جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > سلسله مراتب و ساختار قدرت در سریال «شوگان»؛ معنا و جایگاه رونین، دایمیو و …

سلسله مراتب و ساختار قدرت در سریال «شوگان»؛ معنا و جایگاه رونین، دایمیو و …

این سریال داستان لرد یوشی توراناگا (هیرویوکی سانادا) را به عنوان یکی از پنج عضو شورای نایب السلطنه ها دنبال می کند که توسط حاکم قبلی ژاپن، تایکو، قبل از مرگش تا زمانی که وارث جوانش یاچیو به سن بلوغ برسد، تأسیس شد.

سیستم رتبه بندی و سلسله مراتب دقیق تاریخی در سریال  شوگان  یا  شوگون  (Shōgun) از محصولات FX/Hulu یکی از جذاب ترین جنبه های ساختاری این سریال حماسی تاریخی جدید و تحسین شده توسط منتقدان است. همانند سریال  بازی تاج و تخت ، داستان سریال شوگان حول محورهای مختلف قدرت طلب در ژاپن است که می خواهند کنترلی انحصاری بر این قلمرو پادشاهی، در این مورد، ژاپن فئودال در آغاز قرن هفدهم، را داشته باشند.

این سریال داستان لرد یوشی توراناگا (هیرویوکی سانادا) را به عنوان یکی از پنج عضو شورای نایب السلطنه ها دنبال می کند که توسط حاکم قبلی ژاپن، تایکو، قبل از مرگش تا زمانی که وارث جوانش یاچیو به سن بلوغ برسد، تأسیس شد.

سلسله مراتب حکومت در سریال شوگان  (از بالا به پایین)

بالاترین رتبه در قسمت های اولیه سریال شوگان، تایکو است که در یک صحنه فلاش بک در قسمت ۲ با عنوان “خادمان دو ارباب” در بستر مرگش به تصویر کشیده می شود. تایکو تا زمان مرگش رهبر دوفاکتو ژاپن دوپاره شده بود، زیرا هیچ امپراتوری در این دوره وجود نداشت. در غیاب تایکو، شورای سلطنت، متشکل از یوشی توراناگا، ایشیدو کازوناری، سوگیاما، کیاما اوکون ساداناگا و اوهنو هارونوبو تا زمانی که وارث تایکو به سن بلوغ برسد، قدرت را به صورت مشترک در اختیار دارند.

دایمیوها فئودال های ارباب و زمین دارانی بودند که دست نشانده صاحبان قدرت بودند. کارو یک سامورایی عالی رتبه و البته خراجگزار بود، در حالی که سامورایی ها جنگجویانی از طبقه کارگر و رونین ها سامورایی های بدون شرافت و بی ارباب بودند که در برخی موارد هیچ ارتباطی با اصل و نسب خانوادگی خود نداشتند. شوگان نامی برای حاکم نظامی ارشد در ژاپن فئودالی بود و علیرغم اینکه امپراتور جایگاه بالاتری از او داشت، اما قدرت بیشتری نسبت به امپراتوری داشت که عملاً قدرت نظامی چندانی در اختیار نداشت.

رتبه معادل در سریال شوگان
امپراطور  
شوگان  
تایکو (کامپاکو) تایکو، یاچیو
شورای نایب السلطنه ها یوشی توراناگا، ایشیدو کازوناری، کیاما اوکون ساداناگا، اوهنو هارونوبو
دایمیو کاشیگی یابوشیگه، کاشیگی اومی
کارو هیروماتسو
سامورایی بونتارو
رونین  

شوگان

دیکتاتورهای نظامی ترسناک دوران فئودالی ژاپن

در حالی که امپراتور ممکن است تا آنجا که به قانون مربوط می شود، فرمانروای بالفعل ژاپن فئودال بوده باشد، برای اکثر دهقانان و شهروندان، این شوگان ها بودند که نماینده طبقه حاکم محسوب می شدن. شوگان قدرتمندترین شخصیت ژاپن در اواخر قرن دوازدهم تا اواسط قرن نوزدهم بود. سه حکومت شوگانی اصلی در این دوره کاماکورا، آشیکاگا و توکوگاوا بودند. قدرتی که شوگان به عنوان یک طبقه در اختیار داشت کم و بیش مطلق بود، و حتی موارد زیادی در طول تاریخ وجود داشت که یک شوگان مستقیماً حکومت امپراتور را به چالش می کشید.

