جستجو
رویداد ایران > رویداد > بهترین فیلم های جکی چان | از داستان پلیس تا همیشه اژدها

بهترین فیلم های جکی چان | از داستان پلیس تا همیشه اژدها

در این مقاله به معرفی بهترین فیلم های جکی چان یکی از محبوب‌ترین بازیگران فیلم‌های اکشن و رزمی در تاریخ سینما خواهیم پرداخت. با زومجی همراه باشید.

حتی اگر اهل فیلم‌های اکشن و رزمی هم نباشید به شما قول می‌دهیم که حداقل یک بار با فیلم‌های جکی چان در زندگی خود روبه‌رو شده‌اید یا حداقل یک بار آن‌ها را به‌همراه خانواده در تلویزیون تماشا کرده‌اید. فیلم‌های اکشن همیشه از استقبال خیلی خوبی در سینما برخوردار هستند و حالا دراین‌میان تلفیق این ژانر و هنرهای رزمی می‌تواند هیجان‌انگیز بودن این فیلم‌ها را بیش‌ازپیش کند. وقتی درباره فیلم‌های رزمی صحبت می‌کنیم خیلی سریع دو نام به ذهن ما خطور می‌کند که افرادی نیستند به جز بروس‌لی و جکی چان؛ بازیگران محبوب و بزرگی که برای همیشه ژانر رزمی را در سینما تغییر دادند و باعث دیده شدن این فیلم در جهان شدند.

چان کونگ سنگ یا همان جکی چان خودمان در سال ۱۹۵۲ در هنگ‌کنگ به دنیا آمد و زمانی‌که تنها ۸ سال سن داشت در سال ۱۹۶۲ توانست در یک اجرای کوچک نقش‌آفرینی کرد و در ۱۴ سالگی در سال ۱۹۶۶ در نخستین فیلم سینمایی مهم خود یعنی فیلم Come Drink with Me به ایفای نقش پرداخت و از همان زمان توانست توجه خیلی از اهالی سرگرمی را به خودش جلب کند. او با حضور در فیلم‌های رزمی در کشور هنگ‌کنگ به موفقیت‌های زیادی رسید و توانست با ساخت فیلم‌های انگلیسی‌زبان فیلم‌های خودش را در سینماهای سراسر جهان روی پرده سینماها ببرد که همین موضوع کمک بسیار بزرگی به فیلم‌های رزمی در تاریخ سینما کرد. اگر از طرفداران جکی چان هستید در این مقاله ما به معرفی و رتبه‌بندی بهترین فیلم‌های این بازیگر خواهیم پرداخت تا با فیلم‌های بیشتری از او آشنا شوید و آن‌ها را تماشا کنید؛ پس این شما و این ۳۰ فیلم برتر جکی چان در سینما.

«توجه: فیلم‌های حاضر در این مقاله توسط اعضای تیم تحریریه سایت زومجی انتخاب و رتبه‌بندی شده‌اند»


بهترین فیلم‌های جکی چان

۳۰. فیلم ساعت شلوغی ۲

فیلم Rush Hour 2

    کارگردان: برت راتنر
  • نویسنده: جف نیثنسن
  • بازیگران: جکی چان، کریس تاکر، لیسا لوسیسه‌رو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Rush Hour 2 در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

مقاله را با قسمت دوم مجموع ساعت شلوغی شروع می‌کنیم. مجموعه‌ای که در کشور خودمان هم طرفداران زیادی دارد و قسمت اول آن بدون شک از محبوب‌ترین و بهترین فیلم‌های جکی‌ چان به‌شمار می‌رود که در ادامه مقاله به آن خواهیم رسید. داستان قسمت دوم مجموعه درباره یک کارآگاه آمریکایی به نام جیمز جریان دارد که برای ملاقات دوستش به هنگ‌کنگ سفر می‌کند ولی سفرش خیلی خوب پیش نمی‌رود. این دو نفر خیلی زود با پرونده‌ای روبه‌رو می‌شوند که آن‌ها در مسیر گیر انداختن اعضای یک باند جعل اسکناس قرار می‌دهد. مسیری که در آن باید با خطرات زیادی مقابله کنند. این فیلم باتوجه‌به محبوبیت قسمت توانست فروش بسیار عالی ۳۵۰ میلیون دلاری را تجربه کند.


۲۹. فیلم بیا و با من بنوش

فیلم Come Drink with Me

  • کارگردان: کینگ هو
  • نویسنده: کینگ هو
  • بازیگران: چنگ پی پی، جکی چان، الیوت نگوک، کو فنگ، الن چویی چونگ سان
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۶۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Come Drink with Me در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

به یکی از قدیمی‌ترین فیلم‌های فهرست رسیدیم. فیلم Come Drink with Me یکی از آن فیلم‌هایی قلمداد می‌شود که در مسیر شکوفایی فیلم‌های رزمی نقش مهمی داشت و محبوبیت فیلم‌های شرقی را در غرب و در اروپا افزایش داد. همچنین این فیلم یکی از نخستین تجربه‌های نقش‌آفرینی جکی چان در فیلم‌های رزمی قلمداد می‌شود. این فیلم در سال ۱۹۶۶ به تهیه‌کنندگی ران ران شاو توسط استودیو Shaw Brothers Studio در هنگ‌کنگ تولید شد.

در کشور فرانسه بیش از ۱۳ هزار بلیط سینما برای این فیلم فروخته شد که افزایش محبوبیت فیلم‌های رزمی در اروپا را به‌خوبی نشان می‌دهد. داستان فیلم درباره گروهی جریان دارد که رزمی‌کاران فوق‌العاده‌ای محسوب می‌شوند و خواسته‌هایی دارند که برای رسیدن به آن‌ها دست به هرکاری می‌زنند. آن‌ها برای رسیدن به این خواسته‌ها تصمیم می‌گیرند پسر فرمانده آن شهر را بدزدند تا از این طریق و با باج‌خواهی بتوانند خواسته‌های خودشان را برآورده کنند.


