جستجو
رویداد ایران > رویداد > خوش لباس ترین و بد لباس ترین های المپیک پاریس ۲۰۲۴

خوش لباس ترین و بد لباس ترین های المپیک پاریس ۲۰۲۴

در ادامه نگاهی داریم به خوش‌لباس‌ترین کشورها در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس:

المپیک نه‌تنها بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان که مهم‌ترین رویداد فرهنگی و جایی برای معرفی کشورهاست. امسال این رویداد مهم ورزشی جهان در پاریس فرانسه برگزار می‌شود و مراسم افتتاحیه این مسابقه بزرگ با حضور بیش از ده‌هزار ورزشکار فردا (جمعه) از سراسر جهان برگزار خواهد شد. در افتتاحیه المپیک امسال نیز مانند دوره‌های قبل هر کشوری با لباس خاص طراحی شده در مراسم رژه شرکت می‌کند و بخشی از فرهنگ خود را با لباس به رخ رقبا می‌کشد. امسال هم در افتتاحیه لباس‌ها و اوت فیت‌های زیبا و چشم نوازی را شاهد خواهیم بود که نیم‌نگاهی نیز به محیط‌زیست و پارچه‌های بازیافتی دارند. اما مانند دوره‌های قبلی المپیک هیچ برنامه و طرح مشخصی برای لباس کاروان ورزشی ایران در افتتاحیه وجود ندارد علی‌رغم وجود طراحان لباس ماهر و چیره‌دست ایرانی اما لباس ورزشکاران ایرانی در ادوار مختلف المپیک روند نزولی و پسرفت داشته است درحالی‌که کشورهای ضعیف‌تر از ایران در عرصه مد و لباس، در رژه افتتاحیه المپیک پاریس ۲۰۲۴ با دست پر و اوت فیت‌های طراحی شده جذاب‌تری حضور خواهند داشت. در ادامه نگاهی داریم به خوش‌لباس‌ترین کشورها در افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس:

 

مغولستان کشور عجیبی است در هیچ بخشی از اخبار جهان نامش را پیدا نمی‌کنید در فرهنگ و هنر و ورزش هم‌نام این کشور بسیار کم‌رنگ است اما ظاهرا مغولستان می‌خواهد از انزوا خارج شود و در المپیک فرهنگش را به رخ جهانیان بکشاند. لباس‌های افتتاحیه المپیک کاروان ورزشی مغولستان به عقیده اکثر طراحان لباس بهترین لباس افتتاحیه است حتی از فرانسه میزبان نیز بهتر. لباس‌های مراسم افتتاحیه مغولستان پس از انتشار در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های مثبت بسیاری روبه‌رو شد این لباس‌ها توسط دو طراح خواهر مغولی میشل و آمازونکا چویگاالا طراحی شده‌اند و دوخت هر لباس حدود 20 ساعت زمان برده است. در طراحی این لباس‌ها از لباس‌های سنتی مغولستان الهام گرفته شده است. نکته جالب‌توجه اوت فیت مغولستان در افتتاحیه المپیک توجه به جزئیات است این طراحان جوان حتی اکسسوری شامل گوشواره و جلیقه‌های مفصلی طراحی کرده‌اند که روی آنها مشعل المپیک، برج ایفل و نمادهای مغولستان به سبک لباس‌های سنتی این کشور گل‌دوزی شده است. اوت فیت مغولستان را باید مفصل‌ترین و زیباترین پوشش افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ نامید.

 

باورش سخت است اما یک کشور آفریقایی نه‌چندان ثروتمند به نام هائیتی دومین خوش‌لباس افتتاحیه المپیک لقب گرفته است آن طور که عکس‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مشخص است کاروان ورزشی هائیتی قرار است از طرح‌های رنگارنگی که توسط یک طراح لباس ایتالیایی طراحی شده است استفاده کنند. لباس کاروان المپیکی هائیتی شامل دامن و شلوار هنری است که از نقاشی به نام پاساژ اثر فیلیپ دودار نقاش مشهور اهل هائیتی الهام گرفته شده است.  هم چنین پیراهن‌های سنتی که با استفاده از تکنیک خاص بافت هائیتی طراحی شده‌اند و بلیزرهای بدون آستین سفیدرنگی که با استفاده از پارچه بازیافتی ساخته شده‌اند و دارای نشان المپیک هستند در میان لباس‌های این کشور به چشم می‌خورد.

  

در میان کشورهای اروپایی جمهوری چک امسال در افتتاحیه المپیک با دست پر آمده است.  اوت فیت ورزشکاران چک توسط یک طراح اهل همین کشور طراحی شده است. کاپشن‌های ورزشی که از کت‌های سنتی چک "baloňák" الهام گرفته شده است که الگوی جوهری کت‌ها اشاره‌ای به آثار هنرمند چک ولادیمیر بودنیک دارد.

