«نقی معمولی» واقعاً استندبایِ «پایتخت۶» است؟/ مأموریت تازه مدیری
تهیهکنندگی مهران مدیری در «دورهمی»، تشدید تردیدها درباره سرانجام «پایتخت ۶»، رسمیت بیشتر فرآیند سریالسازی در شبکه نمایش خانگی و بازگشت برنامههای سینمایی مهمترین اخبار هفته گذشته بود.
«هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژهای است که هر پنجشنبه به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هر هفته میپردازد.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۲ خرداد میتوانید با چهل و یکمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ مهران مدیری
مهران مدیری را میتوان چهرهای «برآمده از تلویزیون و در خدمت تلویزیون» دانست که در همه این سالها به هر مدیومی ورود کرده، باز هم مهمترین وجه رسانهای و تصویریاش به در قاب جعبه جادو متجلی شده است و بهترین امکان برای رشدش را فقط و فقط همین رسانه در اختیارش قرار داده است.
او این روزها علاوه بر اجرا و کارگردانی در «دورهمی»، تهیهکنندگی این مجموعه را هم تجربه میکند و حالا با جدایی مصطفی احمدی از این پروژه به طور رسمی تهیهکنندگی در تلویزیون هم به کارنامه او اضافه شده است.
مدیری در همه این سالها در تلویزیون با ساخت و تولید مجموعههای طنز و کمدی از آیتمیهای «ببخشید شما» و «نوروز ۷۷» تا سریالهای «شبهای برره»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و… به ستاره کمدیسازی در تلویزیون بدل شد و اگرچه هر از گاهی در شبکه نمایش خانگی یا سینما فعالیت داشت اما برند شدن او منحصراً به تجربههای تلویزیونیاش برمیگردد.
او از اولین چهرههایی هم بود که با شروع به کار تدریجی شبکه نمایش خانگی و قوت گرفتن آن چندین مجموعه هم در این فضا ساخت اما در این دوره چند ساله حتی موفقترین این مجموعهها نیز مثل «قهوه تلخ» به دلیل حواشی پایانبندی آن با نوعی ناکامی همراه بود و همین دلیلی شد تا مدیری که به نمایش خانگی کوچ کرده بود دوباره به تلویزیون بازگردد.
بازگشت دوبارهاش هم بعد از چند سال دوری اگرچه با نوعی شکست در ساخت «در حاشیه» همراه بود اما بعد از آن مهمترین تاکشوی شبانه تلویزیون را در اختیار گرفت که هم در اجرا و هم بواسطه ممنوعیت حضور افرادی چون محراب قاسمخانی در کسوت کارگردانی، توفیق ویژهای برای مجریگری همراه با استندآپ و کارگردانی در این مجموعه نصیبش شد. حین ساخت «دورهمی» دست به تجربههای جدیتری در عرصه سینما و شبکه نمایش خانگی زد که کارگردانی و ساخت «ساعت پنج عصر» یک ناکامی و «هیولا» یک موفقیت ویژه برایش به همراه داشت.
مهران مدیری از معدود چهرههایی است که این شانس را داشت که از تلویزیون حذف نشود و حتی بعد از بازههای کوتاه مدتی که برای خودش، سریالهایش و یا این اواخر مجموعه «دورهمی» پیش میآمد و حاشیهساز میشد دوباره تلویزیون در پس مذاکره و بازگرداندن او تلاش میکرد. مدیری از معدود چهرههایی است که تلویزیون اصلیترین مدیومی برای تأثیرگذاری و نفوذش بوده است و حتی با وجود رکود و افت و خیزهای فعالیتهایش در این بستر درخشان بماند. نگاهی به برگزاری کنسرتها و حتی بازیگری در سینما نشان داده است که این مدیومها هیچ گاه سکوی پرتاب مناسبی برای او نبودهاند.
مدیری حالا تهیهکننده مهمترین برنامه شبانه سیما را بر عهده دارد که در چند ماه اخیر جدیترین رقیب آن «عصر جدید» بوده است و باید دید جدیدترین سمت او در «دورهمی» میتواند به خلاقیتها و تغییر ساختار جدی تر این مجموعه منجر شود یا خیر.
