جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصاویر) قدیمی ترین کشورهای جهان در طول تاریخ؛ نگاهی به جایگاه ایران در تمدن های باستانی

(تصاویر) قدیمی ترین کشورهای جهان در طول تاریخ؛ نگاهی به جایگاه ایران در تمدن های باستانی

به نظر می رسد که مورخان هرگز درباره «قدیمی‌ترین کشور» جهان به توافق نرسند، با این وجود ما در ادامه به فهرستی از کهن ترین تمدن های باستانی جهان می پردازیم.

به نقل از  historydefined  ، تعیین قدمت یک کشور کار پیچیده ای است. مرزها و دولت‌ها اغلب تغییر می‌کنند، و ملتی با پیشینه تاریخی عمیق ممکن است در واقع کاملاً جوان باشند مانند روسیه، که در سال ۱۹۹۱ پس از انحلال اتحاد جماهیر شوروی ظهور کرد.

برای این فهرست  قدیمی   ترین   کشورهای   جهان  ، ما بر مناطقی با تاریخچه‌ای مستند از حکمرانی یا تمدن‌های بزرگ در مناطقی که تقریباً با مرزهای کشورهای امروزی مطابقت دارند، تمرکز کردیم. 

مصر

تاریخ مصر به حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد می رسد، زمانی که اولین فرعون، نارمر، مصر علیا و سفلی را متحد کرد.

سواحل حاصلخیز رود نیل باعث شکوفایی تمدنی شد که به هنر، علم و حکومت کمک شایانی کرد.

با وجود تهاجمات و تغییرات متعدد در حاکمان، میراث فرهنگی مصر پایدار مانده است و آن را به یکی از قدیمی ترین تمدن های مداوم در جهان تبدیل کرده است.

چین

تمدن چین با تأسیس سلسله شیا در حدود ۲۰۷۰ قبل از میلاد آغاز شد.

در طی هزاران سال، چین شاهد ظهور و سقوط چندین سلسله بوده است که هر کدام به میراث فرهنگی و علمی غنی این کشور کمک کرده اند.

 دیوار بزرگ، ارتش سفالین و ... گواهی بر نبوغ تاریخی چین است.

یونان با وجود دوره‌های پیروزی و شکست، میراث فرهنگی خود را حفظ کرده و جایگاه خود را در میان قدیمی‌ترین ملت‌ها مستحکم کرده است.

ایران

تاریخ ایران که از لحاظ تاریخی به نام پارس (persia) شناخته می شود به حدود ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد مسیح با پادشاهی های ایلامی باز می گردد.

پادشاهی هخامنشی که توسط کوروش کبیر در سال ۵۵۰ پیش از میلاد تأسیس شد، یکی از برجسته ترین دوره های تاریخ ایران است که به دلیل پیچیدگی اداری و ایجاد جاده های سلطنتی شهرت دارد.

دوره ودایی باعث پیدایش هندوئیسم، بودائیسم و جینیسم شد، ادیانی که عمیقاً بر سنت های معنوی جهانی تأثیر گذاشته اند. با وجود قرن‌ها حکومت استعماری و درگیری‌های داخلی، تداوم فرهنگی و تاریخی هند ناگسستنی باقی مانده است.

ژاپن

تاریخ ثبت شده ژاپن با دوره جومون در حدود ۱۴۰۰۰ سال قبل از میلاد آغاز می شود که با سفال های متمایز مشخص می شود

 ایالت یاماتو در حدود قرن سوم پس از میلاد ظهور کرد و نشان دهنده آغاز یک حکومت متمرکز تحت خانواده امپراطوری بود که ادامه دار بوده و آن را به قدیمی ترین سلطنت موروثی پیوسته در جهان تبدیل می کند.

مقاومت اتیوپی در برابر استعمار، به جز یک اشغال مختصر ایتالیایی، و میراث مسیحی باستانی آن، جایگاه این سرزمین را به عنوان یکی از قدیمی ترین ملت ها نشان می دهد.

 سن مارینو

سن مارینو ادعا می‌کند که قدیمی‌ترین جمهوری جهان است که در ۳ سپتامبر ۳۰۱ پس از میلاد توسط مارینوس، سنگ‌تراش مسیحی تأسیس شد.

این ایالت که در کوه های آپنین واقع شده است، استقلال خود را برای بیش از ۱۷۰۰ سال حفظ کرده است.

توانایی سن مارینو برای حفظ استقلال و تداوم تاریخی خود، آن را به یک ورودی منحصر به فرد در میان قدیمی ترین کشورهای جهان تبدیل کرده است.

ارمنستان

تاریخ ارمنستان به حدود ۸۶۰ سال قبل از میلاد با تأسیس پادشاهی اورارتو باز می گردد.

این کشور یکی از اولین کشورهایی است که در سال ۳۰۱ پس از میلاد، مسیحیت را به عنوان یک دین پذیرفت. ارتفاعات ارمنستان محل تلاقی تمدن های مختلف بوده است که به میراث فرهنگی و تاریخی غنی کمک کرده است.

پذیرش مسیحیت در اوایل قرن چهارم به شکل گیری هویت ملی گرجستان کمک کرد. گرجستان با وجود تهاجمات و اشغال های متعدد، زبان، فرهنگ و هویت ملی خود را حفظ کرده است.

این مطلب ترجمه ای از مقاله What are the 10 Oldest Countries in the World است.

منبع: پارسینه

منبع: faradeed-198531

برچسب ها
نسخه اصل مطلب