بازار ارز در کانال ۵۷ هزار تومانی نوسان می‌کند و دو پله با کانال ۵۸ هزار تومان فاصله دارد.

سیاست‌های بانکی و نقدینگی

امروز مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری خود اظهار داشت «که نشد که نشد که نشد شبکه بانکی را به طور کامل به خدمت نهضت مسکن ملی درآوریم». هم چنین نرخ بهره بین بانکی در سطح بالایی است.‌

این مسائل نشان می‌دهد که بانک‌ها در سایه سیاست‌های کنترل ترازنامه با کمبود منابع روبه‌رو هستند که حاضر هستند برای تأمین نقدینگی کوتاه‌مدت خود در بازار شبانه از یکدیگر وام با سود بالا دریافت کنند. بانک مرکزی برای کنترل تورم و نرخ دلار،‌ کنترل نقدینگی را در اولویت خود قرار داده است و در صورتی که بخواهد به پرداخت صد‌درصدی تسهیلات نهضت مسکن ملی مبادرت ورزد باید منابع مالی و یا خط اعتباری جدید برای بانک‌ها تعیین کند که باعث افزایش نقدینگی می‌شود.

افزایش محسوس نقدینگی در شوک‌های سیاسی غالبا ختم به رشد قیمت دلار می‌شود.

چند خبر راهبردی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که ده روز قبل اولین قطار از چین به سمت ایران حرکت کرد و فردا اولین قطار از ایران به چین خواهد رفت. او اعلام کرد که قرارداد همکاری در منطقه چابهار با سرمایه‌گذاری ۱۳۰ میلیون دلاری هندی‌ها و فاینانس ۲۵۰ میلیون دلاری به جمع‌بندی رسیده است.

او در ادامه افزود میزان درآمدزایی از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۱۴۰۲ به دو و نیم میلیارد دلار افزایش یافته است. هدف دیدبان از انتشار اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی توجه به درآمدهای غیرنفتی در برهه کنونی است.

برخی از تحلیلگران با توجه به سابقه ریاست جمهوری ترامپ در دوره قبلی متصورند که کاهش درامدهای نفتی با بازگشت ترامپ محتمل خواهد بود از این رو تقویت درآمدهای غیر نفتی موضوع مهمی برای اقتصاد کشور و جلوگیری از آسیب‌پذیری آنست. میزان درآمد تجاری و تراز تجاری عامل مهمی است که معامله گران و تحلیل‌گران ارزی مورد توجه قرار می‌دهند.

بلینکن در جریان مجمعی امنیتی در کلرادو مدعی شد اکنون احتمالا ایران یک تا دو هفته تا داشتن ظرفیت تولید مواد شکافت‌پذیر برای ساخت سلاح هسته‌ای فاصله دارد.

علی باقری کنی سرپرست وزارت امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت ما به دنبال احیای نوافق هسته ای سال ۲۰۱۵ هستیم و به دنبال توافق جدیدی نیستیم.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا هم اعلام کرده تا کنون نشانه‌ای دال بر اینکه ایران واقعاً تصمیم گرفته تا سلاح هسته‌ای تولید کند، دیده نشده است. اظهارات فوق نشان می‌دهد فعلا اظهار نظرها درباره برجام و سیاست خارجه  تغییر محسوسی نداشته است.

اوضاع بازار ارز و طلا

قیمت دلار در روز جاری در محدوده ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان قرار گرفت و حباب درهم با رشد بیش از ۲۰۰ تومانی به ۲۲۵ تومان رسید.

اونس جهانی طلا در روز جمعه سقوط کرد برخی افزایش شانس پیروزی ترامپ پس از ترور ناموفق را دلیل تقویت ‌دلار و تضعیف اونس طلا بیان کرده‌اند، با تقویت بازده اوراق قرضه ده ساله ایالات متحده و رشد شاخص دلار اونس جهانی طلا روز قبل به زیر ۲۴۰۰ دلار سقوط کرد. با کاهش اونس جهانی طلا، اقلام طلا که در هفته گذشته روند صعودی داشته است در روز جاری با کاهش قیمت مواجه شدند ولی حباب اقلام سکه رشد کرد.

بورس منفی شد

بازار سرمایه در روز جاری در غیاب تعدادی از نمادها که به مجامع رفته بودند سرخپوش شد.

برخی علت کاهش بیش از ده هزار واحدی شاخص کل در روز جاری را سرخپوشی نمادهای شستا و تاپیکو دانستند که تحت تأثیر گزارش نامناسب ستاره خلیج‌فارس به این روز افتادند،‌ سود سالانه ستاره خلیج فارس از ۳۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ به ۱۰ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ کاهش یافت.

کاهش سودآوری یا افزایش زیان چون بر چشم‌انداز سرمایه گذاری تأثیر منفی دارد بر بازار سرمایه اثر منفی می‌گذارد.

در روز جاری بازار سهام و حق تقدم با خروج پول حقیقی مواجه شدند، ولی صندوق‌های طلا با افزایش ورود پول حقیقی رو‌به‌رو بودند و میزان آن به بالاترین سطح از یازدهم تیر رسیده است همزمان ارزش معاملات صندوق‌های طلا هم کمی رشد کرد.

IMG_20240720_182443_414

کاهش قابل توجه اونس جهانی طلا و کاهش قیمت طلا به نظر می‌رسد بی‌تأثیر در ورود پول حقیقی به صندوق‌های طلا نبوده است، چرا که پس از اصلاح قابل توجه نرخ طلا، برای برخی ارزنده شده است.