جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) این مدرسه در چابهار، شاهکار معماری در جهان است

(تصاویر) این مدرسه در چابهار، شاهکار معماری در جهان است

یکی از زیباترین مدارس دنیا در جنوبی ترین نقطه ایران است؛ در چابهار که به تنها بندر اقیانوسی کشور شناخته می‌شود.

یکی از زیباترین مدارس دنیا در جنوبی ترین نقطه ایران است؛ در چابهار که به تنها بندر اقیانوسی کشور شناخته می‌شود. عکس‌هایی از معماری مدرسه روستای سیدبار جدگال در جنوب سیستان و بلوچستان این روزها بار دیگر در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

اما این مدرسه پیش از این هم جوایزی را آن خود کرده بود. پس از اینکه طراحی این مدرسه زیبا سال ۱۴۰۰ توانست رتبه نخست جایزه معمار ۱۴۰۰ در بخش عمومی را به‌خود اختصاص دهد، در سال ۱۴۰۱ هم خبر نامزدی طراحی آن در جایزه جهانی آقاخان سال۲۰۲۲ شنیده شد. این جایزه روی شیوه‌های بومی، اسلامی و راهبردهای معماری سنتی و مدرن و تأثیر آن بر توسعه متمرکز است.

گردشگری در مدرسه

این مدرسه در فضایی حدود ۵۰۰متر است و ۴کلاس دارد. در کنار کلاس‌های درس کتابخانه و فضاهای چندمنظوره از جمله یک اقامتگاه گردشگری هم دارد.

مدرسه روستا حالا به واسطه پنجره‌ها و طراحی دایره‌ای‌شکل خود شاهد وزش باد بسیار خنک است، در و حریم بسته‌ای ندارد و اهالی می‌توانند در کنار دانش‌آموزان به راحتی از کتابخانه، سایت و امکانات آن استفاده کنند. مدرسه حالا همانی است که باید می‌شد؛ نقطه عطفی برای اینکه نسل آینده سیدبار جدگال افراد موفق‌تری باشند. ‌

34

منبع: همشهری

منبع: faradeed-198703

برچسب ها
نسخه اصل مطلب