جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > افزایش روند بازده كیفی محصولات سرد فولاد مباركه

افزایش روند بازده كیفی محصولات سرد فولاد مباركه

مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه از افزایش روند بازده کیفی محصولات سرد فولاد مبارکه خبر داد و گفت: خط تاندم‌میل به‌عنوان مهم‌ترین خط نورد سرد کشور و اصلی‌ترین تأمین‌کننده نیاز صنایع پایین‌دستی کشور، نقشی مهم و حیاتی در صنعت فولاد کشور ایفا می‌کند.

محسن استکی افزود: تولید انواع ورق‌های فولادی با کاربرد ویژه و کیفیت بالا، با توجه به شرایط تحریمی، می‌تواند چالش‌های بسیار بزرگی برای برخی صنایع کشورمان ایجاد کند. مشتریان عمده ورق سرد شامل خودروسازان و تولیدکنندگان لوازم‌خانگی است که مطالبه اصلی و مهم ایشان کیفیت بالای ورق دریافتی از فولاد مبارکه است؛ بنابراین، افزایش تخصیص سهم تولید این خط به محصولات با ارزش‌افزوده بالا در رأس برنامه‌های ناحیه نورد سرد و به‌ویژه مدیریت محصولات سرد و خط تاندم‌میل قرار گرفت.

وی در ادامه افزود: به‌منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان و همچنین کاهش هزینه‌های ناشی از تولید نامنطبق محصولات، پروژه‌های متعددی تعریف گردید که نتیجه آن خوشبختانه رضایت‌بخش بود؛ به‌نحوی‌که با افزایش 1.86 درصدی نسبت به سال قبل و دست‌یابی به عدد 97.61 شاهد افزایش بازده کیفی در سال 1402 بودیم.

به گفته مدیر محصولات سرد فولاد مبارکه، با استمرار فعالیت‌ها و اقدامات تعریف‌شده، روند بهبود افزایش کیفیت حفظ شد، تاجایی‌که در میانگین چهارماهه اول 1403 با افزایش (0.78) درصدی نسبت به میانگین چهارماهه اول 1402، شاهد دست‌یابی به بازده کیفی 98.45 بودیم.

در همین زمینه برخی از رؤسا و کارشناسان این حوزه چنین گفتند:

مرتضی اکبری، رئیس واحد تاندم‌میل:

رسیدن به این موفقیت شامل یک برنامه‌ریزی ده‌ماهه بوده است. در ابتدا پروژه‌ای جهت افزایش بازده کیفی تعریف گردید. بدین صورت که پنج عیب اول واحد در بازه زمانی یک‌ساله تحت کنترل قرار گرفت و متناسب با هر عیب، ابتدا جلسات فنی با حضور تیم کارشناسی تولید، تعمیرات، دفاتر فنی تولید و تعمیرات برگزار شد و عوامل ایجاد عیوب کیفی به‌صورت تخصصی مورد کارشناسی قرار گرفت. همچنین برای رفع آن‌ها اقدامات اصلاحی تعریف شد و در پایان با تعریف اقدامات برای گروه‌های مختلف، فاز اجرایی پروژه آغاز گردید.

نقطه قوت این دستاورد، تداوم در پیگیری اجرا و تمرکز بر کار تیمی است؛ تاجایی‌که در ماه‌های متوالی طبق گزارش‌های کیفی ناحیه نورد سرد، شاهد نتایج قابل‌قبول و رو‌به‌رشد بودیم.

در چهارماهه اول سال 1403 شاخص بازده کیفی خط تاندم مداوم به ترتیب 98.12، 98.37، 98.68 و 98.65 به ثبت رسیده است که استمرار رشد شاخص کیفیت را نشان می‌دهد؛ دستاوردی که در این خط بی‌سابقه بوده است.

مرتضی شریف مرادی، کارشناس تولید تاندم‌میل:

علاوه بر حجم فعالیت‌ها و راهکارهای ارائه‌شده و آمادگی خط تاندم برای اجرای اقدامات اصلاحی ناشی از آنالیزهای صورت‌گرفته در تحلیل‌های فنی، به‌منظور کاهش عیوب واحد تاندم‌میل، برخی از دیگر اقدامات مهم عبارت‌اند از:

در موضوع عیب حفره گریس: اصلاح دستورالعمل‌های تولید، استانداردهای نظافت صنعتی و تعمیراتی، بهبود کیفیت اقلام یدکی که باعث بروز عیب می‌شود و به‌صورت خاص در تولید محصولات ویژه تأثیر دارد.

در موضوع عیب زنگ‌زدگی: مطالعه، طراحی، ساخت و نصب سیستم خشک‌کن ورق در خروجی خط بعد از قفسه شماره 5 و همچینین به‌روزرسانی گردشکار کنترل وضعیت خشک بودن ورق به‌منظور رسیدن به‌سرعت بهینه به شکلی که کمترین میزان افت تولید را در محصولات ویژه به‌خصوص MB شاهد باشیم.

در موضوع عیب دوده لبه ماری: به‌روزرسانی و بهبود استانداردها و گردش‌کارهای فرایندی در خصوص کنترل هرچه دقیق‌تر پارامترهای فنی امولسیون و همچنین تعریف استاندارد و بازرسی‌های ویژه گروه هیدرولیک به‌منظور کنترل دقیق نشتی‌های روانکار و روغن هیدرولیک.

در موضوع عیب ضخامت خارج از تلرانس: ایجاد استاندارد برای برنامه‌های کاری به‌منظور رسیدن به کمترین میزان تغییر عرض و ضخامت ورق در توالی کلاف‌ها در برنامه کاری و اصلاح دستورالعمل‌های تولید و برگزاری دورهای آموزشی برای کارکنان پولپیت اصلی.

محمدرضا نصر اصفهانی، رئیس کنترل کیفی نورد سرد:

در فرایندهای مختلف تولید محصولات در ناحیه نورد سرد، عملیات نورد نقش تعیین‌کننده‌ای بر کیفیت محصولات دارد؛ به‌گونه‌ای که کیفیت محصول واحد تاندم فرایندها و محصولات بعدی را تحت شرایط کیفی خود قرار می‌دهد.

در واحد تاندم با توجه به حساسیت و پیچیدگی عوامل فرایندی کنترل هرکدام از این عوامل بر کیفیت محصول نهایی تأثیر مستقیم خواهد داشت. خوشبختانه در واحد تاندم‌میل با توجه به روند عیوب کیفی، تلاش‌ها و اقدامات مؤثری در جهت کاهش و تثبیت عیوب کیفی برداشته شده است که تأثیر این فعالیت‌ها در روند کاهشی عیوب و کیفیت محصولات در ماه‌های اخیر مشهود بوده است. بازرسی و کشف عیوب به همراه تشخیص منشأ عیوب و اطلاع‌رسانی به‌موقع واحد کنترل کیفی در خطوط بالادستی و پایین‌دستی واحد تاندم‌میل نقش مؤثری در رسیدن به این هدف داشته است. امید می‌رود با حفظ و تداوم کنترل‌های موجود روند رو‌به‌رشد کیفی، در آینده بیشتر بهبود یابد.

مرتضی اکبری، رئیس واحد تاندم‌میل، در پایان از حمایت‌های معاونت بهره‌برداری، مدیریت ارشد تولید، مدیر ناحیه نورد سرد، مدیر محصولات سرد و از زحمات گروه فنی نورد سرد و دفتر برنامه‌ریزی و کنترل و نگهداری و تعمیرات نورد سرد و کنترل کیفی نورد سرد بابت دست‌یابی به این موفقیت صمیمانه تشکر و قدردانی کرد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب