جستجو
رویداد ایران > رویداد > ورزشی > نقدی بر سخنان رییس المپیک/ وقتی همه مشکلات در باران خلاصه شد

نقدی بر سخنان رییس المپیک/ وقتی همه مشکلات در باران خلاصه شد

رییس کمیته برگزاری مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه این بازی ها از تلاش کشورش برای حفظ میراث المپیک سخن گفت.

به گزارش خبرنگار مهر، «تونی استانگه»، رئیس کمیته برگزاری رقابت‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در جریان مراسم افتتاحیه این رقابت‌ها و پس از رژه کاروان‌های ورزشی سخنرانی کرد.

استانگه در این مراسم المپیک را به مثابه زبانی مشترک برای همه انسان‌ها معرفی کرد و مدعی شد المپیک رویدادی است که در آن همه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان با هم زندگی می‌کنند. او باران را تنها مشکل در برگزاری این مراسم معرفی کرد.

مشکلات امنیتی در جریان دیدار مراکش و آرژانتین

اما این سخنان در حالی مطرح شد که مشکلات زیادی در جریان برگزاری این رویداد مهم در فرانسه رخ داده است. در جریان دیدار تیم‌های فوتبال مراکش و آرژانتین که ۲ روز پیش از مراسم افتتاحیه برگزار شده بود ورود برخی تماشاگران موجب شد این مسابقه بیش از یک ساعت متوقف شود و یکی از طولانی‌ترین توقف‌های امنیتی تاریخ مسابقات را شاهد بودیم.

اختلال در راه آهن فرانسه

در روز برگزاری مراسم افتتاحیه هم شاهد اختلال گسترده در راه آهن فرانسه بودیم که هزاران گردشگر و تماشاگر را با مشکلات تردد مواجه کرد.

هشدار بمب گذاری

ضمن اینکه خبرهایی مبنی بر بمب گذاری در ایستگاه‌های قطار و فرودگاه‌های این کشور هم موجب وحشت بسیاری از مردم شده بود.

نارضایتی خبرنگاران

علاوه بر این پیش از آغاز مراسم افتتاحیه شاهد سوتدبیر مسؤولان برگزاری این مسابقات و ایجاد صف‌های طولانی و جایگاه نامناسب برای خبرنگاران بودیم که موجب انتقادات گسترده از سوی آنان شده بود.

کیفیت پایین دهکده المپیک

یکی دیگر از مشکلاتی که فرانسه با آن دست و پنجه نرم می‌کنم کیفیت نامطلوب فضای دهکده المپیک است. جایی که ورزشکاران از مقدار کم مواد غذایی شاکی بودند. برخی ورزشکاران تخت‌ها و تشک‌های اتاق‌ها را بسیار نامناسب توصیف کردند و کاروان ورزشی بریتانیا در اعتراض به کیفیت پایین غذاها، اقدام به استخدام سرآشپز کرد.

الجزایر و قربانیان استعمار

استانگه در این سخنرانی تلاش کرد فرانسه را کشوری صلح طلب معرفی کند اما کاروان ورزشی الجزایر در حین رژه، به یاد قربانیان استعمار فرانسه گل‌هایی را به داخل رود سن انداختند؛ جایی که پلیس فرانسه زمانی قربانیان مبارزان استقلال طلبانه را به داخل آب انداخته بود.

حضور پراز انتقاد رژیم صهیونیستی

بزرگترین انتقادی هم که از سوی فعالان حقوق بشر نسبت به این مسابقات مطرح می‌شود حضور کاروان ورزشی رژیم صهیونیستی است. در حالی که این رژیم جنایات گسترده‌ای علیه مردم فلسطین انجام داده است و پاسخ این مجوز را در حین رژه کاروان فلسطین و رژیم صهیونیستی دیدیم. جایی که تماشاگران کاروان رژیم صهیونیستی را هو کردند و از کاروان ورزشکاران فلسطینی به گرمی استقبال کردند و به تشویق آنها پرداختند.

سیاسی کردن فضای المپیک

مجوز حضور رژیم صهیونیستی در این رقابت‌ها در حالی داده شده است که کشورهای روسیه و بلاروس به دلیل آنچه نقض قوانین معرفی می‌شود از حضور در این بازی‌ها محروم هستند. به نظر می‌رسد این سخنان استانگه در مراسم افتتاحیه با جملات احساسی سرپوشی بر مشکلات فرانسه در این کشور و «سیاسی کردن» فضای المپیک از سوی دولت این کشور باشد.

متن سخنان تونی استانگه در مراسم افتتاحیه به شرح زیر است:

ورزشکاران عزیز

علاقه‌مندان به المپیک در فرانسه و سراسر جهان،

به پاریس خوش آمدید.

دلمان برایتان تنگ شده بود!

پذیرایی از شما در اینجا، ۱۰۰ سال پس از آخرین بازی‌های تابستانی ما، یک افتخار بزرگ است. معمولاً می‌گویند فرانسه کشور عشق است. چیزی که من می‌دانم این است که اینجا، وقتی کسی را دوست داریم، واقعاً دوستش داریم.

