جستجو
رویداد ایران > رویداد > اجتماعی > زنگ خطر طلاق در ایران؛ هر ۵ ازدواج ۲ مورد طلاق!

زنگ خطر طلاق در ایران؛ هر ۵ ازدواج ۲ مورد طلاق!

«ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است، مهریه باید مالیت داشته و قابل وصول باشد، ثبت وقایع ازدواج و طلاق برای دفاتر سهمیه ای شده است، اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است و تعرفه‌های دفاتر کم است»؛ گزیده صحبت‌های رئیس کانون سردفتران ازدواج و طلاق است.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدابوالقاسم حسینی ابهری درباره سازوکار‌های دفاتر ازدواج و طلاق گفت: در گذشته دفاتر ازدواج و طلاق از هم جدا بودند یعنی یک دفترخانه ازدواج و یک دفترخانه طلاق داشتیم، ولی پس از تصویب نظامنامه دفاتر ازدواج و طلاق، هر کسی که به عنوان سردفتر انتخاب شود، می‌تواند دفاتر ازدواج و طلاق را با هم داشته باشد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: اکنون دیگر دفاتر سنتی ازدواج و طلاق جمع شده است و ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده است. ما اسامی هر کسی که برای ازدواج و طلاق به دفاتر مراجعه می‌کند، را وارد سامانه می‌کنیم و در نهایت سند تک برگ برای او صادر می‌شود.

حسینی ابهری درباره مشکلات ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق گفت: ثبت الکترونیکی ازدواج و طلاق بسیار خوب است و از بروز بسیاری از تخلفات جلوگیری می‌کند. دفاتر سنتی ازدواج و طلاق تخلفات زیادی داشت، ولی اکنون دیگر ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و اثر انگشت افراد ثبت می‌شود و مشخص می‌شود که خود شخص آمده و سند تنظیم و نهایی می‌شود و بعد پرینت را می‌گیریم ودر نهایت سند صادر می‌شود.

وی درباره مهریه‌های غیرمتعارف گفت: مهریه‌ها معیاری ندارد؛ یعنی اکنون طرفین هر چه توافق کنند، به عنوان مهریه نوشته می‌شود. از یک سکه تا هزار سکه یا به تعداد تاریخ تولد یا شماره شناسنامه اشخاص نوشته می‌شود؛ ولی الان با توجه به اینکه سکه گران‌تر شده و قیمتش بالا رفته است، مهریه‌ها حدود ۱۴ یا ۱۱۰ یا ۱۲۵ سکه است.

رییس کانون سردفتران ازدواج و طلاق درباره ویدئو‌هایی درفضای مجازی درباره مهریه‌هایی مانند هزاران شاخه گل یا اعضای بدن داماد گفت: مهریه باید مالیت داشته باشد؛ یعنی قابل وصول باشد. اینکه اعضای بدن داماد به عنوان مهریه لحاظ شود قابل وصول و شدنی نیست. مهریه حقوق ممتاز زن است و هر زمان که زوجه مطالبه کند زوج باید آنرا پرداخت کند.

حسینی ابهری درباره اینکه در برخی از استان‌ها برای کاهش طلاق، طلاق را ثبت نمی‌کنند و به شهر‌های دیگر واگذار می‌کنند؟ گفت: ثبت وقایع طلاق و ازدواج برای دفاتر سهمیه‌ای شده است و تعداد خاص و سهمیه‌ای برای دفاتر در نظر گرفته می‌شود و اگر سهمیه دفترخانه‌ای پر شود، اشخاصی که به آن دفتر مراجعه می‌کنند باید به دفاتر دیگر هدایت شوند یعنی دفاتری که مراجعاتشان کم بوده و آمارشان به حد نصاب نرسیده است.

وی با بیان اینکه اکنون طلاق فراوان و ازدواج کم است، گفت: متاسفانه از هر ۵ ازدواج ۲ مورد منجر به طلاق می‌شود البته اخیرا طلاق هم کم شده است.

