به گزارش اکوایران؛ آمار گمرک نشان می‌دهد در 4 ماهه نخست سال جاری، حجم تجارت خارجی کشور به 36 میلیارد دلار رسید که از این میزان 17.5 میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی و 18.5 میلیارد دلار مربوط به واردات بوده است. با توجه به داد‌های اعلام شده از سوی گمرک می‌توان گفت 55.5 درصد از تجارت کشور در چهار ماه نخست سال جاری با کشورهای همسایه صورت گرفته است.

براساس داده‌های گمرک میزان وزنی تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه ۳۴ میلیون و ۱۹۶ هزار تن بوده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.

محمد رضوانی‌فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این به این نکته اشاره کرد که از مجموع تجارت ایران با کشورهای همسایه در چهار ماهه سال جاری ۲۶ میلیون و ۹۸۱ هزار تن به ارزش ۱۰ میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار به صادرات و ۷ میلیون و ۲۱۵ هزار تن به ارزش ۹ میلیارد و ۱۷۹ میلیون دلار به واردات اختصاص داشت.

به گفته وی میزان صادرات به کشورهای همسایه در مدت یاد شده به لحاظ ارزش و وزن به ترتیب ۱۶ و ۶ درصد افزایش داشته است این در حالی که واردات از کشورهای همسایه در این مدت از لحاظ وزن یک درصد افزایش و از حیث ارزش ۴ درصد کاهش داشته است. رضوانی‌فر بیان کرد: تراز تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه بدون در نظر گرفتن نفت ۱.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است.