تفاوت شوگان ها با امپراتورها و تایکوها در این است که عمدتاً افرادی نظامی بوده و اساساً فرمانده کل ارتش و نیروی دریایی ژاپن هستند. شوگان ها توسط امپراتور منصوب می شدند و باید دارای یک خط دودمانی تثبیت شده و مشخص باشند که آنها را شایسته این رتبه بلندمرتبه می کند. توکوگاوا نسب مستقیمی با قبیله میناموتو داشت که به او کمک کرد تا شوگانی توکوگاوا را تأسیس کند.

شورای نواب سلطنت

حلقه نزدیک ترین مشاوران امپراتور

شورای نایب السلطنه ها در سریال شوگان بر اساس شورای پنج نفری است که تویوتومی هیدیوشی قبل از مرگش منصوب کرده بود. نایب‌ها همگی فئودال‌های قدرتمند یا دایمیو هستند و اساساً تایکو و یک کامپاکو هستند که به پنج بخش تقسیم می‌شوند و یک عنوان یکسان دارند. تشکیل شورای نایب السلطنه ها، همانطور که در سریال شوگان دیده می شود، نتیجه شرایط غیرعادی پس از مرگ تایکو بود، زیرا اگر پسر تایکو، یاچیو، به اندازه کافی بزرگ بود که جای پدرش را بگیرد، آنها وجود نداشتند.

پس از چند قسمت اول شوگان، شورای سلطنت نزدیکترین مشاور امپراتور هستند. این شورای پنج نفره بزرگان مانند اکثر جایگاه های تاریخی سریال ، در زندگی واقعی نیز وجود داشت و نقش های مختلفی مانند نظارت بر مدیریت استان های مختلف و رفع مشکلات اداری در سایر حوزه های حکومتی داشتند.

کارو

نفر دوم یا جانشین دایمیو

یک موقعیت نظامی که در جامعه فوق‌العاده نظامی فئودالی ژاپن، هنوز مقدار قابل توجهی قدرت و مسئولیت داخلی را در اختیار داشت، جایگاه کارو بود که معمولاً به‌عنوان جانشین دایمیو یک منطقه عمل می‌کرد. کارو یک جایگاه دارای احترام برای یک سامورایی بود و به عنوان یک مقام عالی رتبه سامورایی مانند شخصیت هیروماتسو در شوگان در نظر گرفته می شود. اگرچه از نظر عملی پایین تر از جایگاه دایمیو بود، اما طبقه کارو همچنان عملاً بر قلمرو دایمیو حکومت می کرد و در میان نیازمندی های متعدد، باید در قلعه ای ساکن می شد که به عنوان مقر قدرت یک دولت منطقه ای عمل می کرد.

همچنین کاروها به عنوان مشاورانی عمل می کردند که در خدمت دایمیوهای ژاپن فئودالی بودند. هیروماتسو یک ژنرال کارکشته و دست راست توراناگا و نزدیکترین متحد او است که اساساً به عنوان جانشین نظامی او عمل می کند. کاروها به طور کلی به دایمیوها خدمت می کنند، اما کاروهای محترمی مانند هیروماتسو به عنوان مشاور یک نایب السلطنه و شوگان آینده، در موقعیت شرافتمندانه تری قرار دارند.

رونین

طبقه سامورایی های بدون ارباب

مانند خود سامورایی‌ها، مفهوم رونین اغلب در فرهنگ عامه اشتباه گرفته شده یا اشتباه تفسیر می شود که باعث ایجاد ابهام در معنای این اصطلاح می‌شود. به زبان ساده، رونین یک سامورایی بود که هیچ اربابی برای خدمت نداشت. یک تصور غلط رایج این است که فقط سامورایی های آبرومند به رونین تبدیل می شدند، هرچند که همیشه اینطور نبود. برای مثال، بسیاری زندگی یک رونین را به دلیل وفاداری به ارباب یا اربابی که دیگر درگذشته بود، انتخاب می کردند.

در حالی که رونین هنوز در استفاده از سلاح و نبرد مهارت داشت، یک طبقه از سامورایی های بدون ارباب است که فاقد استحکام و بی نقصی وراثتی است و بنابراین در مقایسه با سامورایی ها شرافت و نجابت کمتری داشتند. یک سامورایی پس از مرگ اربابش تبدیل به یک رونین می شود و این عنوان اغلب با یک نوع شخصیت آواره بدون شرافت مترادف است. تعداد رونین ها در دوران شوگانی توکوگاوا افزایش یافت و انتظار می رود که در فصول بعدی سریال شوگان شاهد تبدیل شدن آن ها به شخصیت های مهم تری باشیم.

منبع: روزیاتو

منبع: faradeed-198806

برچسب ها
نسخه اصل مطلب