حسینی ابهری با اشاره به ثبت سه نوع طلاق، گفت: یک نوع طلاق، طلاق‌هایی هستند که زوج ترک زندگی کرده و به نقطه نامعلوم رفته و زوجه برای اینکه تکلیفش روشن شود، به دادگاه مراجعه می‌کند و درخواست طلاق می‌کند و به دفترخانه مراجعه کرده و بعد از انجام تشریفات، طلاق صادر می‌شود. طلاق دیگر، طلاق توافقی است و زن و شوهر حضور دارند و توافق می‌کنند و در قبال بخشیدن مهریه از سوی زوجه، زوج هم از او جدا می‌شود. نوع سوم طلاق، صوری است و به خاطر اینکه فرزند از سربازی معاف شود زن و شوهر به صورت سوری از همدیگر طلاق می‌گیرند. در گذشته هر کس که به این صورت طلاق می‌گرفت اگر طلاق نامه اش را به نظام وظیفه می‌برد سریعا برگه معافیت را می‌گرفت، ولی اکنون باید سه سال از صدور طلاق بگذرد و با توجه به الکترونیکی شدن ثبت وقایع ازدواج و طلاق، از این به بعد کسانی که طلاق نامه‌ای را به اداره نظام وظیفه ببرند، باید رونوشت مکانیزه هم بگیرند و اداره نظام وظیفه، اگر سندی شناسه یکتا نداشته باشد معافیت را صادر نمی‌کند.

وی درباره شاهدین تقلبی ازدواج و طلاق گفت: در حال حاضر به دلیل اینکه ثبت وقایع ازدواج و طلاق الکترونیکی شده و شهود از اشخاص و بستگان زوجین هستند و اثر انگشت آن‌ها اخذ می‌شود و سیستمی شده است، شاهدین تقلبی نداریم. قبلا که دفاتر ازدواج و طلاق سنتی بود، شهود تقلبی داشتیم، ولی اکنون با سیستمی شدن دیگر نداریم.

حسینی ابهری با بیان اینکه تهران و خراسان دارای بیشترین طلاق و یزد کمترین طلاق را دارد، گفت: آمار دقیق درباره ثبت وقایع ازدواج و طلاق را باید از ثبت احوال بگیرید و ما آماری در این زمینه نداریم.

وی درباره نحوه انتخاب رییس کانون ازدواج و طلاق گفت: طبق نظام نامه‌ای که تصویب شده و به امضای ریاست قوه قضاییه رسیده و ابلاغ شده است، انتخابات را برگزار می‌کنیم. ما هنوز منتظریم که سازمان ثبت در دفاتر ازدواج و طلاق انتخابات برگزار کند و اعضایی که مایل هستند در انتخابات شرکت و ثبت نام کنند تا مدارک آن‌ها بررسی و مراحل قانونی نهایی شود.

حسینی ابهری با گلایه از درآمد کم دفاتر ازدواج و طلاق گفت: دفاتر اسناد، حقوق بازنشستگی و بیمه و مزایای دیگر دارند و حق خرید و فروش دفاتر را دارند، ولی دفاتر ازدواج وطلاق تا زمانی که می‌توانند کار می‌کنند و زمانی که سردفتری فوت کرد یا از کار افتاده شد، سازمان ثبت دفاتر را می‌گیرد. من ۳۵ سال است که سردفتر هستم، ولی هنوز بیمه ندارم و تعرفه هایمان بسیار اندک است. دفاتر ازدواج و طلاق مثل دفاتر اسناد نیست و هیچ گونه درآمدی ندارند. ما اکنون تعرفه هایمان کم است و هنوز سازمان ثبت برای ما هیچ کاری انجام نداده وناچارا متوسل به قوه قضاییه شدیم و از آقای اژه‌ای خواستیم که دستورات لازم را برای افزایش تعرفه‌ها بدهند.

وی در پایان گفت: فرضا تعرفه ثبت ازدواج ۸۵۰ هزار تومان است و ثبت واقعه طلاق یک میلیون و صدور اجراییه ۳۰۰ هزار تومان و... که بسیار کم است و امور دفترخانه‌ها با این هزینه‌ها به سختی می‌گذرد و اکثر سردفتران به دلیل نداشتن درآمد استعفا دادند و یا در حال استعفا هستند. فکر می‌کنم که در آینده نه چندان دور، دفاتر ازدواج جمع شود و تحویل سازمان ثبت احوال شود و دفاتر ازدواج و طلاق در آینده نخواهیم داشت چرا که اکثر دفاتر ازدواج و طلاق از عدم ثبت ازدواج نالان هستند. طلاق وجود دارد، ولی طلاق صرفا کفایت نمی‌کند و امور دفترخانه به سختی می‌چرخد. من شخصا کارمندی ندارم و اگر کارمند هم داشته باشم باید ماهانه ۱۰ میلیون به او حقوق بدهم و او را بیمه کنم؛ در صورتی که خودم امورم را به سختی انجام می‌دهم.

منبع: fararu-755974

برچسب ها
نسخه اصل مطلب