بین فرانسه و المپیک، یک داستان عاشقانه بزرگ وجود دارد. این داستان عاشقانه، ۱۳۰ سال پیش، چند کیلومتر دورتر از اینجا، در آمفی‌تئاتر بزرگ سوربون آغاز شد، زمانی که پی‌یر دو کوبرتن پیشنهاد احیای بازی‌های المپیک باستانی را داد. این داستان عاشقانه، با بازی‌های پاریس، شامونی، گرونوبل و آلبرتویل رشد کرد.

بدیهی است که مسئولیت بزرگی برای زنده نگه‌داشتن این میراث بر عهده ماست. بنابراین، ما با تمام وجود کار خواهیم کرد. وقتی المپیک را دوست داریم تحت تأثیر چند قطره باران قرار نمی‌گیریم. از دوستداران المپیک متشکریم. وقتی المپیک را دوست داریم، آماده‌ایم که ۱۰۰ سال منتظر بمانیم تا دوباره به پاریس بازگردد و میزبان آن باشیم.

وقتی به المپیکی پرشور و حرارت علاقه داریم به آن‌ها ارزشمندترین چیزهایمان را هدیه می‌دهیم. یک تکه از برج ایفل در قلب هر یک از مدال‌های شما خواهد بود. از میدان شانزلیزه تا انوالید، از کاخ بزرگ تا کاخ ورسای، از میدان کنکورد تا موج افسانه‌ای ته‌آئوپو: زیباترین گنجینه‌های میراث ما زمین بازی شما خواهند بود.

وقتی المپیک را دیوانه‌وار دوست داریم، احساس می‌کنیم که بال داریم. جرأت می‌کنیم کارهایی را انجام دهیم که قبلاً هرگز انجام نشده است، مانند این مراسم افتتاحیه در شهر، اولین شکل از مراسم افتتاحیه در تاریخ بازی‌های المپیک.

همانند همه کشورهای میزبان، هدف ما رشد و توسعه المپیک است. المپیک بود که به رشد ما کمک کرد. المپیک به ما یادآوری کرد که حتی اگر در فرانسه هیچ وقت در هیچ چیز توافق نداریم، در لحظات مهم، می‌دانیم چگونه متحد شویم و نیروهایمان را یکی کنیم.

بنابراین، متشکرم...

از مقامات دولتی، شرکت‌های متعهد، و همه کسانی که در پس پرده برای زیبایی این جشن کار کردند تشکر می کن؛ در پاریس، سن-سن-دنی، ایل-دو-فرانس و سراسر فرانسه، از مارسی تا لیل، شاتورو، نانت، بوردو، نیس، لئون، سنت-اتین و تاهیتی! می‌دانم چقدر به شما مدیون هستیم.

از تیم «پاریس ۲۰۲۴» متشکرم که با شور و اشتیاق همه چالش‌ها را در طی حدود ۱۰ سال پذیرفتند و برای آن تلاش کردند. از ۴۵ هزار داوطلب متشکرم: شما از ۱۵۵ کشور می‌آیید؛ شما در زندگی خودتان معلم، بازنشسته، پرستار، دانشجو هستید و اشتیاق شما این بازی‌ها را روشن خواهد کرد!

از صمیم قلب از کمیته بین‌المللی المپیک و رئیس عزیزش، توماس باخ، متشکرم که این فرصت بی‌نظیر را به فرانسه دادید و همیشه در کنار ما بودید.

همچنین یاد بنیان‌گذار پاریس ۲۰۲۴، برنارد لاپاست را گرامی می‌دارم. یک مدیر بزرگ که از دنیای راگبی آمده بود و می‌گفت: راگبی برای به اشتراک گذاشتن زندگی است. ما توپ را نگه نمی‌داریم، آن را پاس می‌دهیم.

امشب، همه ما می‌توانیم به آنچه که تا کنون با هم انجام داده‌ایم افتخار کنیم. و البته می‌خواهم از شما، عزیزان ورزشکار، تشکر کنم. چه لحظه‌ای با ارزشی بود دیدن شما که همه با هم رژه رفتید. شما یک لحظه نادر و گرانبها را به ما هدیه دادید.

حتی اگر بازی‌ها قدرت حل همه مشکلات را نداشته باشند، حتی اگر تبعیض‌ها و درگیری‌ها در جهان از بین نروند، امشب، شما به ما یادآوری کردید که انسانیت چقدر زیباست وقتی که دور هم جمع می‌شویم.

و وقتی به دهکده المپیک بازگردید، پیامی از امید به تمام جهان ارسال خواهید کرد: یک مکان وجود دارد که در آن همه ملت‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان با هم زندگی می‌کنند. شما به ما یادآوری خواهید کرد که این ممکن است.

در طی ۱۶ روز آینده، شما زیباترین نسخه از انسانیت خواهید بود. شما به ما یادآوری خواهید کرد که احساسات ورزش یک زبان جهانی است که همه ما احساساتمان را با آن به اشتراک می‌گذاریم. تا ۱۱ آگوست، هر ثانیه را با شما زندگی خواهیم کرد.

شکست‌های شما شکست‌های ما خواهند بود.

پیروزی‌های شما پیروزی‌های ما خواهند بود.

احساسات شما احساسات ما خواهند بود.

منبع: mehrnews-6177292

برچسب ها
نسخه اصل مطلب