حاشیه هفته؛ پایانبندی «پایتخت ۶» بدون تنابنده؟
شیوع کرونا به تعطیلی و توقف یک باره همه پروژههای هنری در تلویزیون و سینما منجر شد و تنها برخی به کار خود ادامه دادند که وضعیت اضطراریتری داشتند و مثلاً پخش آن برای یک کنداکتور ویژه در تلویزیون طراحی شده بود. «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از همین پروژههای اضطراری بود که برای کنداکتور نوروز در نظر گرفته شد اما کرونا آن را هم تحتتأثیر قرار داد و با یک پایان بندی فرمالیته به گونهای روی آنتن رفت که هجمههای زیادی را از ابتدای پخش تا انتها متوجه خود کرد. بعد از آن عوامل سازنده در گفتگوهای تلویزیونی و خبری به طور رسمی، ساخت چهار قسمت ویژه برای مخاطبان را وعده دادند.
حالا حدود یک ماه است که با کاهش نگرانیهای کرونایی و با حفظ تدابیر بهداشتی و مراقبتهای لازم اکثر پروژههای تلویزیونی و حتی سینمایی آغاز به کار کردهاند اما کمترین خبری از «پایتخت ۶» نیست.
نکته جالب و قابل تأمل اینکه این حساب ویژه در حالی است که در صداوسیما در تعطیلات چهارماهه کرونایی و همزمان با اجرایی شدن طرحهایی همچون «سینما آنلاین» و «سینماماشین»، کمترین همراهی را با سینمای ایران داشت و در راستای فرهنگسازی و تبلیغ این بسترهای تازه ارتباط میان سینمای ایران و مخاطبان، هیچ اقدام مؤثری را صورت نداد. باید دید این بار آیا رسانه ملی میتواند برای احیای ملی «سینما» همراهی مؤثری داشته باشد؟
این امید از آنجا میتواند پررنگتر شود که این هفته خبر رسید بالاخره قرار است «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی به آنتن بازگردد و شنیدهها هم حکایت از آن دارد که قرار است به زودی «نقد سینما» نیز دوباره از شبکه پنج سیما پخش شود. بازگشت این دو برنامه سینمایی در حالی ست که در چند ماه اخیر و در اوج تحولات سینمایی و مسیرهای جدید گشوده شده در برابر سینمای ایران خلأ این برنامهها به شدت در ویترین برنامههای سیما محسوس بود و بازگشت آنها در آستانه از سرگیری اکران سینماها میتواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند.
پیشنهاد هفته؛ از سازههای غولپیکر چه میدانید؟
این روزها مستندهای داخلی و خارجی بازار داغی دارد از مستند حیات وحش که همیشه طرفداران خود را دارد تا مستندهایی با دیگر موضوعات و فضاهای سیاسی اجتماعی و شهری.
شبکه چهار این هفته پخش مستندی را در قالب فضایی علمی آغاز کرد که برای اولین بار دوبله و آماده سازی شده و از این شبکه روی آنتن رفت.
این مجموعه مستند ۱۱ قسمتی که محصول ۲۰۱۸ است و فاصله چندانی از تولید آن نگذشته است به برترین سازههای جهان پرداخته است و در هر قسمت نشان داده است که هر یک چگونه ساخته شدهاند.
به طور مثال در قسمت اول این مستند به نمایش چگونگی ساخت یک «هتل یخی» بزرگ و معروف در شمال سوئد پرداخته شد که با بیش از ۱۵ هزار تن برف و یخ در عرض ۶ هفته ساخته میشود. یا در قسمتهای بعدی سراغ «شگفتانگیزترین سرسره جهان» یا «مقاومترین پل جهان» پرداخت.
این مستندها هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن میرود و هفته دیگر نیز از شنبه تا چهارشنبه قسمتهای بعدی آن پخش خواهد شد که هر یک میتواند واقعیتهایی را از مهمترین و معروفترین سازههای جهان برای مخاطب رونمایی کند.
