فارس و کشور عراق بیانگر این است که می توانیم در سایر حوزه ها تعاملات خوبی داشته باشیم.

در ادامه این جلسه فرزاد پیلتن نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در کشور عراق نیز گفت: عراق یکی از کشورهای مقصد کالاهای ایرانی است که در بسیاری از بخش ها بازار بزرگی برای محصولات و کالاهای تولیدی کشور ما محسوب می شود اما تراز صادراتی ما با این کشور هنوز بافعل نشده و جای کار فراوان دارد.

وی افزود: ظرفیت تجارت ایران با عراق بسیار زیاد است اما محصولات ما رقبایی نیز در این بازار داریم که این مهم نیازمند حضور هوشمندانه تجار و بازرگانان ما در بازار کشور عراق است.

پیلتن اظهارداشت: نکته قابل‌ توجه در تجارت با عراق این است که علاوه بر رقبای قدیمی ایران در این بازار، برخی از کشورهای عربی نیز در کنار کشورهای اروپایی، به ‌عنوان یک رقیب جدید در حال ورود به بازار این کشور هستند که این مسئله به‌خصوص در حوزه صادرات برخی از بخش ها می‌تواند به چالشی برای کشورمان تبدیل شود.

وی اضافه کرد: نکته مهم درخصوص رقبای بازرگانان ایرانی در بازار عراق این است که تجار کشورهای دیگر علاوه بر حمایت های دولتی، از عدم وجود محدودیت های تحریمی برخوردارند که این موضوع مسیر تجارت را برای آنها هموار تر از تجار ما کرده است.

پیلتن با تاکید بر اینکه بخش خصوصی کشور ما باید برای توسعه مبادلات تجاری با کشور عراق برنامه ریزی داشته باشد ادامه داد: برای افزایش مبادلات تجاری و اقتصادی با کشور عراق نیاز است که به سمت متوازن سازی تجارت دوجانبه گام برداریم.

در این جلسه مباحث تخصصی در خصوص حضور کالاهای ایرانی در بازار کشور عراق بحث و تبادل نظر انجام و از سوی نماینده ویژه تجاری سازمان توسعه تجارت ایران در عراق، مباحثی در زمینه توانمندی‌های صادراتی فارس، اهم برنامه های توسعه صادرات سال مطرح شد.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب