جستجو
رویداد ایران > رویداد > اقتصادی > بازار ، دلار 57 هزارتومانی را دوست ندارد

بازار ، دلار 57 هزارتومانی را دوست ندارد

اقتصادنیوز: بررسی معاملات دلار آزاد در هفته گذشته حاکی از آن است که نرخ اسکناس آمریکایی در بازه ۶ روزه منتهی به ۵ مرداد از کانال ۵۷ خارج و به نیمه کانال بالاتر رسیده است.

به گزارش اقتصادنیوز روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: تحلیلگران این تعدیل نرخ را امری مثبت تلقی کرده و معتقدند که سطوح قیمتی کانال ۵۷ هزار تومانی برای نرخ دلار چندان توجیه منطقی ندارد.

به عقیده فعالان کف‌بازار در میانه‌های هفته گذشته از فشار کاهشی موجود در بازار آزاد کاسته شد. این افراد فشار موجود را ناشی از حمایت‌های بانک‌مرکزی از پول ملی دانسته و معتقد بودند که بدون تلاش‌های حمایتی بازارساز امکان حضور نرخ دلار آزاد در کانال 57 هزار تومانی وجود نداشت.

از سوی دیگر تحلیلگران بر این باورند که عدم افزایش شکاف میان بازار‌های رسمی و غیررسمی ارز از تلاش برای جلوگیری از نوسان نرخ ارز در بازار آزاد امری مهم‌تر است. به عقیده این افراد درصورتی که برآیند نیروهای عرضه و تقاضا در بازار منجر به افزایش نرخ ارز شود نباید به صورت دستوری مانع از این روند شد.

So39zEbytknx

درمقابل می‌توان با رشد موازی نرخ‌ها در بازار رسمی مانع از افزایش رانت در بازار شد. در هفته‌ای که گذشت مشاهده شد که بازارساز به این امر توجه ویژه‌ای دارد. نرخ اسکناس دلار رسمی در بازار هفته نخست مرداد ماه روندی رو به رشد داشت. این شاخص در روز‌های پایانی هفته گذشته رشد حدودا 500 تومانی را تجربه کرد تا همزمان با رشد نرخ غیر‌رسمی ارز شکاف دو بازار بیشتر نشود.

بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که آزادسازی نوسان نرخ ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی کشور رونق را به کسب‌و‌کارها بازمی‌گرداند.

با انجام فرآیند قیمت‌گذاری دستوری بنگاه‌های تولیدی در مواردی با کمبود ارز ترجیحی مواجه شده و نیاز‌های خود را به بازار آزاد منتقل کرده یا در موارد دیگر از فعالیت تولیدی خود دست می‌کشند.

سناریوی دیگری نیز وجود دارد که در آن برخی بنگاه‌هایی که موفق به دریافت ارز ترجیحی می‌شوند بدون صورت بخشیدن فعالیت اقتصادی سازنده و صرفا با استفاده از شکاف ارزی موجود در بازار اقدام به فروش ارز در بازار غیر‌رسمی و کسب سود از این فعالیت می‌کنند.

در نتیجه هرچه شکاف ذکر شده کوچک‌تر شود چرخه اقتصاد کشور از جهات مختلف منتفع می‌شود.
 
 

منبع: eghtesadnews-662284

برچسب ها
نسخه اصل مطلب