۲۸. فیلم حادثه شینجوکو

فیلم Shinjuku Incident

    کارگردان: دریک یی
  • نویسنده: دریک یی
  • بازیگران: جکی چان، نائوتو تاکناکا، دانیل وو، شو جینگ‌لی
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Shinjuku Incident در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

حادثه شینجوکو یکی از فیلم‌های منحصربه‌فرد جکی چان است. جکی چان را همه ما با نقش‌های رزمی یا رزمی-کمدی می‌شناسیم ولی نقش او در این فیلم نه رزمی است و نه کمدی و با شخصیتی کاملا جدی طرف هستیم که در خدمت داستان فیلم است. فیلم درباره موج جدید و بسیار بزرگی از مهاجران چینی جریان دارد که با تمام توان تلاش می‌کردند خودشان را به ژاپن برسانند و حتی حاضر بودند در این مسیر جان خود را از دست بدهند. شینجوکو نام منطقه‌ای است که شخصیت نیک با نقش‌آفرینی جکی چان پس از ورود غیرقانونی به کشور ژاپن به آن‌جا می‌رود تا بتواند زندگی خودش را پیش ببرد. فیلم فروش خوبی را پشت‌سر نگذاشت که شاید دلیلش این بود که نقش جکی چان نسبت‌به سایر فیلم‌های او بسیار متفاوت بود.


۲۷. فیلم پادشاهی ممنوعه

فیلم The Forbidden Kingdom

  • کارگردان: راب مینکاف
  • نویسنده: جان فاسکو
  • بازیگران: جکی چان، جت لی،‌ لی بینگ‌بینگ، کولین چو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۸ میلادی
  • میانگین امتیازات The Forbidden Kingdom در IMDB: ۶.۵ از ۱۰

اگر در یک فیلم رزمی شاهد نقش‌آفرینی جت لی یا جکی چان باشیم قطعا با فیلم جذابی روبه‌رو خواهیم بود و اگر این دو بازیگر بسیار محبوبِ فیلم‌های رزمی در یک فیلم ایفای نقش کنند آن فیلم بدون شک به یکی از فیلم‌های موردانتظار طرفداران فیلم‌های اکشن و رزمی تبدیل می‌شود. فیلم The Forbidden Kingdom با حضور جکی چان و جت لی چنین داستانی دارد و قطعا یک فیلم بسیار سرگرم کننده به‌شمار می‌رود. این فیلم در سال ۲۰۰۸ میلادی به تهیه‌کنندگی کیسی سیلور توسط استودیو Casey Silver Productions با بودجه‌ای ۵۵ میلیون دلاری تولید و فروشی معادل‌با ۱۳۰ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

داستان فیلم درباره یک نوجوان آمریکایی است که علاقه بسیار زیادی به فیلم‌های رزمی دارد و پس از اینکه یک چوب جادویی از محله چینی‌ها به دستش رسید از شهر بوستون به چین باستان فرستاده شد. او خیلی سریع متوجه می‌شود که جنگجوی افسانه‌ایِ بزرگ چینی‌ها ملقب‌به میمون شاه با جادو به سنگ تبدیل شده است و او می‌تواند با رساندن آن چوب جادویی این جنگجوی بزرگ را به زندگی برگرداند که البته در این مسیر با خطرات ریز و درشتی باید دست‌وپنجه نرم کند. اگر دوست دارید جت لی و جکی چان را در یک فیلم تماشا کنید، دیدن فیلم پادشاهی ممنوعه را از دست ندهید.


۲۶. فیلم شوالیه‌های شانگهای

فیلم Shanghai Knights

    کارگردان: دیوید دابکین
  • نویسنده: آلفرد گاف
  • بازیگران: جکی چان، اوون ویلسون، دانی ین، فان وانگ
  • تاریخ اکران: ۲۰۰۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Shanghai Knights در IMDB: ۶.۲ از ۱۰

فیلم شوالیه‌های شانگهای مانند ساعت شلوغی۲ یک ادامه برای یک فیلم بسیار محبوب و موفق تلقی می‌شود. فیلم Shanghai Noon که در ادامه مقاله به آن می‌رسیم قسمت نخست مجموعه شانگهای به‌شمار می‌رود و Shanghai Knights ادامه آن است. داستان فیلم در سال ۱۸۸۷ جریان دارد و داستان گروهی از بوکسورها رو به‌تصویر می‌کشد که به رهبری لرد نلسون به شهر ممنوعه چین حمله می‌کنند و در آن مکان دست به سرقت مهمی می‌زنند. سرقتی که زندگی افراد زیادی را برای همیشه دست‌خوش تغییرات زیادی می‌کند. این فیلم با بودجه ۵۰ میلیون دلاری روی پرده سینماها رفت و فروشی ۹۰ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کرد.


۲۵. فیلم بیگانه

فیلم The Foreigner

    کارگردان: مارتین کمبل
  • نویسنده: دیوید مارکونی
  • بازیگران: جکی چان، پیرس برازنان، مایکل مک‌الاتون
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۷ میلادی
  • میانگین امتیازات The Foreigner در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم بیگانه یکی از جدیدترین فیلم‌های جکی چان در این فهرست است که در سال ۲۰۱۷ روی پرده سینماها رفت و به‌عنوان فیلمی که در بریتانیا ساخته و اکران شده توانست فروش خوب ۱۴۵ میلیون دلاری را تجربه کند. این فیلم که مثل تقریبا تمام فیلم‌های این بازیگر محبوب یک اثر اکشن تلقی می‌شود ولی جنبه طنز آن برخلاف سایر آثار چان کمتر است. داستان فیلم درباره پدری جریان دارد که فقط و فقط به یک چیز فکر می‌کند و آن هم انتقام است. شخصیتی با نقش‌آفرینی جکی چان که به‌دنبال انتقام کشته شدن دخترش می‌گردد و در این راه دست به هرکاری می‌زند. جکی چان برای هنرنمایی در این فیلم با تحسین بسیاری از اهالی سینما روبه‌رو شد.


