جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) سوخو ۳۰ یا f-۱۵؛ کدام جنگنده برتری است؟

(تصاویر) سوخو ۳۰ یا f-۱۵؛ کدام جنگنده برتری است؟

در سال ۲۰۰۸ و در رزمایش پرچم سرخ، اولین رویارویی جنگنده F-۱۵ آمریکایی و Su-۳۰ MKI هندی صورت گرفت. طی این تمرین نظامی نقاط قوت و ضعف هر دو جنگنده به‌شدت موردتوجه قرار گرفت.

خلبانان آمریکایی که در رزمایش سال ۲۰۰۸ حضور داشتند، نظرات جالب خود را در رابطه با جنگنده‌های حاضر در این رزمایش مخصوصا Su-۳۰ MKI (سوخو-۳۰ ام‌کی‌آی) به اشتراک گذاشتند. ازنظر یکی از خلبانان USAF، قابلیت‌های بردار رانش Su-۳۰ MKI قابل‌توجه بود؛ البته که این مزیت به‌سرعت به یک آسیب‌پذیری تبدیل شد، چراکه سوخو تقریباً کمی پس از پرواز، به‌سرعت شروع به از دست دادن ارتفاع کرد.

موتور چه مشکلی دارد؟

چندین ادعا توسط یک افسر نیروی هوایی ایالات‌متحده در رابطه با نقص موتور مطرح شد. اگرچه نیروی هوایی هند [IAF]نیز با موتور‌های جت روسی خود به مشکل خوردند، اما در این مورد F-۱۵ نسبت به Su-۳۰ MKI که در آن زمان به‌عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده سری Su-۳۰ در نظر گرفته می‌شد، عملکرد بهتری دارد.

Su-۳۰ MKI به طیف گسترده‌ای از سیستم‌ها، مانند سیستم جستجو و ردیابی مادون‌قرمز (IRST) OLS-۳۰، اقدامات متقابل الکترونیکی (ECM) و فاصله‌یاب لیزری مجهز است. این سیستم‌ها آگاهی موقعیتی و بقای هواپیما را در سناریو‌های جنگی افزایش می‌دهند.

تسلیحات Su-۳۰ MKI شامل یک توپ ۳۰ میلی‌متری GSh-۳۰-۱، موشک‌های هوا به هوا (مانند R-۷۷ و R-۷۳)، موشک‌های هوا به سطح (مانند Kh-۵۹ و Kh است. -۳۱) و انواع بمب و راکت است. این هواپیما همچنین دارای ۱۲ نقطه سخت برای حمل سلاح‌های خارجی و انبار است. این جنگنده می‌تواند بدون سوخت‌گیری تا ۳۰۰۰ کیلومتر پرواز کند؛ از طرفی می‌توان برد عملیاتی آن را با سوخت‌گیری هوایی به میزان قابل‌توجهی افزایش داد.

منبع: خبرآنلاین

منبع: fararu-757791

برچسب ها
نسخه اصل مطلب