جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > ۵ نیروی هوایی غیر از آمریکا که جنگنده های اف-۳۵ را خریداری کرده اند

۵ نیروی هوایی غیر از آمریکا که جنگنده های اف-۳۵ را خریداری کرده اند

F-35 دارای سه نوع نسبتاً متفاوت است: F-35A مستقر روی زمین، F-35B مستقر روی ناوهای هواپیمابر (که می تواند از روی عرشه ناوهای هواپیمابر کوچکتر فعالیت کند) و F-35C مختص نیروی دریایی ایالات متحده.

جت جنگنده نسل پنجمی F-35 با اختلاف پرتولیدترین و محبوب ترین جت جنگنده نسل پنجم جهان است. بسیاری از کشورهای متحد ایالات متحده در حال خرید F-35 هستند، در حالی که کشورهای دیگری مانند امارات و ترکیه مایل به خرید آن هستند اما ظاهرا ایالات متحده تاکنون درخواست آن ها برای دریافت این جنگنده مدرن را رد کرده است.

F-35 دارای سه نوع نسبتاً متفاوت است: F-35A مستقر روی زمین، F-35B مستقر روی ناوهای هواپیمابر (که می تواند از روی عرشه ناوهای هواپیمابر کوچکتر فعالیت کند) و F-35C مختص نیروی دریایی ایالات متحده.

محبوب ترین نوع صادراتی این جنگنده F-35A است و برخی کشورها نیز F-35B را خریداری کرده اند. فقط نیروی دریایی ایالات متحده (و تفنگداران دریایی، در تعداد محدودتر) نسخه F-35C را در اختیار دارند. در ادامه این مطلب ۵ ارتشی که غیر از ایالات متحده، جنگنده F-35 را در اختیار دارند معرفی خواهیم کرد.

۲- ژاپن

ژاپن دستکم ۱۲۷ فروند F-35 دریافت خواهد کرد

نسخه F-35A و F-35B
تعداد بیش از ۱۲۷ فروند
توضیحات نسخه های F-35A در ناگویا، ژاپن سرهم بندی می شوند

در حالی که ژاپن از برنامه توسعه F-35 دور نگه داشته شد، اکنون بزرگترین مشتری صادراتی F-35 است (مگر اینکه بریتانیا به برنامه قبلی خود برای خرید ۱۳۸ فروند از این جت بازگردد). همچنین این کشور یکی از تنها دو مرکز مونتاژ و بررسی نهایی (در ناگویا) در خارج از ایالات متحده را دارد. ژاپن ۱۰۵ فروند از مدل F-35A و حداکثر ۴۲ فروند از مدل F-35B (و دستکم ۲۲ فروند F-35B) را خریداری خواهد کرد.

F-35A ها در ژاپن مونتاژ می شوند، در حالی که F-35B ها در کارخانه لاکهید مارتین در فورت ورث، تگزاس ساخته می شوند. ژاپن دارای چهار کشتی است که به طور رسمی DDH یا ناوشکن های هلیکوپتربر نامیده می شوند. دو ناوشکن هلیکوپتربر کلاس Hyūga عملاً ناوهای هلیکوپتربر سبک هستند و دو DDH کلاس Izumo نیز عملاً ناوهای هواپیمابر سبک به شمار می آیند. ژاپن در حال حاضر در حال تغییر ساختار دو کشتی کلاس Izumo برای استقرار جنگنده های F-35B روی آن هاست.

۴- ایتالیا

ایتالیا ۶۰ فروند F-35A و ۳۰ فروند F-35B دریافت خواهد کرد

نسخه F-35A و F-35B
فروند ۹۰ فروند
توضیحات مونتاژ نهایی در کامری، ایتالیا

ایتالیا نیز یک از خاص ترین کشورهای دریافت کننده اف-۳۵ است که هر دو نوع F-35A و F-35B را خریداری می کند. F-35B قرار است روی ناوهای هواپیمابر جدید کلاس Cavour و Trieste ایتالیا استفاده شود. این ناوهای هواپیمابر ایتالیایی مجهز به سیستم های پرتاب پرش اسکی برای تسهیل برخاست و فرود هواپیماهای F-35B هستند.

ایتالیا پس از بریتانیا دومین شریک بزرگ خارجی در برنامه F-35 بوده است. F-35 های این کشور در پایگاه هوایی قِدی، پایگاه هوایی آمندولا و پایگاه دریایی تارانتو (ناو هواپیمابر Cavour) مستقر هستند. ایتالیا میزبان دومین مرکز مونتاژ و بررسی نهایی در خارج از ایالات متحده در کامری است.

93

۵- استرالیا

استرالیا ۷۲ فروند F-35A دریافت خواهد کرد

نسخه F-35A
تعداد دستکم ۷۲ فروند
توضیحات ممکن است تا ۱۰۰ فروند F-35A بخرد

استرالیا یکی دیگر از متحدان اصلی ایالات متحده است که جنگنده های F-35A را خریداری می کند. استرالیا در حال جایگزینی F/A-18 Hornet های قدیمی خود با حداقل ۷۲ فروند F-35A است. اولین F-35A در سال ۲۰۱۸ به خدمت استرالیا پذیرفته شد و اولین اسکادران F-35A، اسکادران شماره ۳، در سال ۲۰۲۱ عملیاتی گردید.

استرالیا F-35A های خود را در پایگاه نیروی هوایی ویلیام تاون در نیو ساوت ولز، شمال سیدنی و در پایگاه تیندال در منطقه شمالی دورافتاده نزدیک داروین مستقر می کند. نیروی هوایی استرالیا از جنگنده های EA-18G Growler و F/A-18F Super Hornet نیز بهره می برد.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-198900

برچسب ها
نسخه اصل مطلب