۲۴. فیلم نزاع بزرگ

فیلم The Big Brawl

    کارگردان: رابرت کلوز
  • نویسنده: رابرت کلوز
  • بازیگران: جکی چان، کریستین دبل، خوزه فرر
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۰ میلادی
  • میانگین امتیازات The Big Brawl در IMDB: ۵.۷ از ۱۰

بعد از فیلم بیگانه که فیلم جدید بود به تقریبا چهار دهه قبل برمی‌گردیم و فیلم دعوای بزرگ یا همان The Big Brawl محصول سال ۱۹۸۰ را باهم مرور می‌کنیم. فیلمی که خیلی‌ها اعتقاد داشتند با الهام بسیار زیادی از فیلم محبوب اژدها وارد می‌شود ساخته شده که البته حرف بیراهی هم نیست وقتی متوجه می‌شویم بسیاری از عوامل ساخت آن فیلم در مراحل ساخت فیلم دعوای بزرگ نقش بسیار پررنگی داشتند. این فیلم که نخستین تلاش جکی چان برای ورود به هالیوود به‌شمار می‌رود درباره جوامی رزمی‌کار جریان دارد که مجبور می‌شود در یک سری مسابقات رزمی غیرقانونی خیابانی شرکت کند، او به این مسابقات وارد می‌شود تا بتواند جان همسرش را نجات دهد. فیلم The Big Brawl با فروش ۲۰ میلیون دلاری خود در گیشه‌های جهانی توانست موفقیت مالی خوبی حساب شود و راه را برای ورود چان به هالیوود هموارتر از قبل کند.


۲۳. فیلم من کی هستم؟

فیلم ?Who Am I

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، میکل فرر، اد نلسون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات ?Who Am I در IMDB: ۶.۸ از ۱۰

اگر فیلم دعوای بزرگ نخستین تلاش جکی چان برای ورود به هالیوود تلقی شود که زبان آن انگلیسی نبود، فیلم من کی هستم؟ پس از فیلم آقای نازنین در سال ۱۹۹۷ دومین فیلم او با زبان انگلیسی به‌شمار می‌رود که با هدف اکران در هالیوود ساخته شده است. این فیلم روایت‌گر داستان گروهی از دانشمندان است که روی یک ترکیب مهم در جنگل‌های آفریقا کار می‌کنند. این گروه توسط یک باند نظامی گروگان گرفته می‌شوند و سازمان CIA یک مامور خودش را برای حل‌و‌فصل این موضوع به این مکان می‌فرستد. ماموری که فاسد است و سود شخصی خودش برایش اهمیت بیشتری دارد. از طرفی درمیان اعضای آن گروه شخصیتی با نقش‌آفرینی جکی چان حضور دارد که باید برای نجات جان خودش هرکاری که می‌تواند انجام دهد.


۲۲. فیلم پروژه آ ۲

فیلم Project A 2

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، مگی چئونگ، بیل تانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Project A 2 در IMDB: ۷ از ۱۰

نیمه نخست این مقاله با فیلم‌هایی روبه‌رو می‌شویم که معمولا قسمت‌های دوم یک فیلم بسیار موفق به‌‌شمار می‌روند که قسمت‌های قبلی آن‌ها در نیمه دوم مثاله حضور دارند. قسمت دوم مجموعه Project A که دقیقا چنین مسیری را طی می‌کند یکی دیگر از فیلم‌های این مقاله به کارگردانی خود جکی چان است که علاوه‌بر نقش‌آفرینی در نقش اصلی وطیفه کارگردانی آن را هم برعهده دارد. داستان فیلم درباره رئیس پلیسی با هنرنمایی جکی چان است که به‌تازگی به‌عنوان رئیس پلیس منطقه سای وان منصوب شده و پس از گذشت تنها چند روز از این انتصاب متوجه می‌شود که باید درمقابل چندین ارگان فاسد و چند شخص قدرتمند ایستادگی کند. این فیلم مانند قسمت قبلی خود المان‌های طنز را به‌خوبی استفاده می‌کند و برای طرفداران جکی چان بدون شک فیلمی سرگرم‌کننده محسوب می‌شود.


۲۱. فیلم شمشیر خدایان

فیلم Armour of God

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، آلن تام، لولا فورنر
  • تاریخ اکران: ۱۹۸۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Armour of God در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

شمشیر خدایان که در کشورمان با نام زره خدایان هم شناخته می‌شود داستان شخصیتی به نام جکی با نقش‌آفرینی جکی چان را به‌تصویر می‌کشد که قبلا یک هنرمند ساده و دوست‌داشتنی بوده ولی حالا زندگی خود را متفاوت‌تر از همیشه می‌بیند. او در یک اقدام بین‌المللی یک شمشیر بسیار مهم و ارزشمند را سرقت می‌کند و آن را در یک حراجی می‌فروشد و همین اتفاق زندگی او را با مسیرهای خطرناک و جدیدی روبه‌رو می‌کند. این فیلم در گیشه‌های جهانی اکران نشد ولی در سال ۱۹۸۷ توانست به پرفروش‌ترین فیلم سینمای هنگ‌کنگ تبدیل شود که دستاورد خوبی برای سازندگانش بود و همین موضوع باعث شد تا ساخت قسمت‌های بعدی آن در دستور کار قرار بگیرد.