در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامهسازان و مدیران سیما، نیمنگاهی به حواشی رسانهای و حتی شایعاتی که بهرغم غیررسمی بودن میتوانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.
امروز پنجشنبه ۲۲ خرداد میتوانید با چهل و یکمین بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون در هفتهای که گذشت، با ما همراه شوید.
چهره هفته؛ مهران مدیری
مهران مدیری را میتوان چهرهای «برآمده از تلویزیون و در خدمت تلویزیون» دانست که در همه این سالها به هر مدیومی ورود کرده، باز هم مهمترین وجه رسانهای و تصویریاش به در قاب جعبه جادو متجلی شده است و بهترین امکان برای رشدش را فقط و فقط همین رسانه در اختیارش قرار داده است.
او این روزها علاوه بر اجرا و کارگردانی در «دورهمی»، تهیهکنندگی این مجموعه را هم تجربه میکند و حالا با جدایی مصطفی احمدی از این پروژه به طور رسمی تهیهکنندگی در تلویزیون هم به کارنامه او اضافه شده است.
مدیری در همه این سالها در تلویزیون با ساخت و تولید مجموعههای طنز و کمدی از آیتمیهای «ببخشید شما» و «نوروز ۷۷» تا سریالهای «شبهای برره»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و… به ستاره کمدیسازی در تلویزیون بدل شد و اگرچه هر از گاهی در شبکه نمایش خانگی یا سینما فعالیت داشت اما برند شدن او منحصراً به تجربههای تلویزیونیاش برمیگردد.
او از اولین چهرههایی هم بود که با شروع به کار تدریجی شبکه نمایش خانگی و قوت گرفتن آن چندین مجموعه هم در این فضا ساخت اما در این دوره چند ساله حتی موفقترین این مجموعهها نیز مثل «قهوه تلخ» به دلیل حواشی پایانبندی آن با نوعی ناکامی همراه بود و همین دلیلی شد تا مدیری که به نمایش خانگی کوچ کرده بود دوباره به تلویزیون بازگردد.
بازگشت دوبارهاش هم بعد از چند سال دوری اگرچه با نوعی شکست در ساخت «در حاشیه» همراه بود اما بعد از آن مهمترین تاکشوی شبانه تلویزیون را در اختیار گرفت که هم در اجرا و هم بواسطه ممنوعیت حضور افرادی چون محراب قاسمخانی در کسوت کارگردانی، توفیق ویژهای برای مجریگری همراه با استندآپ و کارگردانی در این مجموعه نصیبش شد. حین ساخت «دورهمی» دست به تجربههای جدیتری در عرصه سینما و شبکه نمایش خانگی زد که کارگردانی و ساخت «ساعت پنج عصر» یک ناکامی و «هیولا» یک موفقیت ویژه برایش به همراه داشت.
مهران مدیری از معدود چهرههایی است که این شانس را داشت که از تلویزیون حذف نشود و حتی بعد از بازههای کوتاه مدتی که برای خودش، سریالهایش و یا این اواخر مجموعه «دورهمی» پیش میآمد و حاشیهساز میشد دوباره تلویزیون در پس مذاکره و بازگرداندن او تلاش میکرد. مدیری از معدود چهرههایی است که تلویزیون اصلیترین مدیومی برای تأثیرگذاری و نفوذش بوده است و حتی با وجود رکود و افت و خیزهای فعالیتهایش در این بستر درخشان بماند. نگاهی به برگزاری کنسرتها و حتی بازیگری در سینما نشان داده است که این مدیومها هیچ گاه سکوی پرتاب مناسبی برای او نبودهاند.
مدیری حالا تهیهکننده مهمترین برنامه شبانه سیما را بر عهده دارد که در چند ماه اخیر جدیترین رقیب آن «عصر جدید» بوده است و باید دید جدیدترین سمت او در «دورهمی» میتواند به خلاقیتها و تغییر ساختار جدی تر این مجموعه منجر شود یا خیر.
