جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > رکورد فوق العاده جیمز استوارت به عنوان خلبان بمب افکن و تنها بازیگر دارای درجه سرتیپی

رکورد فوق العاده جیمز استوارت به عنوان خلبان بمب افکن و تنها بازیگر دارای درجه سرتیپی

استوارت تنها ستاره هالیوود بود که در جنگ جهانی دوم خدمت کرد و ۲۰ ماموریت جنگی را با بمب افکن های سنگین انجام داد.

جیمز استوارت (جیمی استوارت) هم به عنوان خلبان بمب افکن و هم به عنوان بازیگر، دوران حرفه ای قابل توجه و همراه با افتخاری را پشت سر گذاشت. او با برخی از نمادین ترین بمب افکن های ایالات متحده، از جمله B-24 Consolidated Liberator و B-52 Superfortress، پرواز کرد.

استوارت تنها ستاره هالیوود بود که در جنگ جهانی دوم خدمت کرد و ۲۰ ماموریت جنگی را با بمب افکن های سنگین انجام داد. همه افراد مشهور در تاریخ هوانوردی، خلبان نیستند.

استوارت حرفه بازیگری خود را به عنوان بازیگر تئاتر آغاز کرد و در برادوی اجراهای متعددی داشت. اولین نقش مکمل او در فیلم The Murder Man (۱۹۳۵) و اولین موفقیت بزرگ او در کمدی You Can’t Take It With You (۱۹۳۸) رخ داد که او را در رادار کارگردانان و سینمادوستان قرار داد.

در حالی که حرفه بازیگری استوارت اوج می گرفت، جهان برای جنگ جهانی دوم آماده می شد. حتی قبل از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، کنگره لایحه سربازی انتخابی را تصویب کرد که بر اساس آن سالانه ۹۰۰۰۰ مرد ۲۰ تا ۳۶ ساله به خدمت سربازی فرا خوانده می شدند.

از خلبانی تا سرتیپی

استوارت از گواهینامه خلبانی غیرنظامی خود (که در سال ۱۹۳۵ دریافت کرده بود) استفاده کرد و به زودی خلبان نیروی هوایی ارتش ایالات متحده شد.

علیرغم داشتن هواپیمای شخصی و تجربه پروازهای متعدد، استوارت ملزم به انجام ۱۰۰ پرواز آزمایشی برای مطابقت با مقررات مهارت مورد نیاز در نیروی هوایی وقت ارتش ایالات متحده بود (او این ساعات آموزشی را با هزینه شخصی اش انجام داد).

Consolidated B-24 Liberator  
اولین پرواز دسامبر ۱۹۳۹
نوع بمب افکن سنگین
تعداد فروندهای تولید شده بیش از ۱۸,۰۰۰ فروند
حداکثر سرعت ۴۷۵ کیلومتر بر ساعت
بمب ها بمب برد کوتاه ۳,۶۳۰ کیلوگرمی، بمب برد متوسط ۲,۲۷۰ کیلوگرمی و بمب برد بلند ۱,۲۲۵ کیلوگرمی
موتور ۴ موتور Pratt & Whitney R-1830-35 Twin Wasp

در ژانویه ۱۹۴۲ (حدود یک ماه پس از ورود ایالات متحده به جنگ جهانی دوم)، استوارت به عنوان ستوان دوم رسماً وارد ماموریت های نظامی شد. در پایگاه Mather Field در کالیفرنیا، او یک مربی بمب افکن چهار موتوره (برای هر دو بمب افکن سنگین B-17 و B-24) بود. او تقریباً دو سال به عنوان مربی پرواز در داخل کشور ماند.

جنگ ویتنام

در طول جنگ ویتنام، استوارت سوار بر یک B-52 Superfortress در یک ماموریت بمباران آرک لایت (پسرش، رونالد، در جنگ ویتنام کشته شد) در ظرفیت ناظر غیر وظیفه خدمت کرد. بمب افکن او B-52F-65-BW با شماره سریال ۱۴۹-۵۷ بود.

هواپیمای او دومین بمب افکن در جریان حمله ۳۰ بمب افکن بر فراز ویتنام بود. شایان ذکر است، بمب افکن های B-52 Superfortress امروزه همچنان مورد استفاده قرار می گیرند و به استاندارد B-52J ارتقا یافته اند تا در قرن بیست و یکم نیز همچنان خدمت کنند.

در ۲۰ فوریه ۱۹۶۶، سرتیپ جیمز ام استوارت، از نیروهای ذخیره نیروی هوایی ایالات متحده، آخرین ماموریت رزمی دوران نظامی خود را انجام داد، یک ماموریت بمباران ۱۲ ساعته و ۵۰ دقیقه ای بر فراز ویتنام، با یک بمب افکن B-52 Stratofortress ساخت بوئینگ.

B-52 Superfortress  
اولین پرواز آوریل ۱۹۵۲
نوع بمب افکن استراتژیک
تعداد فروندهای تولید شده ۷۴۴ فروند
حداکثر سرعت ۱,۰۴۰ کیلومتر بر ساعت
موتور در حال حاضر موتورهای Pratt & Whitney TF33/ در آینده موتورهای Rolls-Royce F130
زمان برنامه ریزی شده برای بازنشستگی اواخر دهه ۲۰۴۰ یا اواخر دهه ۲۰۵۰

جیمز استوارت در نهایت در ۳۱ مه ۱۹۶۸ بازنشسته شد و بعد از ۲۷ سال خدمت فعال، به سن ۶۰ سالگی رسیده بود که بازنشستگی در آن الزامی بود. هنگامی که جیمز استوارت بازنشسته شد، مدال خدمات ممتاز نیروی هوایی ایالات متحده را دریافت کرد.

جیمز استوارت بازیگری که به درجه سرتیپی در ارتش آمریکا رسید

پس از پایان جنگ جهانی دوم، استوارت به بازیگری بازگشت و در فیلم‌های برجسته‌ای مانند اWonderful Life (۱۹۴۶), Harvey (۱۹۵۰), Anatomy of a Murder (۱۹۵۹), How the West Was Won (۱۹۶۲) و تعدادی دیگر بازی کرد؛ از جمله فیلم مشهور The Man Who Knew Too Much (۱۹۵۶) از آلفرد هیچکاک.

آخرین بازی استوارت در فیلم انیمیشن An American Tail: Fievel Goes West در سال ۱۹۹۱ بود که در آن صداپیشگی شخصیت کلانتر وایلی برپ را بر عهده داشت.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-198823

برچسب ها
نسخه اصل مطلب