۲۰. فیلم بزرگ سرباز کوچک

فیلم Little Big Soldier

    کارگردان: دینگ شنگ
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان،‌ وانگ لیهوم، وو یوئه
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Little Big Soldier در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

فیلم بزرگ سرباز کوچک فیلمی در ژانر کمدی است که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد. داستان این فیلم در پایان دوره‌ کشورهای جنگجو در چین رخ می‌دهد. در یک نبرد شدید، تنها یک سرباز از کشور «لیان» با هنرنمایی جکی چان و یک سردار از کشور «وِی» زنده می‌مانند. داستان جذابی که درباره‌ی این دو شخصیت است که باید با هم همکاری کنند تا در دنیایی که توسط جنگ ویران شده است، زنده بمانند. این فیلم به تهیه‌کنندگی و نویسندگی خود جکی چان تولید شد و در گیشه‌ها توانست فروش بسیار خوب ۲۵ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند. همچنین بازی خوب جکی چان در این فیلم به‌قدری هیجان‌انگیز است که این فیلم را به‌راحتی به یکی از بهترین فیلم‌های او تبدیل کرده است.


۱۹. فیلم اژدهای دوقلو

فیلم Twin Dragons

    کارگردان: رینگو لام
  • نویسنده: رینگو لام
  • بازیگران: جکی چان، مگی چانگ، آنتونی چان
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Twin Dragons در IMDB: ۶.۴ از ۱۰

نقش‌آفریخی جکی چان در فیلم اژدهای دوقلو بدون هیچ‌ شکی یک کلاس درس بازیگری است. او در این فیلم در نقش دو شخصیت بازی می‌کند که این دو شخصیت دو قلو هستند و از زمان تولد راهشان از یکدیگر جدا شد و زندگی‌های متفاوتی را پشت‌سر گذاشتند. یکی از آن‌ها مکانیک می‌شود و دیگری راه هنر را پیش می‌گیرد و به یک رهبر کنسرت کاربلد تبدیل می‌شود. آن‌ها پس از سال‌ها بار دیگر یکدیگر را ملاقات می‌کنند و همین ملاقات زندگی آن‌ها را وارد مسیر جدیدی می‌کند که هیچوقت فکرش را هم نمی‌کردند. این فیلم با بودجه‌ای ۱۰ میلیون دلاری تولید شد و در سینماهای آمریکا روی پرده رفت و توانست فروش بسیار خوب ۵۰ میلیون دلاری را تجربه کند.


۱۸. فیلم داستان جنایت

فیلم Crime Story

    کارگردان: کرک وانگ
  • نویسنده: تدی چان
  • بازیگران: جکی چان، کنت چنگ، بلکی کو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Crime Story در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

فیلم داستان جنایت که در ایران با عناوینی مانند داستان اژدها یا داستان پلیس جدید هم شناخته می‌شود، فیلمی اکشن و جنایی محصول سال ۱۹۹۳ در سینمای هنگ کنگ است. در این فیلم، یک مامور ویژه به محافظت از یک تاجر ثروتمند مشغول است. اما وقتی تاجر در یک حمله جسورانه ربوده می‌شود، او با یک کارآگاه با سابقه همکاری می‌کند تا پرونده را حل کنند. بااین‌حال به‌زودی متوجه می‌شود که پرونده به آن سادگی‌ها که فکر می‌کرده نیست و وسعت بیشتری دارد. خیلی‌ها قبل از تماشای فیلم انتظار داشتند با فیلمی شبیه‌به Police Story روبه‌رو باشند ولی داستان جنایت اتمسفری جدی‌تر از داستان پلیس دارد و از المان‌های طنز خیلی کم‌تر استفاده می‌کند.


۱۷. فیلم جنجال در شهر

فیلم Rumble in the Bronx

    کارگردان: استنلی تانگ
  • نویسنده: ادوارد تانگ
  • بازیگران: جکی چان، آنیتا موی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Rumble in the Bronx در IMDB: ۶.۷ از ۱۰

فیلم شورش در برانکس که با عنوان شورش در شهر هم در کشورمان شناخته می‌شود اثری است که در منطقه برانکس شهر نیویورک جریان دارد. داستان فیلم درباره مرد جوانی به نام مون هون کیون با بازی جکی چان جریان دارد که برای ملاقات با عموی خود به نیویورک می‌رود و سفرش همان‌طور که انتظار دارد خوب و خوش پیش نمی‌رود و با یکی سری از اراذل و اوباش منطقه درگیری پیدا می‌کند و با مهارت‌های رزمی بسیار خوبش می‌تواند که با همه آن‌ها مقابله کند و اراذل منطقه هم به‌هیچ‌وجه انتظار این موضوع را نداشتند. این فیلم در کانادا فیلم‌برداری شده و با بودجه‌ای ۸ میلیون دلاری در سینماهای کشورهای مختلف اکران شد و توانست در گیشه‌ها ۷۷ میلیون دلار بفروشد که فروش بسیار خوبی تلقی می‌شد.


۱۶. فیلم ظهر شانگهای

فیلم Shanghai Noon

    کارگردان: تام دی
  • نویسنده: مایلز میلار
  • بازیگران: جکی چان، اوون ویلسون، لوسی لیو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۰۰ میلادی
  • میانگین امتیازات Shanghai Noon در IMDB: ۶.۶ از ۱۰

فیلم ظهر شانگهای قسمت نخست مجموعه موفق شانگهای به‌شمار می‌رود که قبل‌تر به فیلم Shanghai Knights از این مجموعه در این فهرست پرداخته‌ایم. ظهر شانگهای درباره یکی از گاردهای رسمی امپراتوری چین به نام چون وانگ با نقش‌آفرینی جکی چان جریان دارد که برای پیدا کردن یک شاهزاده چینی مأموریت پیدا می‌کند تا به غرب برود و شاهزاده ربوده شده را پیدا کرده و به چین برگرداند. در غرب با یک سارق زبردست با بازی اوون ویلسون آشنا می‌شود که همین آشنایی مسیر او را برای همیشه تغییر می‌دهد. ظهر شانگهای با بودجه نسبتا زیادی تولید شد ولی فروش بسیار خوبش در گیشه‌ها باعث شد تا تولید قسمت‌های بعدی آن مانند Shanghai Knights در دستور کار قرار بگیرد.


