جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصویر) کشف «زبان‌های طلایی» در یک گورستان مصر باستان

(تصویر) کشف «زبان‌های طلایی» در یک گورستان مصر باستان

باستان‌شناسان وزارت گردشگری و آثار باستانی حین کاوش در تِل اِلدیر، ورقه‌های کمیاب طلا از جمله زبان‌هایی طلایی را کشف کردند. این زبان‌های طلایی با هدف سخن گفتن مردگان در جهان بعد از مرگ در گورها قرار داده می‌شدند.

فرادید| باستان‌شناسان وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر حین کاوش در تِل اِلدیر، ورقه‌های کمیاب طلا کشف کردند. تِل اِلدیر یک مجموعه تدفین در ناحیه‌ای از استان دمیتا در مصر است. این مکان حاوی گورها و مقبره‌های مختلف از سلسله بیست و ششم (۶۶۴ تا ۵۲۵ قبل از میلاد)، آخرین سلسله بومی مصر باستان قبل از فتح ایران در ۵۲۵ قبل از میلاد است. 

به گزارش فرادید، کاوش‌های ۶۳ مقبره خشتی و گودال‌های تدفین منجر به کشف مجموعه بزرگی از هدایای تدفین شده است، از جمله ورقه‌های کمیاب طلا که خدایان مصر باستان را به تصویر می‌کشند و ورقه‌هایی به شکل نمادهای مرتبط با خوش‌شانسی و محافظت. 

این تیم همچنین ورقه‌هایی به شکل «زبان» یافته است؛ سنتی که گمان میرفت در زندگی پس از مرگ به متوفی توان صحبت کردن در دادگاه اُزیریس را میدهد. 

3

این کشف پس از کشف قبلی در سال ۲۰۲۲ انجام شد؛ زمانی که باستان‌شناسان حین حفاری در تل الدیر ورقه‌های طلایی پیدا کردند که آیسیس، بَستِت و هورِس (به شکل شاهین بالدار) و همچنین ورقه‌هایی به اشکال مختلف را نشان میداد. 

بر اساس بیانیه مطبوعاتی وزارت گردشگری و آثار باستانی، بسیاری از مقبره‌ها حاوی توده‌های هیزم برای سوزاندن جسد، سرامیک‌های وارداتی و محلی و مجسمه‌های اوشابتی (تندیس‌هایی برای خدمت به متوفی در زندگی پس از مرگ) بودند. 

در این حفاری مقدار زیادی نذورات تدفینی مانند طلسم محافظ، مجسمه، سکه و آینه نیز کشف شد. 

وزارت گردشگری و آثار باستانی درباره این یافته‌ها صحبت کرده و توضیح داده که این اشیاء ثابت می‌کنند دامیتا (Damietta) مرکز تجارت در دوران باستان بوده و اطلاعات جدیدی درباره شیوه‌های تدفین در طول سلسله بیست و ششم ارائه می‌دهند.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

منبع: faradeed-198710

برچسب ها
نسخه اصل مطلب