جستجو
رویداد ایران > رویداد > پردازنده Ryzen 9 9950X رکوردشکن جدید AMD است

پردازنده Ryzen 9 9950X رکوردشکن جدید AMD است

پردازنده Ryzen 9 9950X از شرکت AMD پس از اورکلاک شدن تا فرکانس ۶/۶ گیگاهرتز توانست امتیاز ۵۵هزار را در بنچمارک Cinebench R23 کسب کند.

تیم XOC شرکت AMD که وظیفه آن اورکلاک کردن پردازنده‌ها تا بالاترین حد تحمل آن‌ها است، یک پیش‌نمایش زنده برای شرکت‌کنندگان در همایش Zen5 Tech Day از فرایند اورکلاک پردازنده Ryzen 9 9950X به نمایش درآوردند. در میان جمعیت یکی از اعضای رسانه Gamers Nexus نیز حضور داشت که توانست ویدیویی از این پیش‌نمایش ضبط کند.

تیم XOC از یک مادربرد ایسوس X670E ROG Crosshair Gene استفاده کردند که یک مادربرد مخصوص برای کسانی است که به‌صورت حرفه‌ای کار اورکلاک انجام می‌دهند دارای دو جایگاه DDR5 است. آن‌ها همچنین پردازنده پرچم‌دار ۱۶ هسته‌ای Zen5 را برای این آزمایش انتخاب کردند که زیر یک دیگ نیتروژن مایع قرار گرفته بود تا بتواند این آزمایش سخت را تحمل کند. با اینکه کارشناس متخصص AMD در حال اجرای این آزمایش بود اما برای انجام فرایند اورکلاک از یک نرم‌افزار شخصی‌سازی شده توسط ایسوس استفاده شد.

این پردازنده موفق شد درحالی‌که داشت ۵۵۲ وات برق مصرف می‌کرد و در دمای منفی ۹۰ درجه سلسیوس (به‌دلیل وجود نیتروژن مایع) کار می‌کرد، توانست امتیاز ۵۵ هزار را در بنچمارک Cinebench برای خود ثبت کند. این پردازنده برای رسیدن به این عدد تا فرکانس ۶/۴ گیگاهرتز اورکلاک شده بود اما همان‌طور که در این اجرا نیز به آن اشاره شد، می‌توانست تحت تنظیمات خاصی به سرعت ۶/۶ یا حتی ۶/۷ گیگاهرتز نیز برسد.

بعضی از اعداد ثبت شده در این آزمایش اگر به شکل رسمی منتشر می‌شدند، می‌توانستند جایگاه اول در رده‌بندی HWBOT را برای خود ثبت کنند اما احتمالا این اتفاق پس از عرضه رسمی این پردازنده و نتایج آن رخ می‌دهد. نتایج اورکلاک پردازنده Ryzen 9 9950X در بنچمارک Cinebench R23 و تست چندهسته‌ای:

    پردازنده اورکلاک نشده: امتیاز ۴۱۹۲۴
  • اورکلاک به روش PBO+EXPO: امتیاز ۴۳۹۰۵ (۴/۷ درصد بهبود عملکرد)
  • اورکلاک به روش Curve Shaper: امتیاز ۴۵۳۰۳ (۸ درصد بهبود عملکرد)
  • اورکلاک به روش LN2: امتیاز ۵۳۵۵۷ (۲۷/۷ درصد بهبود عملکرد)
  • اورکلاک به روش LN2 (WR): امتیاز ۵۵۲۹۶ (۳۱/۹ درصد بهبود عملکرد)

طبق گفته AMD پردازنده Ryzen 9 9950X می‌تواند با تنظیمات کارخانه امتیاز ۴۱۹۲۴ را در این بنچمارک ثبت کند. کاربران می‌توانند با اورکلاک به روش PBO+EXPO شاهد ۴/۷ درصد بهبود عملکرد این پردازنده باشند. اگر از روش Curve Shaper برای اورکلاک استفاده شود می‌توان انتظار بهبود ۸ درصدی نسبت به مدل کارخانه از این پردازنده داشت. این احتمالا بیشترین عددی است که علاقمندان اورکلاک به‌صورت میانگین می‌توانند به آن دست پیدا کنند اما کاربران حرفه‌ای می‌توانند از روش LN2 برای اورکلاک استفاده کنند و عملکرد پردازنده را تا ۳۱/۹ درصد افزایش دهند.

برای مقایسه، پردازنده Core i9-14900K از شرکت اینتل توانسته در رده‌بندی HWBOT به ۵۶۹۳۸، بالاترین امتیاز برسد اما از آن‌جایی‌که این اعداد بر تعداد هسته‌های این پردازنده تقسیم شده، عملا این امتیاز هیچ ارزشی ندارد. نسخه‌های ۱۶ هسته‌ای پردازنده Threadripper PRO 7965WX از AMD نیز با این شرایط توانسته به عدد ۷۱۶۳۵ برسد. نمودارهای AMD امتیاز مدل ۱۶ هسته‌ای پردازنده 7950X را ۵۰۸۴۳ نشان می‌دهد.

علاوه‌بر‌این طبق خبری که HardwareLuxx افشا کرد، شرکت AMD قابلیت رهگیری قدرت پکیج یا PPT را در این پردازنده‌ها تا ۱۰۰۰ وات افزایش داده است.

نظر خود را با ما و دیگر کاربران زومجی به اشتراک بگذارید.

منبع: zoomg-369943

برچسب ها