۱۵. فیلم شمشیر اژدها

فیلم Dragon Blade

    کارگردان: دانیل لی
  • نویسنده: دانیل لی
  • بازیگران: جکی چان، جان کیوسک، آدرین برودی، لین پنگ
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Dragon Blade در IMDB: ۵.۹ از ۱۰

شمشیر اژدها قصد دارد با استفاده از عنوان‌های محبوب فیلم‌های قدیمی رزمی استقبال از اثر خودش را بیشتر کند که در این کار نسبتا موفق عمل می‌کند و تنها در چین فروش ۱۳۰ میلیون دلاری را پشت‌سر می‌گذارد که باتوجه‌به بودجه ۶۰ میلیون دلاری خود فروش خوبی است و می‌توان فروش آمریکای شمالی آن را هم درنظر گرفت. داستان فیلم در بازه زمانی سلسله هان در چین جریان دارد که شخصیتی به نام هو آن با بازی جکی چان که فرمانده گروهی از محافظان جاده ابریشم است. دراین‌میان این گروه باید با سربازانی مقابله کنند که قصد دارند در آن مناطق عملیاتی برعلیه آن‌ها انجام دهند. فیلم شمشیر اژدها از فیلم‌های جدید جکی چان است که برای طرفداران این بازیگر بدون شک اثری سرگرم‌کننده به‌شمار می‌رود.


۱۴. فیلم مجرم‌یاب

فیلم Skiptrace

    کارگردان: رنی هارلین
  • نویسنده: جی لونگینو
  • بازیگران: جکی چان، فن بینگ‌بینگ، جانی ناکسویل
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Skiptrace در IMDB: ۵.۶ از ۱۰

دوباره به دوران مدرن سینما برمی‌گردیم و با یکی دیگر از فیلم‌های جدید جکی چان روبه‌رو می‌شویم. فیلم اثر پرش که در ایران با عنوان مجرم‌یاب هم گاهی شناخته می‌شود یک فیلم هالیوودی است که در کشورهای آمریکا و هنگ‌کنگ ساخته شده و در گیشه‌ها عملکرد نسبتا موفقی داشته و فروش ۱۳۵ میلیون دلاری را پشت‌سر گذاشته است. داستان فیلم درباره یک کارآگاه اهل هنگ‌کنگ با نقش‌آفرینی جکی چان جریان دارد که باید با یک خلافکار بسیار خطرناک چینی مقابله کند. دراین‌میان او با یک قمارباز آمریکایی آشنا می‌شود و این دو همراه یکدیگر در این مسیر پیش می‌روند تا خلافکار چینی را به پایان راهش برسانند‌.


۱۳. فیلم ببرهای راه‌آهن

فیلم Railroad Tigers

    کارگردان: دینگ شنگ
  • نویسنده: دینگ شنگ
  • بازیگران: جکی چان، هانگ ژی تاو، وانگ تالو
  • تاریخ اکران: سال ۲۰۱۶ میلادی
  • میانگین امتیازات Railroad Tigers در IMDB: ۵.۷ از ۱۰

در همان سال ۲۰۱۶ باقی می‌مانیم و یکی دیگر از فیلم‌های جکی چان در این سال را بررسی می‌کنیم. فیلم Railroad Tigers یا بررهای راه‌آهن کاملا در چین فیلم‌برداری شده ولی در سایر کشورها نیز اکران شد و باتوجه‌به بودجه ۵۰ میلیون دلاری خود توانست فروش نسبتا خوب ۱۰۵ میلیون دلاری را تجربه کرد. داستان فیلم در بازه زمانی جنگ جهانی دوم جریان دارد که ژاپن با اشغال کشورهای اطراف خود سعی داشت امپراتوری خودش را گسترش دهد و پس از آن خط راه‌آهن تیانجین را به مهم‌ترین خط تبادل تجهیزات نظامی تبدیل کرد که توسط نیروی زمینی ژاپن به‌شدت محافظت می‌شد. دراین‌میان یکی از کارگردان راه‌آهن با نقش‌آفرینی جکی چان تصمیم می‌گیرد گروهی را رهبری کند تا بتوانند آزادی خود را به‌دست آورند.


۱۲. فیلم ابرپلیس

فیلم Supercop

  • کارگردان: استنلی تانگ
  • نویسنده: ادوارد تانگ
  • بازیگران: جکی چان، میشل یئو، مگی چونگ، یوئن وا
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۲ میلادی
  • میانگین امتیازات Supercop در IMDB: ۶.۹ از ۱۰

باز هم یکی دیگر از بهترین فیلم های رزمی تاریخ سینما. فیلم Supercop درباره یک کارآگاه هنک‌کنگی جریان دارد که به‌خاطر مهارت‌های فوق‌العاده خود به کشور چین اعزام می‌شود و پلیس این کشور او را در جریان یک گروه بزرگ موادمخدر قرار می‌دهد. کارآگاه قصه ما با بازی جکی چان به‌همراه بازرس جسیکا یانگ با بازی میشل یئو این وظیفه مهم را برعهده می‌گیرند تا با این گروه خطرناک مواد مخدر روبه‌رو شوند. همان‌طور که می‌توان حدس زد آن‌ها در این مسیر کار ساده‌ای در پیش ندارند و باید با خطرات و مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم کنند.

فیلم ابرپلیس یکی از فیلم‌های کمدی و اکشن رزمی به‌شمار می‌رود که با بازی جکی چان بدون شک می‌تواند شما را به مدت یک ساعت و نیم سرگرم کند و اگر اهل اینگونه فیلم‌ها باشید از تماشای آن پشیمان نخواهید شد. این فیلم در سال ۱۹۹۲ میلادی به تهیه‌کنندگی ویلی چان و جکی چان توسط استودیو Media Asia با بودجه‌ای یک میلیون دلاری تولید و در جهان اکران شد. این فیلم با عملکرد بسیار خوب در گیشه‌ها توانست فروش بسیار عالی ۳۵ میلیون دلاری را به نام خودش ثبت کند.


