جستجو
رویداد ایران > رویداد > فرهنگی > (تصویر) حکاکی «خشن» رومی که در جریان پروژۀ لوله‌کشی پیدا شد

(تصویر) حکاکی «خشن» رومی که در جریان پروژۀ لوله‌کشی پیدا شد

در حین ساخت و ساز شبکه گرمایش در یک شهر فرانسوی، بقایایی از معماری دورۀ روم باستان کشف شد؛ اما آنچه توجه بیشتری را جلب کرد، کشف تصویر حکاکی شده از یک سرِ بریده بود.

فرادید| شهر تول در شمال شرقی فرانسه در حال ورود به عصر جدیدی است. در مرکز شهر، پروژه ساخت و ساز گسترده‌ای برای نصب شبکه گرمایش در حال انجام است؛ سیستمی از لوله‌های زیرزمینی که آب داغ را پمپاژ می‌کنند و نیاز به آبگرمکن‌های خانگی را از بین می‌برند. اما هیچکس فکر نمی‌کرد در جریان این پروژۀ شهری یک کشف جالب توجه باستان‌شناسی اتفاق بیافتد.

به گزارش فرادید؛ تول شهری باستانی است که از قرن‌ها قبل تا به امروز همواره محل سکونت بوده است. این شهر ابتدا در تقاطع جاده‌های رومی ساخته شده و سپس در قرن 19 به خوبی توسعه یافته است.

اما در میان این حکاکی‌ها تصویری خشن‌تر نیز بر روی سنگ حک شده است: تصویر سر بریدۀ یک فرد از قوم «گال» که ظاهرا بر روی یک شمشیر رومی قرار دارد و اطراف آن را شاخه‌های انگور احاطه کرده‌اند.

2

محققان می‌گویند این تصویر به احتمال زیاد برای بزرگداشت پیروزی رومیان بر مردمان گال در شمال شرقی فرانسه حکاکی شده است.

گال‌ها جامعه‌ای کشاورزی بودند که به قبایل مختلف تقسیم می شدند و قبل از حمله روم در سرزمین‌های امروزی فرانسه، بلژیک و بخش‌هایی از آلمان زندگی می‌کردند. کشف این حکاکی رومی در تول، مدرکی ارزشمند از خشونت و درگیری‌هایی است که بین رومی‌ها و گال‌ها رخ داده است.

منبع: faradeed-198066

برچسب ها
نسخه اصل مطلب