جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > برگزاری گردهمایی بزرگ كاركنان و كارشناسان ایمنی فولاد مباركه و شركت‌های پیمانكاری

برگزاری گردهمایی بزرگ كاركنان و كارشناسان ایمنی فولاد مباركه و شركت‌های پیمانكاری

بزرگ‌ترین گردهمایی کارکنان و کارشناسان ایمنی فولاد مبارکه و شرکت‌های پیمانکاری روز سه‌شنبه دوم مردادماه سال جاری با حضور مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی، بیش از 300 نفر از کارکنان و کارشناسان حوزه ایمنی فولاد مبارکه و فولاد سبا، رئیس اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی و بازرس اداره کار شهرستان مبارکه در محل برگزاری همایش‌های مرکز تحقیقات فولاد مبارکه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فولاد، در ابتدای این گردهمایی که با هدف تبیین اهمیت اقدامات نظارتی و بازرسی کارکنان و کارشناسان ایمنی شرکت فولاد مبارکه و فولاد سبا برگزار شد، ابراهیم ولی‌پور سرپرست ایمنی فنی و بازرسی ضمن تشریح یک حادثه، علل بروز حوادث در حین فرایند کار وظایف کارکنان و کارشناسان حوزه ایمنی را تشریح کرد.

از نظر ضریب تکرار و شدت حوادث در مقایسه با آمارهای جهانی از شرایط خوبی برخورداریم

در ادامه این گردهمایی، جواد کیانی، رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه، طی سخنانی بر اهمیت لزوم نظارت بیشتر بر تولید یا واردات ابزار و تجهیزات کار در کارگاه‌های تولیدی و تعمیراتی تأکید و تصریح کرد: بدون شک به هر اندازه که ابزارها با کیفیت و استانداردهای بالاتری ساخته شده باشند، بهتر می‌توانند از بروز حوادث جلوگیری کنند و ایمنی افراد در حین کار با آن‌ها را ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه تلاش همه کارکنان و کارشناسان ایمنی مبتنی بر اقدامات پیشگیرانه و ارتقای ایمنی افراد و تجهیزات است، به تشریح شاخص‌های کلیدی عملکرد ایمنی فولاد مبارکه در سال 1403 پرداخت و گفت: خوشبختانه استقرار نظام‌های ایمنی در فولاد مبارکه مطابق با استانداردهای جهانی باعث شده از نظر ضریب تکرار و شدت حوادث در مقایسه با آمارهای جهانی از شرایط خوبی برخوردار باشیم.

کیانی خاطرنشان کرد: گزارش‌های موجود نشان می‌دهد در شرکت‌های پیمانکاری در زمینه بهبود ضرایب شدت و تکرار حوادث، باید برنامه‌های مؤثرتر و اقدامات عاجل‌تری داشته باشیم تا به شرایط پایدارتری برسیم.

وی ادامه داد باید برای کاهش حداکثری حوادث جزئی و کلی به آموزش و ارتقای دانش کارکنان در این حوزه بیشتر توجه کنیم. ضمن اینکه برای ارتقای ایمنی به استفاده از تجهیزات ایمن و باکیفیت، حذف تجهیزات فرسوده و غیرایمن و ارائه گزارش‌های دقیق از حوادث کلی و جزئی نیاز داریم.

به گفته رئیس ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و آتش‌نشانی فولاد مبارکه ارتقای فرهنگ ایمنی و تشویق کارکنان به بازرسی و ارائه گزارش‌های ایمنی فرایند و عمل به تمامی بندهای قراردادها در حوزه ایمنی از دیگر ملزومات ارتقای ایمنی شرکت است.

وی در بخش پایانی سخنان خود برنامه‌های ایمنی، بهداشت حرفه‌ای و محیط‌زیست (HSE PLAN) و مدیریت ریسک در فولاد مبارکه را تشریح کرد.

در بسیاری از موارد، خودِ حوادث با صدای بلند از بروز آن خبر داده است

در ادامه این گردهمایی، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه در بیاناتی گفت: ریشه‌یابی علل بروز حوادث نشان می‌دهد در بسیاری از موارد، خودِ حوادث با صدای بلند از بروز آن خبر داده؛ اما متأسفانه به آن‌ها توجه نشده است.

حسین مدرسی‌فر با تأکید بر اینکه در حوزه ایمنی، هریک از افراد در هر جایگاه و مسئولیتی که باشند، به‌نوبه خود در حوزه ایمنی مسئولیت دارند تصریح کرد: اصولی وجود دارد که با رعایت آن‌ها می‌توان از بروز حوادث پیشگیری کرد. برخی از این مسئولیت‌ها مختص مدیران و برخی نیز متوجه کارکنان است. این اصول در حوزه فولادسازی بر چهار حوزه فرهنگی ایمنی و رهبری، مدیریت ایمنی شغلی، مدیریت سلامت شغلی و مدیریت ایمنی فرایند تمرکز دارند و بر این اساس، از تمام حوادث و بیماری‌های شغلی می‌توان و باید پیشگیری کرد. مدیران در برابر عملکرد ایمنی و بهداشت حرفه‌ای سازمان مسئول و پاسخگو هستند. مشارکت و آموزش کارکنان امری ضروری است. کار ایمن شرط اساسی اشتغال است. تعالی در ایمنی و بهداشت حرفه‌ای پیشران تعالی در نتایج کسب‌وکار است و ایمنی و بهداشت حرفه‌ای باید با تمام فرایندهای مدیریت کسب‌وکار یکپارچه باشد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: در فولاد مبارکه سیستم مدیریت ایمنی بر مبنای مدیریت ریسک و ممیزی و بهبود مستمر فعالیت‌هایی نظیر دستورالعمل‌ها و گردشکار، آموزش، سیستم‌های ایمنی، ارزیابی‌های ایمنی، مدیریت رویداد و بحران، مدیریت ایمنی پیمانکاران، مدیریت وسایل حفاظت فردی و نظام اطلاع‌رسانی استوار شده است.

مدرسی‌فر در بخش پایانی سخنان خود از اجرای برنامه‌های آموزشی حین کار و انجام ممیزی ایمنی شرکت‌های پیمانکار حاضر در فولاد مبارکه با جدیت هرچه‌تمام‌تر خبر داد و در این ‌باره گفت: بدون شک برای ارتقای ایمنی همکاران پیمانکار و به‌طورکلی نیروی انسانی که سرمایه اصلی شرکت است از هیچ کوشش و اقدامی فروگذار نخواهیم کرد.

برچسب ها
نسخه اصل مطلب