۱۱. فیلم آقای نازنین

فیلم Mr. Nice Guy

    کارگردان: سامو هونگ
  • نویسنده: ادوارد تانگ
  • بازیگران: جکی چان، ریچارد نورتون
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۷ میلادی
  • میانگین امتیازات Mr. Nice Guy در IMDB: ۶.۲ از ۱۰

به نخستین فیلم جکی چان رسیدیم که به زبان انگلیسی فیلم‌برداری شده و همین موضوع استقبال از آن را به شکل چشم‌گیری بیشتر کرد. فیلم مرد نازنین درابتدا قرار بود به‌عنوان پنجمین قسمت از مجموعه داستان پلیس روی پرده سینماها برود که پس از بررسی‌های فراوان سازندگان فیلم تصمیم گرفتند این فیلم را با عنوانی متفاوت و به‌عنوان یکی فیلم مستقل از آن مجموعه اکران کنند که در کشور استرالیا جریان دارد. به همین دلیل داستان فیلم شباهت‌های بسیار زیادی به فیلم‌های مجموعه داستان پلیس دارد و می‌توانید انتظار فیلمی با همان اتمسفر و درون‌مایه را داشته باشید. البته این فیلم به‌عنوان نخستین فیلم انگلیسی زبان جکی چان فروش خوبی را تجربه نکرد ولی بدون شک می‌توان آن را اثری سرگرم‌کننده برای طرفداران این بازیگر دانست.


۱۰. فیلم داستان پلیس ۲

فیلم Police Story 2

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، چارلی چو، مگی چونگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Police Story 2 در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

بعد از موفقیت‌های بی‌نظیر فیلم Police Story چه در گیشه‌ها و چه در میان اهالی سینما خیلی سریع ساخت ادامه این مجموعه در پیش گرفته شد و فیلم‌های بعدی مجموعه یکی پس از دیگری از راه رسیدند. حتی فیلم‌هایی که پیش‌تر در این مقاله به آن‌ها پرداختیم مانند Mr Nice Guy و Crime Story هم سعی داشتند از محبوبیت داستان پلیس استفاده کنند تا بتوانند موفق شوند. داستان پلیس استوری۲ در ادامه قسمت قبلی جریان دارد و احتمالا اشاره به داستانش می‌تواند داستان قسمت نخست را کمابیش اسپویل کند. پس اگر هنوز قسمت نخست مجموعه را تماشا نکرده‌اید و از طرفداران جکی چان هستید تماشای آن را به‌هیچ‌وجه از دست ندهید. مجموعه‌ای که بدون شک می‌تواند محبوب‌ترین و بهترین مجموعه سینمایی با حضور جکی چان لقب بگیرد.


۹. فیلم پروژه آ

فیلم Project A

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، سامو هونگ، یوئن بیائو، دیک وی
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۳ میلادی
  • میانگین امتیازات Project A در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

به قسمت نخست مجموعه Project A رسیدیم. قسمتی که موفقیت و محبوبیت آن باعث ایجاد این مجموعه و ساخت قسمت‌های بعدی آن شد. همچنین نقش‌آفرینی جکی چان در این فیلم بدون شک یکی از بهترین نقش‌آفرینی‌های او در پرونده کاری‌اش به شمار می‌رود. داستان فیلم پروژه آ درباره بازه‌ای جریان دارد که نیروهای بریتانیایی بر سرزمین‌های هنگ‌کنگ و دزدان دریایی بر آب‌های این کشور تسلط دارند. به‌همین‌دلیل شخصیت می‌یونگ با هنرنمایی جکی چان مأموریت پیدا می‌کند تا این دزدان دریایی را از سواحل مربوط‌به هنگ‌کنگ خارج کند و قلمروی خودشان را پس بگیرد که البته برای این مأموریت پول خوبی هم دریافت خواهد کرد. این فیلم در گیشه‌های جهانی فروشی ۳۵ میلیون دلاری را تجربه کرد که فروش بدی تلقی نمی‌شد.


۸. فیلم ساعت شلوغی

فیلم Rush Hour

  • کارگردان: برت رتنر
  • نویسنده: راس لامانا
  • بازیگران: جکی چان، کریس تاکر، تام ویلکینسون، کریس پن
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Rush Hour در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم ساعت شلوغی که در کشور خودمان نیز محبوبیت زیادی دارد یکی از همان فیلم‌هایی است که المان‌های رزمی و هنرهای رزمی را با سینمای هالیوود ترکیب می‌کند و به فیلمی سرگرم‌کننده تبدیل می‌شود. فیلم Rush Hour در سال ۱۹۹۸ میلادی به تهیه‌کنندگی راجر برنبام با بودجه‌ای ۳۵ میلیون دلاری تولید شد و توانست فروشی بسیار خوب معادل با ۲۴۵ میلیون دلار را تجربه کند.

در پی موفقیت‌های مالی و محبوبیت این فیلم قسمت‌های دوم و سوم آن نیز روی پرده سینماها رفتند و باوجود فروش نسبتا خوب خود نتوانستند کیفیت بالا و محبوبیت قسمت نخست را تکرار کنند. داستان فیلم Rush Hour درباره دو مامور پلیس با نقش‌آفرینی جکی چان و کریس تاکر جریان دارد که هیچ نقطه اشتراکی بین آن‌ها دیده نمی‌شود و هرکدام روش‌های خودشان را دنبال می‌کنند ولی بااین‌حال ماموریتی به آن‌ها سپرده می‌شود که طی آن باید یک دختر بچه دزدیده‌شده را پیدا کنند و او را به خانواده‌اش برگردانند.


