به گزارش اکوایران؛ روسیه در حالی به این موقعیت رسید که کشورهای سنتی صادرکننده گندم مانند «اوکراین»، «استرالیا» و «آمریکا» دراین بازه با کاهش صادرات مواجه بوده‌اند. فعالان بازار گندم معتقدند عوامل مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، شرایط آب و هوایی نامناسب و افزایش تقاضای داخلی از جمله دلایلی است که موجب شده تا کشورهای سنتی صادرکننده ‌گندم با مشکل صادرات مواجه شوند. براساس این گزارش درگیری نظامی در اوکراین به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، به طور مستقیم بر زیرساخت‌های تولید و صادرات این کشور تأثیر گذاشته و منجر به کاهش قابل توجه صادرات گندم آن شده است.

از سوی دیگر تغییر شرایط آب و هوایی، در برخی مناطق استرالیا و آمریکا، خشکسالی و سایر شرایط آب و هوایی نامناسب باعث کاهش تولید و در نتیجه کاهش صادرات گندم شده است.

افزایش تقاضای داخلی یکی دیگر از دلایلی است که کاهش صادرات این کشورها را به همراه داشته، بطوریکه برخی کشورها به دلیل افزایش جمعیت و تغییر الگوهای مصرف، تقاضای داخلی برای گندم افزایش یافته است که این امر منجر به کاهش صادرات شده است.

براساس گزارش انجمن انجمن غلات ایران، افزایش برداشت غلات روسیه که در سال ۲۰۲۳میلادی با حدود ۱۴۷ میلیون تن به عنوان دومین رکورد بزرگ در سال ۲۰۲۳ شناخته شد، با گرمایش جهانی حمایت می شود و پیش بینی می شود کاهش صادرات از کشورهای دیگر را جبران کند. ماهیت پایدار حضور در بازار گندم روسیه با نقش آن در جلوگیری از نوسانات قیمت برجسته می شود. علیرغم چالش هایی مانند شرایط آب و هوایی در استرالیا و ایالات متحده که منجر به کاهش صادرات می شود، بازار انتظار دارد افزایش تولید روسیه این کمبود را متعادل کند.