جستجو
رویداد ایران > رویداد > علمی > (تصاویر) «بز دین‌پناه»؛ هیولای ۴۵۰ کیلویی پاکستانی که روزی ۲.۵ لیتر شیر می‌دهد

(تصاویر) «بز دین‌پناه»؛ هیولای ۴۵۰ کیلویی پاکستانی که روزی ۲.۵ لیتر شیر می‌دهد

«بز دره دین پناه» یک نژاد بز اهلی است. این نژاد بز عمدتاً برای تولید شیر پرورش می‌یابد و از ناحیه مولتان و مظفرگر در استان پنجاب پاکستان نشأت گرفته است.

«بز دره دین پناه» یک نژاد بز اهلی است. این نژاد بز عمدتاً برای تولید شیر پرورش می‌یابد و از ناحیه مولتان و مظفرگر در استان پنجاب پاکستان نشأت گرفته است. بز دره دین پناه یک نژاد رایج در پاکستان است، به ویژه در محل بومی آن یعنی دره دین‌پناه در استان پنجاب.

جمعیت ثبت شده این نژاد بز در سال ۲۰۰۶ حدود ۱۴۲۴۰۳ رأس گزارش شده است. این نژاد به نام بز DDP نیز شناخته می‌شود. تاریخچه این بز به جز برخی افسانه‌ها در مورد چگونگی کشف آن‌ها در شهر «دایرا دین پناه» به خوبی مستند نشده است و اطلاعات دقیقی وجود ندارد. این شهر به داشتن قبر مقدس «حضرت صیاد عبدالوهاب شاه بخاری» معروف به دین پناه معروف است. قدمت قبر و آرامگاه «دین‌پناه» بیش از ۸۰۰ سال است.

این نژاد اهلی در نواحی استان پنجاب پاکستان یافت می‌شود و نسل‌ها به عنوان بز شیری مورد استفاده قرار گرفته است. ارزش بز به مرور بیشتر شد و اکنون برای تجارت الیاف نیز از آن استفاده می‌شود. این بز با توجه به جثه و حجم شیردهی و گوشت یک کالای باارزش برای بسیاری از مردم فقیر منطقه است. 

 

رنگ این بز معمولا سیاه است، اما دارای یک پوشش قهره‌ای مایل به قرمز ابریشمی است. هر دو جنس این نژاد دارای رنگ یکسانی هستند و گا‌ها حتی خال‌های آن‌ها نیز یکسان است. 

سن بلوغ این نژاد برای ماده‌ها ۵ تا ۱۵ ماه است و برای نر‌ها ۳ تا ۱۵ ماه، اما سن بلوغ جنسی ماده‌ها ۴ تا ۱۰ ماهگی و سن بلوغ جنسی نر دین‌پناه نیز بین ۴ تا ۱۰ ماهگی است. سن جفت‌گیری برای ماده‌ها ۱۸ ماهگی است و برای نر‌ها ۱ سالگی. 

یک نر دین‌پناه در هر فصل جفت‌گیری می‌تواند با ۲۰ تا ۳۰ ماده جفت‌گیری کند. یکی از نقاط ضعف بز دین پناه این است که آن‌ها تولیدمثل‌کنندگان خوبی نیستند و هر سال فقط یک بار جفت‌گیری می‌کنند. دوره جفت‌گیری این بز بین ۱۸ تا ۲۴ روز و ۱۲ تا ۳۶ ساعت طول می‌کشد. دوره بارداری این نژاد شگفت‌انگیز ۱۵۰ روز است و در هر جفت‌گیری ماده‌ها بین ۱ تا ۳ بزغاله به دنیا می‌آورند. 

این نژاد از بز‌های شیری است و عمدتاً برای تولید شیر پرورش داده می‌شود. دوره شیردهی بز دین پناه ۲۵۸ روز است و هر روز ۲.۵ لیتر شیر تولید می‌کند. شیر آن‌ها بسیار غنی و سرشار از مواد مغذی و چربی است که به اندازه شیر گاو مفید است. شیر نیز به راحتی قابل هضم است و اکثر افرادی که نمی‌توانند شیر گاو بنوشند معمولاً می‌توانند شیر بز بنوشند.

بنابراین این بز یک بز چندمنظوره است که هم شیر می‌دهد، هم به دلیل وزن بالایش گوشت خوبی تولید می‌کند و هم الیاف خوبی برای صنعت نساجی فراهم می‌کند و از طرف دیگر برای تلاقی نژادی و اصلاح سایر نژاد‌ها نیز به کار گرفته می‌شود.  قد این بز بسیار بزرگ است و از طرف دیگر به دلیل داشتن شاخ‌های بزرگ و گا‌ها مرگبار اصلا مناسب کودکان با سن پایین نیستند. 

ویژگی‌های رفتاری بز دین‌پناه

«بز‌های دره دین پناه» حیواناتی قوی و سرسخت هستند. آن‌ها به خوبی با مناطق بومی خود سازگار هستند. اما از طرف دیگر بسیار آرام و مهربان نیز هستند و به راحتی با انسان‌ها مطابقت پیدا می‌کنند.

منبع: راز بقا

منبع: faradeed-197761

برچسب ها
نسخه اصل مطلب