۷. فیلم استاد مست

فیلم Drunken Master

  • کارگردان: یوئن وو پینگ
  • نویسنده: یوئن وو پینگ
  • بازیگران: جکی چان، یوئن سیو تی‌ین، هوانگ جانگ لی، کاسانووا وانگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۷۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Drunken Master در IMDB: ۷.۴ از ۱۰

فیلم Drunken Master یکی از فیلم‌های تأثیرگذار در ژانر رزمی به‌شمار می‌رود که به‌دلیل محبوبیت بسیار زیادش قسمت‌های بعدی آن هم ساخته شد اما کیفیت و تاثیرگذاری قسمت نخست آن با اختلاف از قسمت‌های دوم و سوم آن بیشتر است. این فیلم با بازی فوق‌العاده جکی چان قطعا از ذهن طرفداران فیلم‌های رزمی پاک نخواهد شد. فیلمی که در سال ۱۹۸۷ به تهیه‌کنندگی نگ سی یوئن توسط استودیو Seasonal Film Corporation با بودجه‌ای کمتر از یک میلیون دلار تولید و فروش بسیار خوبی معادل با ۱۷ میلیون دلار را پشت‌سر گذاشت.

فروش بسیار خوب این فیلم و همچنین ساختارشکنی‌های آن در ژانر اکشن و رزمی مهم‌ترین دلایلی قلمداد می‌شوند که قسمت‌های بعدی آن روی پرده سینماها رفتند. داستان فیلم درباره زندگی شخصیت فردی وانگ با نقش‌آفرینی جکی چان جریان دارد که فرزند استاد بزرگ کنگ‌فو یعنی رابرت وانگ است. فردی وانگ به‌خاطر بازیگوشی زیادش و همچنین ایجاد مزاحمت برای افراد خانواده و افراد غریبه مورد سرزنش پدر خود قرار می‌گیرد و پدرش برای تنبیه او تصمیم می‌گیرد او را نزد استاد سوهای ببرد تا پسرش زیر نظر او آموزش ببیند. استادی که به سخت‌گیری معروف است و همین موضوع روند اصلی داستان این فیلم را شکل می‌دهد.


۶. فیلم همیشه اژدها

فیلم Dragons Forever

    کارگردان: سامو هونگ
  • نویسنده: گوردون چان
  • بازیگران: جکی چان، سامو هونگ، یوئن بیائو، بنی ارکیدز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۸ میلادی
  • میانگین امتیازات Dragons Forever در IMDB: ۷.۱ از ۱۰

فیلم اژدها برای همیشه یکی دیگر از فیلم‌های جکی چان است که در دسته‌ای قرار می‌گیرند که سعی می‌کنند با استفاده از عناوین محبوبی که در گذشته در فیلم‌های رزمی به موفقیت رسیده‌اند، استقبال از خودشان را افزایش دهند. فیلم Dragons Forever نه‌تنها این کار را انجام می‌دهد و در آن موفق عمل می‌کند که اثری باکیفیت و درخور ژانر رزمی را به طرفدارانش ارائه می‌دهد. داستان فیلم درباره سه وکیل کاربلد جریان دارد که توسط یک شرکت شیمیایی بزرگ استخدام می‌شوند تا از این شرکت دفاع کنند. بااین‌حال پس از گذشت مدتی متوجه می‌شوند که شرکتی که برایش کار می‌کنند درگیر کارهای پشت‌پرده‌ای است که واقعیت موجود آن شرکت را به کل تغییر می‌دهند. به‌همین‌دلیل آن‌ها باید تصمیمات سختی بگیرند تا درمقابل رئیس شرکت بایستند.


۵. فیلم رستوران سیار

فیلم Wheels on Meals

    کارگردان: سامو هونگ
  • نویسنده: ادوارد تانگ
  • بازیگران: جکی چان، سامو هونگ، لولا فورنر، بنی ارکیدز
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۴ میلادی
  • میانگین امتیازات Wheels on Meals در IMDB: ۷ از ۱۰

فیلم Wheels on Meals یکی از آن فیلم‌های کمدی و رزمی جکی چان است که طرفداران بسیار زیادی در جهان دارد و از طرفی المان‌های طنزش دل بیننده را نمی‌زند و اصلا لوس نیستند. بااین‌حال شاید مخاطب مدرن سینما خیلی با المان‌های حاضر در فیلم کنار نیاید ولی طرفداران فیلم‌های رزمی و طرفداران جکی چان بدون شک از آن لذت می‌برند و برای آن‌ها فیلم بسیار سرگرم‌کننده‌ای به‌شمار می‌رود. داستان فیلم درباره دو دوست جریان دارد که در شهر بارسلونا یک کامیون فست فود را اداره می‌کنند ولی درکنار کارشان به‌خاطر هنرهای رزمی که دارند به دوست دیگرشان هم کمک می‌کنند که درگیر یک گروه خلافکار شده است و در این مسیر با مشکلات زیادی روبه‌رو شده است.


۴. فیلم معجزه

فیلم Miracles

    کارگردان:‌ جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، آنیتا موی، وو ما
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۹ میلادی
  • میانگین امتیازات Miracles در IMDB: ۵.۲ از ۱۰

فیلم معجزه یکی از فیلم‌های حاضر در این مقاله است که توسط خود جکی چان کارگردانی شده و خود او در نقش اصلی فیلم نیز نقش‌آفرینی می‌کند. اجرای صحنه‌های اکشن فیلم توسط جکی چان یکی از موضوعاتی بود که این فیلم را خیلی سریع سر زبان‌ها انداخت. داستان فیلم روایت‌گر داستان یک پسر روستایی است که پس از مدتی خودش را مسئول یک باند جنایت‌کاری می‌بیند و باید در این مسیر حرکت کند. او که یک تازه‌کار به‌شمار می‌رود مشکلات بزرگ و خطرناکی را در این راه پش خودش می‌بیند که باید از پس آن‌ها برآید. کارگردانی جکی چان نقدهای ضد و نقیض زیادی به‌همراه داشت ولی نهایتا باید بگوییم که فیلم معجزه اثری سرگرم‌کننده برای شما خواهد بود.


