جستجو
رویداد ایران > استان ها > فارس > در جلسه شورای گفت‌وگوی فارس چه گذشت؟

در جلسه شورای گفت‌وگوی فارس چه گذشت؟

هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با سه پیش دستور کار و با حضور استاندار، رئیس اتاق بازرگانی، مدیران کل دستگاه های اجرایی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در هشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگو در خصوص دستور جلسه الزام به ارائه سند مالکیت در زمان صدور مجوز صنایع تبدیلی توسط متقاضی، گفت: سازمان جهاد کشاورزی برای صدور پروانه بهر برداری بر اساس آیین نامه داخلی بایستی سند مالکیت وجود داشته باشد. شرکت شهرک ها اعلام می نماید زمانی سند را صادر می کند که طرح به صورت کامل انجام شده باشد.

محمدصادق حمیدیان با بیان اینکه سازمان صمت به صرف اعلام بلامانع بودن از سوی شرکت شهرک‌ها، پروانه بهره‌برداری را صادر می‌کند، گفت: چاره کار این است که بخشنامه‌ای صادر شود که تنها با اعلام بلامانع بودن توسط شرکت شهرک‌ها پروانه بهره برداری توسط جهاد کشاورزی صادر شود.

حمیدیان ضمن بیان اینکه سازمان صمت با انجام یک بازدید از واحدها، تعیین می کند که این فعالیت آماده تولید است و پروانه بهره برداری صادر می کند، گفت: هر زمان که متقاضی واحدها را تکمیل کرد ( تمام فعالیتها) سند مالکیت را دریافت می کند.

وی اضافه کرد: جهاد کشاورزی باید برای تعداد محصولاتی که آماده تولید است پروانه بهره برداری صادر کند؛ رویه‌ای که صمت برای صدور پروانه بهره برداری انجام می دهد، جهاد کشاورزی هم انجام دهد

مجتبی دهقانپور رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز در این زمینه گفت: به عنوان مثال فردی متقاضی جواز تاسیس برای 5 نوع فعالیت را اخذ و سه بخش را فعال کرده است، حال آنکه شرکت شهرک‌ها اعلام می کند که برای پایان کار هر 5 فعالیت باید راه اندازی شود. هر طرحی که جز اراضی مستثنیات و یا واگذاری باشد جهاد این کار را انجام می دهد.

سید مسعود عظیمی مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی فارس هم گفت: جواز تاسیس را جهاد کشاورزی صادر می کند که می تواند تعداد فعالیت را درج نکند. سازمان صمت اعلام می کند که جواز تاسیس بنا بر مندرجات جواز تاسیس اصلاح میشود.

وی افزود: عرصه بر مبنای تعداد فعالیت است اگه نظام مهندسی بر اساس جواز تاسیس جهاد پایان کار دهد شرکت شهرکها مشکلی برای صدور پروانه پایان کار ندارد.

در ادامه این جلسه جمال رازقی رئیس انجمن صنفی کارفرمایی صنایع غذایی و تبدیلی فارس در خصوص دستورجلسه دوم اصلاح بخشنامه شماره 1777 سازمان تامین اجتماعی در خصوص تغییر عناوین شغلی و تعیین دستمزد سوابق گفت: تامین اجتماعی موضوع تغییر عناوین شغلی را مطرح نموده است و به عنوان مثال فردی عنوان شغلی کارگر انبار دارد بازرس بیمه طی بازدید اعلام کرده که این کارگر انبار محصول است و واحد را جریمه نموده است.

وی افزود: کارگر انبار با کارگر انبار محصول که فرقی ندارد در چارت سازمانی واحد هم تفکیک نشده است و در مشاغل سخت و زیان آور به عنوان مثال کارمند دفتری برای شغل سخت و زیان آور درخواست داده است.

رازقی اظهارداشت: انتظار داریم در این زمینه از ماده 52 قانون کار استفاده شود و کمیته ای با حضور نماینده کارگران، کارفرمایان، تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی تشکیل و پرونده های مربوط به مشاغل سخت و زیان آور بر اساس ماده 52 قانون کار بررسی گردد زیرا تغییر عناوین شغلی قانون ندارد.