حاشیه هفته؛ پایانبندی «پایتخت ۶» بدون تنابنده؟
شیوع کرونا به تعطیلی و توقف یک باره همه پروژههای هنری در تلویزیون و سینما منجر شد و تنها برخی به کار خود ادامه دادند که وضعیت اضطراریتری داشتند و مثلاً پخش آن برای یک کنداکتور ویژه در تلویزیون طراحی شده بود. «پایتخت ۶» به کارگردانی سیروس مقدم یکی از همین پروژههای اضطراری بود که برای کنداکتور نوروز در نظر گرفته شد اما کرونا آن را هم تحتتأثیر قرار داد و با یک پایان بندی فرمالیته به گونهای روی آنتن رفت که هجمههای زیادی را از ابتدای پخش تا انتها متوجه خود کرد. بعد از آن عوامل سازنده در گفتگوهای تلویزیونی و خبری به طور رسمی، ساخت چهار قسمت ویژه برای مخاطبان را وعده دادند.
حالا حدود یک ماه است که با کاهش نگرانیهای کرونایی و با حفظ تدابیر بهداشتی و مراقبتهای لازم اکثر پروژههای تلویزیونی و حتی سینمایی آغاز به کار کردهاند اما کمترین خبری از «پایتخت ۶» نیست.
نکته جالب و قابل تأمل اینکه این حساب ویژه در حالی است که در صداوسیما در تعطیلات چهارماهه کرونایی و همزمان با اجرایی شدن طرحهایی همچون «سینما آنلاین» و «سینماماشین»، کمترین همراهی را با سینمای ایران داشت و در راستای فرهنگسازی و تبلیغ این بسترهای تازه ارتباط میان سینمای ایران و مخاطبان، هیچ اقدام مؤثری را صورت نداد. باید دید این بار آیا رسانه ملی میتواند برای احیای ملی «سینما» همراهی مؤثری داشته باشد؟
این امید از آنجا میتواند پررنگتر شود که این هفته خبر رسید بالاخره قرار است «هفت» با اجرای محمدحسین لطیفی به آنتن بازگردد و شنیدهها هم حکایت از آن دارد که قرار است به زودی «نقد سینما» نیز دوباره از شبکه پنج سیما پخش شود. بازگشت این دو برنامه سینمایی در حالی ست که در چند ماه اخیر و در اوج تحولات سینمایی و مسیرهای جدید گشوده شده در برابر سینمای ایران خلأ این برنامهها به شدت در ویترین برنامههای سیما محسوس بود و بازگشت آنها در آستانه از سرگیری اکران سینماها میتواند اتفاقات مبارکی را رقم بزند.
پیشنهاد هفته؛ از سازههای غولپیکر چه میدانید؟
این روزها مستندهای داخلی و خارجی بازار داغی دارد از مستند حیات وحش که همیشه طرفداران خود را دارد تا مستندهایی با دیگر موضوعات و فضاهای سیاسی اجتماعی و شهری.
شبکه چهار این هفته پخش مستندی را در قالب فضایی علمی آغاز کرد که برای اولین بار دوبله و آماده سازی شده و از این شبکه روی آنتن رفت.
این مجموعه مستند ۱۱ قسمتی که محصول ۲۰۱۸ است و فاصله چندانی از تولید آن نگذشته است به برترین سازههای جهان پرداخته است و در هر قسمت نشان داده است که هر یک چگونه ساخته شدهاند.
به طور مثال در قسمت اول این مستند به نمایش چگونگی ساخت یک «هتل یخی» بزرگ و معروف در شمال سوئد پرداخته شد که با بیش از ۱۵ هزار تن برف و یخ در عرض ۶ هفته ساخته میشود. یا در قسمتهای بعدی سراغ «شگفتانگیزترین سرسره جهان» یا «مقاومترین پل جهان» پرداخت.
این مستندها هر شب ساعت ۲۲ روی آنتن میرود و هفته دیگر نیز از شنبه تا چهارشنبه قسمتهای بعدی آن پخش خواهد شد که هر یک میتواند واقعیتهایی را از مهمترین و معروفترین سازههای جهان برای مخاطب رونمایی کند.