  

ورزشکاران بریتانیا هم از خوش‌لباس‌های المپیک و افتتاحیه خواهند بود لباس‌های تیم توسط طراحی به نام بن شرمن طراحی شده  و لباس‌ها دارای رنگ‌ها و نمادهایی از پرچم بریتانیا، قرمز، سفید و آبی هستند. همچنین چهار نماد گل ملی بریتانیا - گل رز (انگلیس)، خار (اسکاتلند)، گل نرگس (ولز) و شبدر (ایرلند شمالی) روی این لباس‌ها گلدوزی شده است.

  

تیم ایالات متحده آمریکا برای مراسم افتتاحیه این بازی‌ها لباس‌های طراحی شده توسط طراح آمریکایی رالف لورن را می‌پوشد. رالف لورن به‌خاطر طرح‌های کت‌وشلوار و پیراهن‌هایش در جهان مشهور است. ورزشکاران ایالات متحده آمریکا در جریان بازی‌های المپیک بلیزرها و پیراهن‌هایی به رنگ‌های پرچم آمریکا، قرمز سفید و آبی به تن می‌کنند و در افتتاحیه نیز قرار است کتی با طرح پرچم آمریکا، پیراهنی راه‌راه با کروات سرمه‌ای و شلوار جین بپوشند که طرحی جالب و منحصربه‌فرد است.

  

فرانسه میزبان، خانه بسیاری از طراحان مشهور است بنابراین برای طراحی لباس المپیک کاروان ورزشی‌اش با کمترین مشکل و چالش روبه‌رو شده است. لباس‌های تیم المپیک فرانسه امسال توسط سردبیر سابق نشریه مد «ووگ» طراحی شده است.  فرانسوی در افتتاحیه المپیک کت بلیزر که دارای یقه‌هایی است که رنگ‌های پرچم فرانسه، قرمز سفید و آبی را به سبک براق نشان می‌دهد می‌پوشند که زیبایی خاصی خواهد داشت.

  

لباس‌های مراسم افتتاحیه ایرلند توسط طراح ایرلندی مقیم نیویورک، لورا وبر طراحی شده است. این لباس‌ها تلفیق سبک‌های سنتی با سبک‌های مدرن است. نکته جالب در لباس‌های ورزشکاران ایرلندی این است که این لباس‌ها از نوع خاصی از پارچه به نام تافته اکو هیبریدی ساخته شده‌اند که با استفاده از تیشرت‌های بازیافتی و بطری‌های پلاستیکی تولید می‌شوند.

 

برای انتخاب بدلباس‌ترین کشورهای افتتاحیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس، کار سختی نداریم چرا که کشورمان با اختلاف همه رقیبان را پشت سر گذاشته است. لباس افتتاحیه کاروان ورزشی ایران آن طور که از عکس‌های منتشر شده مشخص است برای خانم‌ها مانتو سفید و برای آقایان کتی سفید است که پرچم ایران و نماد المپیک خیلی کوچک روی کت و مانتو گلدوزی شده است که همراه با شلوار و تی شرت مشکی برای آقایان و شلوار و شال سیاه برای خانم ست شده است و ذره ای خبری از فرهنگ و هنر ایرانی در این لباس ها نیست . لباس ورزشی کاروان ایران نیز ظاهرا مشکی و سورمه‌ای است. بی توجهی کمیته ملی المپیک ایران به لباس‌های کاروان ورزشی کشورمان موضوع جدیدی نیست اما لااقل سال‌های قبلی با طراحی و رونمایی همراه بود ولی امسال دیگر از همان طرح معمولی و ضعیف هم خبری نیست و به معنی کلمه طرح لباس خجالت آور است. برای کشوری که هزاران لباس سنتی و رنگارنگ و جذاب دارد و طراحان لباس خلاق ایرانی بسیاری نیز  دارد که در عرصه مد و لباس سراسر جهان فعالیت می‌کنند لباس ایران در افتتاحیه المپیک مایه خجالت و آبرو ریزی محسوب می‌شود. لباسی که با انتشار تصاویرش همان ابتدای کار مورد تمسخر کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز قرار گرفته است لباسی که بیشتر شبیه روپوش مراکز درمانی است تا لباس المپیکی.

در میان بد لباس ترین ها اگر بخواهیم کمی وسواسی نگاه کنیم هند و برزیل نیز امسال با لباس‌های مناسبی در افتتاحیه حضور ندارند هرچند در ضعیف بودن به پای لباس کاوران ورزشی ایران نمی‌رسند منتها اصرار بیش از حد برزیل به استفاده از رنگ‌های تکراری سبز و زرد در طراحی لباس و تلفیق لباس سنتی هند با رنگ‌های پرچم این کشور ترکیب‌های جالبی را شکل نداده‌اند.

 


برچسب ها
نسخه اصل مطلب
نویسنده
راضیه چنگیز نائین
حوالی فرهنگ و هنر
دانش و فناوری و محیط زیست