وی اضافه کرد: مورد دیگر بازرسی از دفاتر است که مصوبات ستاد تسهیل و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی و دستور معاون دادستان استان این است که تامین اجتماعی صرفا می تواند آن چه که در حوزه مسئولیتش است از جمله حقوق و دستمزد و پیمانکاری آن هم صرفا مربوط به یکسال از آخرین لیست را درخواست و بررسی کند.

رازقی در خصوص مشکلات تعطیلی برق واحدهای تولیدی و عدم تطابق با جمعه‌های تعطیل هر هفته هم ادامه داد: مشکل ناترازی برق در واحدهای صنعتی بایستی مرتفع گردد و راه آن نیز ساده است و نمی توان به مدت 24 ساعت برق واحدهای صنایع غذایی را قطع نمود. پیشنهاد انجمن، توافق کارگر و کارفرماست.

وی عنوان داشت: نماینده کارگر و کارفما توافق نامه ای را امضا نمایند. طبق قانون یک روز در هفته تعطیل رسمی است. واحدهایی که فعالیت حساس ندارند و روزهای جمعه هم تعطیل هستند، روز جمعه روز کاری آنها شود و یک روز دیگر در هفته تعطیل شوند.

در ادامه این جلسه ایرج نادری مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان فارس هم گفت: بحث مشاغل سخت و زیان آور در استان قابل حل است. در حال حاضر تقریبا بازنشسته عادی وجود ندارد در حالیکه در سالهای ابتدایی دهه 60 تنها 15 شغل به عنوان مشاغل سخت و زیان آور شناخته می شدند.

وی افزود: با همکاری ادراه تعاون کار و رفاه اجتماعی مقرر شد بحث آلایندگی سنجی واحدها انجام شوند و واحدهایی که آلایندگی سنجی ندارند از کار خارج شوند و زمانی که در کارگاهی شغل انبارداری سخت و زیان آور است به چه دلیل برای افراد بعدی کمیته تشکیل شود.

نادری اظهارداشت: همچنین افرادی که در قالب کمیته سخت و زیان آور نمی توانند رای بگیرند، به دیوان عدالت اداری و اداره کار اختیار داده شد تا در خصوص تغییر عناوین شغلی توسط کارفرما تصمیم گیری نماید و تنها کمکی که می توان به کارفرما کرد درخواستها در هیات بدوی و تجدیذنظر مطرح و مبلغ کمتر شود.

بهرام ذنوبی تبار رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار فارس نیز در این زمینه گفت: بحث اصلاح عناوین شغلی زمستان سال گذشته مطرح شد و مشکل اساسی بین دولت، کارگر و کارفرما به وجود آورد. به دلیل حجم بالای پرونده کارگران، بسیاری از آنها هنوز نتوانسته اند بازنشسته شوند.

وی اضافه کرد: اگر سازمان تامین اجتماعی زیر مجموعه وزارت کار است بایستی ابلاغ گردد و متاسفانه لیست ارسال و بازرسی انجام شده و مشخص شده که کارگر، کارگر تولید است اما در لیست سازمان تامین اجتماعی کارگر ساده درج شده است و کارگر مقصر نیست و بایستی سامانه در دسترس کارگر قرار یرد تا از عنوان شغلی خود مطلع شود.

در ادامه هم وحید خداپرست مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان فارس هم گفت: مشکل اصلی ورودی است و طبق قانون نمی توان ورودی را بست اما بررسی ها را می توان سخت گیرانه تر کرد. بحث آلاینده سنجی که با کمک دانشگاه علوم پزشکی به شدت در حال پیگیری است.

وی عنوان داشت: کارگاه هایی که تست آلاینده سنجی روی آنها انجام می شود تعهداتی را برای کارفرما به دنبال دارد. شورای اسلامی کار اعضای خود را توجیه نماید در راستای حمایت از تولید تعطیلی روزی به غیر از جمعه در طول تابستان مورد تایید باشد.

در ادامه این جلسه سایر دستور جلسات نیز به بحث و تبادل نظر گذاشته شد و نمایندگان بخش خصوصی و دولتی به بیان دیدگاه های خود در خصوص پیش از دستور و صورتجلسه مربوطه پرداختند.

انتهای پیام

برچسب ها
نسخه اصل مطلب