جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > قیمت دلار و سکه در کانال جدید؛ طلا ساز افزایش کوک کرد/ 2 نگاه بازار به روی کار آمدن دولت پزشکیان

قیمت دلار و سکه در کانال جدید؛ طلا ساز افزایش کوک کرد/ 2 نگاه بازار به روی کار آمدن دولت پزشکیان

اقتصادنیوز: امروز با خروج قیمت از محدوده مشخص و ورود به کانال جدید پس از بیش از دو هفته این رویکرد در بازار قوت بیشتری گرفته است. درباره آینده بازار دو نگاه وجود دارد.
  عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز در اولین روز هفته شاهد روند صعودی قیمت ها و ورود دلار و سکه به کانال های جدید بودند؛ روندی که پیش‌تر توسط معامله‌گران پیش‌بینی شده بود و بسیاری از افزایشی شدن نرخ ها پیش از مراسم تحلیف مسعود پزشکیان خبر داده بودند. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ قیمت دلار هرات که در 17 روز گذشته در کانال 57 هزار تومان حبس شده بود، امروز از محدوده حبس خود خارج شد و با افزایش به کانال 58 هزار تومان رسید.

قیمت دلار هرات که امروز با گپ مثبت در کانال 58 هزار تومان بازگشایی کرد و از ابتدا گارد صعود داشت؛ در نیمه اول معاملات، با افزایش تا مرز مقاومت 58 هزار و 500 تومان بالا رفت و در عبور از این سطح ناکام ماند. در نیمه دوم معاملات، قیمت دلار هرات با کاهش از مرز مقاومت فاصله گرفت و در حوالی نرخ بازگشایی معامله شد.

قیمت درهم امارات نسبت به آخرین نرخ پنج‌شنبه با گپ مثبت 110 تومانی در 15 هزار و 950 تومان شروع به کار کرد و با افزایش در 15 هزار و 960 تومان به کار خود پایان داد. بررسی خبرنگار اقتصادنیوز نشان می‌دهد کانال نرخ‌دهی قیمت درهم امارات امروز در حوالی ساعت 13 و زودتر از سایر روزهای معاملاتی بسته شد که معامله‌گران این موضوع را به تعطیلی بانک‌ها ربط می‌دادند.

در سمت رسمی بازار امروز شاهد افزایش قیمت دلار و یورو بودیم. براساس اعلام مرکز مبادله ایران هر دلار امروز با افزایش 500 تومانی به کانال 48 هزار تومان رسید و 48068 تومان قیمت گذاری شد و حواله دلار هم 44097 تومان خرید و فروش شد. همچنین یورو مبادله ای هم امروز با افزایش 600 تومانی وارد کانال 52 هزار تومان شد و 51589 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 47880 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله 13088 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 12007 تومان قیمت خورد.

تخصیص واردات پسته به خودرو

از جمله موضوعات مورد توجه معامله گران در بازار امروز، سخنان ​محمد صالحی، رئیس هیات‌مدیره انجمن پسته ایران درباره واردات خودرو با ارز حاصل از واردات پسته بود. صالحی در این باره گفت:‌ «متاسفانه شرکت‌های خودرویی زیر قیمت تمام شده پسته را صادر می‌کنند و بازار پسته را به شدت تحت تاثیر قرارداده‌اند، سود این گروه در واردات خودرو یا قطعات آن است، چون ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد از واردات خودرو سود دارند، ضرر ۵ تا ۱۰ درصدی در صادرات پسته برایشان اهمیتی ندارد.»

دو رویکرد متفاوت بازار به روی کار آمدن دولت چهاردهم

با توجه به اینکه قیمت دلار و سکه طی بیش از دو هفته گذشته در کانال مشخص نوسان داده است؛ رویکردی در بازار شکل گرفته بود که دولت سیزدهم در آخرین روزهای فعالیت خود، در تلاش است تا قیمت ها را در پایین حد تحویل دولت چهاردهم دهد. به گزارش اقتصادنیوز، امروز با خروج قیمت از محدوده مشخص و ورود به کانال جدید پس از بیش از دو هفته این رویکرد در بازار قوت بیشتری گرفته است. درباره آینده بازار دو نگاه وجود دارد، گروه اول خوشبین به روی کار آمدن دولت چهاردهم است و معتقد است که پس از آغاز به کار کابینه مسعود پزشکیان،‌ قیمت ها در سطوح فعلی حفظ خواهند شد.

در مقابل گروه دوم با استناد به احتمال بالای روی کار آمدن دونالد ترامپ در ایالات متحده آمریکا، چندان به حفظ سطوح فعلی قیمت ها در دولت چهاردهم خوشبین نیستند و معتقدند احتمال تغییر روند بازار وجود دارد.

تکنیکالیست ها معتقدند مرز مقاومت میانی دلار هرات 58 هزار و 500 تومان است که امروز در عبور از آن ناکام مانده است و مرز مقاومت بعدی و مهم تر اسکناس آمریکایی 58 هزار و 800 تومان است. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز،‌ به عقیده معامله گران فنی اگر دلار بالای دو مرز یاد شده تثبیت روزانه دهد؛‌ یک روند صعودی جدید در بازار ارز شکل خواهد گرفت. در طرف مقابل مرز حمایتی دلار هرات در 57 هزار و 800 تومان قرار دارد و تا زمانیکه دلار بالای این مرز قرار دارد؛ حرکت نرخ به سمت مقاومت خواهد بود.

بازار طلا و سکه بر مدار افزایش

بازار طلا و سکه هم امروز شاهد افزایش قیمت ها نسبت به دو روز گذشته بود و طلای آبشده در پله ششم کانال 14 میلیون تومان شروع به کار کرد و با افزایش به پله هفتم این کانال رسید. همچنین قیمت سکه هم که 20 روز گذشته در کانال 40 میلیون نوسان داده بود؛ امروز با افزایش از کانال 40 میلیون خارج شد و در کانال جدید شروع به کار کرد. به گزارش اقتصادنیوز، قیمت سکه امامی امروز در 41 میلیون و 200 هزار تومان شروع به کار کرد و با افزایش در 41 میلیون و 350 هزار تومان به کار خود پایان داد.

از جمله نکات جالب توجه بازار عدم برگزاری شانزدهمین حراج سکه بود؛ خبری که در روز پنجشنبه تکذیب شده بود اما امروز اصغر بالسینی، سخنگوی مرکز مبادله ایران گفت: «با توجه به تعطیلی روز یکشنبه و محدودیت‌های به وجود آمده در سیستم پرداخت، شانزدهمین جلسه حراج سکه این هفته برگزار نمی‌شود.»

منبع: eghtesadnews-662410

برچسب ها
نسخه اصل مطلب