۳. فیلم شمشیر خدایان ۲: عملیات کاندور

فیلم Armour of God 2: Operation Condor

    کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، کارول چنگ
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۱ میلادی
  • میانگین امتیازات Armour of God 2: Operation Condor در IMDB: ۷.۲ از ۱۰

به رتبه سوم بهترین فیلم‌های جکی چان رسیدیم. فیلم شمشیر خدایان ۲ یکی از معدود فیلم‌های این فهرست است که قسمت دوم یک مجموعه به شمار می‌رود ولی توانست اثری باکیفیت‌تر از فیلم نخست مجموعه را به مخاطبانش هدیه دهد. داستان فیلم ادامه فیلم نخست است و تقریبا با همان اتمسفر جریان دارد. در این فیلم شخصیتی با نام مستعار شاهین با نقش‌آفرینی جکی چان به یک ماجراجویی بین‌المللی می‌رود و موفق می‌شود یک شمشیر بسیار باارزش را از یک قبیله آفریقایی بدزدد و آن را در یک حراجی به فروش برساند و از این طریق پول خوبی به جیب بزند. شمشیری که یکی از قطعات «زره مقدس» یا «زره اللهی» به‌شمار می‌رود و افراد زیادی دنبال آن هستند. این فیلم در سال ۱۹۹۱ اکران شد و مانند قسمت نخست خود با استقبال خوبی رو‌به‌رو گردید و قسمت بعدی آن هم در سال ۲۰۱۲ روی پرده سینماها رفت ولی نتوانست مانند قسمت‌های قبلی به موفقیت برسد.


۲. فیلم افسانه استاد مست

فیلم The Legend of Drunken Master

  • کارگردان: لائو کار لیانگ
  • نویسنده: ادوارد تانگ
  • بازیگران: جکی چان، تی لونگ، آنیتا موی، کن لو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۹۴ میلادی
  • میانگین امتیازات The Legend of Drunken Master در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

فیلم The Legend of Drunken Master یک دنباله معنوی برای فیلم فیلم Drunken Master حساب می‌شود و خیلی‌ها این فیلم را تحت عنوان استاد مست ۲ می‌شناسند. جکی چان پس از حضور در فیلم ارباب اژدها در سال ۱۹۸۲ در هیچ فیلم رزمی در سبک سنتی حضور پیدا نکرده بود تا اینکه در فیلم افسانه استاد مست به نقش‌آفرینی پرداخت. این فیلم در سال ۱۹۹۴ به تهیه‌کنندگی اریک تسانگ توسط استودیو Golden Harvest با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست در گیشه‌ها فروش بسیار خوب ۳۴ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

داستان این فیلم ارتباط زیادی با داستان فیلم Drunken Master دارد و به‌همین‌دلیل اگر قسمتی از آن را بیان کنیم ممکن است قسمت‌های مهمی از داستان فیلم قبلی برای شما اسپویل شود. به‌همین‌دلیل فقط توصیه می‌کنیم که فیلم‌های استاد مست را با نقش‌آفرینی فوق‌العاده جکی چان تماشا کنید. فیلم‌هایی که در سبک کمدی و رزمی قطعا می‌توانند آثاری بسیار سرگرم‌کننده برای شما طرفداران فیلم‌های رزمی قلمداد شوند.


۱. فیلم داستان پلیس

فیلم Police Story

  • کارگردان: جکی چان
  • نویسنده: جکی چان
  • بازیگران: جکی چان، بیل تونگ، چارلی چو
  • تاریخ اکران: سال ۱۹۸۵ میلادی
  • میانگین امتیازات Police Story در IMDB: ۷.۵ از ۱۰

احتمالا می‌توانستیم حدس بزنیم رتبه اول این فهرست از چه مجموعه‌ای خواهد بود، مجموعه‌ای که اگر اهل فیلم های رزمی قدیمی باشید قطعا آن را تماشا کرده‌اید. نخستین قسمت مجموعه داستان پلیس در سال ۱۹۸۵ به کارگردانی و نویسندگی بازیگر محبوب فیلم‌های رزمی یعنی جکی چان روی پرده سینماها رفت و خیلی سریع به محبوبیت بسیار زیادی دست پیدا کرد و این محبوبیت به کشور خودمان نیز رسید. قسمت نخست این مجموعه در سال ۱۹۸۵ به تهیه‌کنندگی ریموند چو توسط استودیو Golden Way Films Ltd با بودجه‌ای ۲ میلیون دلاری تولید و توانست فروش خوب ۱۹ میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد.

داستان فیلم درباره شخصیت چان کا کوی با بازی جکی چان جریان دارد که خیلی‌ها در داستان فیلم او را با نام کوین می‌شناسند. کوین یکی از افسرهای کاربلد نیروی پلیس در کشور هنک‌کنگ به‌شمار می‌رود که مشکل بزرگی را پیش روی خود می‌بیند. رئیس یک باند بزرگ قاچاق مواد مخدر برای او پاپوش درست می‌کند و قتل یک پلیس فاسد را بر گردن او می‌اندازد. کوین که پلیسی کاردرست است باید از آبروی رفته خود دفاع کند و به‌همین‌دلیل با مشکلات زیادی که سر راهش قرار می‌گیرند، روبه‌رو می‌شود تا این پاپوش و ننگ را از نام خود حذف کند و اعتبار از دست‌رفته خود را پس بگیرد.

نظر شما همراهان عزیز سایت زومجی درباره بهترین فیلم‌های جکی چان چیست؟ به‌نظر شما جای کدامیک از فیلم‌های او در این مقاله خالی است؟ نظر خودتان را با ما و سایر مخاطبان سایت زومجی به اشتراک بگذارید.


پرسش‌های متداول

۱- بهترین فیلم های جکی چان کدامند؟

از میان بهترین فیلم های جکی چان می‌توان به فیلم داستان پلیس، فیلم معجزه و فیلم افسانه استاد مست اشاره کرد.

۲- فیلم جدید جکی چان کدام است؟

فیلم Hidden Strike و فیلم Iron Mask از جدیدترین فیلم‌های جکی چان هستند.

منبع: zoomg-369618

برچسب ها
نسخه اصل مطلب