جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > گزارش فعالیت مؤسسه توسعه پایدار اردیبهشت در بهار 1403

گزارش فعالیت مؤسسه توسعه پایدار اردیبهشت در بهار 1403

رؤیای «اردیبهشت»، آموزش کودکانی است که بتوانند در دورترین نقاط کمتربرخوردار شهری و روستایی، تغییر ایجاد کنند.

رؤیای «اردیبهشت»، آموزش کودکانی است که بتوانند در دورترین نقاط کمتربرخوردار شهری و روستایی، تغییر ایجاد کنند. یکی از مهم‌ترین لازمه‌های تغییری این‌چنین، آموزش تسهیلگران و مربیانی کارآمد است که باور به توان خود و کودکان محله و روستایشان داشته باشند و از ساختن زندگی در دورترین جای جهان خسته نشوند. مؤسسه توسعه پایدار اردیبهشت اولین فعالیت آموزشی خود را در سال 1403 با برگزاری کلاس‌های آموزش اکسل در مرکز آموزش از راه دور فنوج آغاز کرد. این دوره آموزشی به صورت آفلاین با خرید بسته آموزشی جهت یادگیری اکسل‌ برنامه‌ریزی شد که برای 10 نفر از دختران بالای 15 سال، توسط تسهیلگر مؤسسه در فنوج انجام شد و تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه داشت. در پایان دوره، یک آزمون آنلاین از محتوای دوره گرفته شد و سؤالات آزمون توسط مربی توضیح داده شد. پس از این دوره، دوره جدیدی که آموزش زبان انگلیسی است، برای 40 نفر از کودکان هشت تا 11 سال برنامه‌ریزی شده است. مؤسسه توسعه پایدار اردیبهشت و گروه فرهنگی فنوج با همکاری مؤسسه لینگولند این دوره را برگزار می‌کنند. دوره آموزش زبان انگلیسی به کودکان، به صورت آفلاین برگزار می‌شود و با برگزاری سه جلسه در هفته برای دو گروه از کودکان و به مدت یک سال به طول خواهد انجامید. اولین جلسه این دوره برای آشنایی کودکان با کلاس و درس برگزار شده که با بازی و سرگرمی همراه بوده است. از آنجایی که مرکز آموزش از راه دور دایی‌آباد برای برگزاری کلاس‌های آنلاین دارای مشکلاتی بود، در چند نوبت مراجعه به مرکز و بررسی سیستم‌ها، لوازم مورد نیاز خریداری شد و تعمیرات لازم نیز انجام شد. هم‌اکنون کلاس قصه و آواز کودکان به صورت آنلاین و چند کلاس کامپیوتر به صورت حضوری در چند سطح و با چند مربی برای بیش از 20 نفر از کودکان هفت تا 12 سال در حال برگزاری است. اشتیاق کودکان به حضور و استعدادشان در یادگیری، هر جلسه ما را ذوق‌زده می‌کند.

ساخت مرکز آموزش از راه دور در  توتان

کسی که در سفرهای بسیاری به پیشواز ما آمد و در حاشیه بازدید از روستاها و جلسات ما را به جمع دوستانش دعوت کرد، برایمان آواز خواند و همراهش کف زدیم. کسی که می‌خواست معلم ادبیات شود چرا‌که شعر، نرم است و جهان ما نیاز به نرمی دارد. بغض‌مان برای محمد شکسته است؛ 12‌ساله از خاکران، اصرار داشت برایشان دبیرستان متوسطه یک بسازیم تا یک کیلومتر تا پیربونی نروند در زل گرما و شرجی توتان. به او گفتیم دو، سه سال بعد غصه‌اش تا دبیرستان متوسطه در بنت، 80 برابر می‌شود. راضی شد به متوسطه دو. ما همیشه غصه دختران را خورده بودیم، دریغ که در این خاک، زن و مرد بار غصه‌ای برابر را حمل می‌کنند. ما همیشه در حمل ناخوشی برابر بودیم و هستیم. محمد 16‌ساله شد، راه 80‌کیلومتری بنت را به مدرسه رفت، درد مضاعفی را نتوانست تحمل کند و‌... .‌ در دهستانی که حتی اگر محمد پشیمان می‌شد هم پزشکی برای درمانش نداشت. قرار بود با کمک برخی حامیان برای نوجوانان و جوانان توتان زمین بازی و ورزشی ساخته شود که سرگرمی‌های بهتری داشته باشند و نشد... هنوز هم نقشه زمین با تور بسکتبالش یک گوشه خاک می‌خورد. محمد با مرگ خود ما را دوباره به توتان برگرداند؛ جایی که خیال‌مان راحت شده بود‌ تنها برای دخترانش انتخاب رشته خواهیم کرد و همه چیز خوب است. تصمیم جدی اردیبهشت این است که با ساخت مرکز آموزش از راه دور در توتان و در‌حالی‌که هنوز هم مشکل جدی اینترنت وجود دارد، با راه‌اندازی آموزش‌های آفلاین، سرگرمی و شاید روزنی کوچک به زندگی قابل تحمل‌تر برای دختران و پسران و کلا ساکنان توتان فراهم کند. در این راستا نیازسنجی انجام شده است.‌ خریدهای اولیه نیز انجام شده و مکان کلاس‌ها به همت یکی از معلمان دلسوز منطقه در حال ساخت است. همچنین 400 برگ بروشور با موضوعات خودمراقبتی و حال بهتر برای دختران و پسران توتان تهیه و ارسال شده است.

خرید مکمل‌های دارویی

در پیگیری‌های انجام‌شده تعداد بانوان باردار در دهستان توتان 59 نفر است که با پیگیری از داروخانه‌ها، مکمل‌های دارویی مورد نیاز توسط تسهیلگر مؤسسه در توتان خریداری و توزیع شد. در نهایت و در هنگام تهیه این گزارش، خرید تجهیزات مورد نیاز برای راه‌اندازی مرکز آموزش از راه دور توتان، مراحل نهایی خود را می‌گذراند و بخشی از لوازم به محل ارسال شده‌ است. طبق آخرین اخبار، یکی از معلمان توتان که عضو مؤثر اردیبهشت در این منطقه است، در حال ساخت ساختمان کوچکی است که مجموعه آموزشی اردیبهشت توتان خواهد بود. زمین این مرکز توسط خود ایشان اهدا شده و هزینه ساخت آن توسط مؤسسه یارا که از همکاران اردیبهشت در راه‌اندازی مجموعه آموزشی اردیبهشت توتان است، تأمین شده‌. به‌زودی اخبار خوبی از توتان خواهد رسید.

 

منبع: sharghdaily-937644

برچسب ها
نسخه اصل مطلب